اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا هفته آینده

تابلوهای نرخ تاکسی در شیراز اصلاح می‌شود

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز گفت: حداکثر تا اواسط هفته آینده تمام تابلوهای نرخ تاکسی در شیراز اصلاح و تعویض می‌شود.

تابلوهای نرخ تاکسی در شیراز اصلاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، منصور مفتاحی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: با توجه به اینکه سه روز از اعلام نرخ جدید تاکسی در شیراز می‌گذرد روند اصلاح تابلوها آغاز شده چرا که برخی اختلافات در مورد کرایه مسیرها بین مسافران و رانندگان به وجود آمده که با تعویض برچسب و اصلاح تابلوهای سطح شهر رفع می‌شود.

وی ادامه داد: محاسبه کورس به صورت چراغ راهنمایی تا چراغ راهنمایی صحیح نیست و مسافران می‌توانند مواردی از این دست را به تاکسیرانی اطلاع دهند.

مفتاحی اضافه کرد: بنابر قانون اگر مسافر سوار بر تاکسی شده و تاکسی وارد مسیر شود کورس اول قابل محاسبه بوده، اما کورس‌های بعدی بنابر برچسب تاکسیرانی و تابلوهای سطح شهر قابل دریافت است.

حل قطعی مسئله کورس با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون

وی خاطرنشان کرد: سیستم اتوماسیون تاکسی پکیج کاملی شامل «جی پی آر اس» و کارت‌خوان است که دغدغه مسافران در پرداخت پول کرایه را رفع می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر تفاهمی با شرکتی که سازنده یک نوع دستگاه کارت‌خوان است انجام شده که به صورت آزمایشی این دستگاه بر روی بعضی خطوط شیراز نصب و نتایج آن بررسی شود.

مفتاحی ابراز داشت: برخی رانندگان ممکن است در مورد مسیرهای کوتاه از نصب این دستگاه ناراضی باشند، اما به طور قطع این دستگاه به نفع خود راننده نیز هست و احتمال اختلاف و ناراحتی بین مسافر و راننده را به حداقل می‌رساند.

وی در ادامه گفت: نصب این سیستم با دریافت سفته نگهداری دستگاه از راننده انجام می‌شود و امکان نظارت و کنترل بهتر را برای سازمان فراهم می‌آورد.

به گفته مفتاحی، نصب سیستم اتوماسیون تاکسی مصوبه شورای شهر شیراز است و باید ظرف سه ماه از تاریخ تصویب انجام شود.

راننده و مسافر هر دو در تهیه پول خرد وظیفه دارند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز یادآور شد: بسیاری از رانندگان وظیفه‌شناس در آغاز روز کاری، پول خرد مورد نیاز خود را از پمپ بنزین یا کمیته امداد و خیریه‌ها تامین می‌کنند، اما گاه راننده فرصت این کار را پیدا نمی‌کند یا اینکه پول خرد در دسترس نیست.

مفتاحی خاطرنشان کرد: برخی رانندگان با دادن شکلات یا آب نبات رضایت مسافر را جلب می‌کنند.

وی اضافه کرد: در صورت نصب دستگاه کارت‌خوان این مشکلات نیز رفع می‌شود چرا که این دستگاه با کارت‌خوان اتوبوس هماهنگ شده و مانند برخی شهرها که به جای مانده کرایه مسافر، بلیط اتوبوس می‌دادند دستگاه کارت‌خوان مبالغ خرد را محاسبه کرده و نیاز به پول خرد مرتفع می‌شود.

مفتاحی البته به رانندگان نیز توصیه کرد در صورتی که پول خرد دارند در ارائه آن کوتاهی نکرده و رضایت مسافر را جلب کنند.

رانندگی سقف جسمی دارد نه سنی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز ادامه داد: تاکسیرانی نمی‌تواند از کسب روزی حلال به دلیل مسن شدن جلوگیری کند، اما شنوایی و بینایی افراد را نظارت می‌کند.

این مسئول در مورد مولفه‌های سلامت روان، توانایی عکس‌العمل راننده و سرعت واکنش که با سن نسبت معکوس دارد، اظهار نظری نکرد اما توضیح داد که در حجم کار با این وسعت بروز برخی مشکلات اجتناب‌ناپذیر است.

مفتاحی با اشاره به اینکه ناوگان تاکسیرانی شیراز 27.9 درصد حمل و نقل درون‌شهری شیراز را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: مدیریت روزانه یک‌میلیون و 200 هزار نفر سفر در روز کار سنگینی است که با مشارکت خود مردم و فرهنگسازی بهبود می‌یابد.

تاکسی خالی، ترمز کند موظف به ارائه خدمات است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز در ادامه این جلسه ابراز داشت: بنابر قوانین سازمان در صورتی که تاکسی در مقابل پای مسافر ترمز کند موظف به سوار کردن وی است و حق این را ندارد که با خودداری از سوار کردن تقاضای دربست کند.

مفتاحی تصریح کرد: امنتاع از حمل مسافر 40 هزار تومان جریمه دارد و شماره تلفن 7311020 در این گونه موارد شکایات مردم را ثبت کرده و به آنها کد رهگیری ارائه می‌دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مسافران برای بیان موارد شکایت باید شماره پلاک خودرو، یا کد راننده یا کد پشت خودرو را با ذکر محل و ساعت به اطلاع تاکسی‌رانی برسانند که قابل پیگیری باشد.

مفتاحی البته توضیح داد که اکثریت رانندگان تاکسی افرادی زحمتکش هستند که خود از مردم بوده و جز در موارد خستگی برای استراحت یا هنگامی خود مسافر تقاضای دربست کند، از خدمت‌رسانی سر باز نمی‌زنند.

مسافرکش‌هایی از سروستان، کوار، مرودشت و سپیدان

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز همچنین گفت: یکی از مواردی که مشکلات بسیاری را به وجود آورده حضور مسافرکش‌های شخصی از شهرستان‌هایی خارج از شیراز است.

مفتاحی بیان داشت: به دلیل وجود معضل بیکاری بسیاری افراد از سروستان، کوار، مرودشت، سپیدان و حتی یاسوج برای مسافرکشی به شیراز می‌آیند و تابع هیچ کدام از قوانین تاکسی‌رانی نیستند.

وی با اشاره به دیده شدن مواردی از قبیل قمه‌کشی و فحاشی برخی رانندگان یادآور شد: بسیاری از موارد تجاوز به عنف، سرقت و زورگیری در کشور توسط مسافربرنماها اتفاق می‌افتد.

مفتاحی با تاکید بر لزوم تفکیک مسافرکش‌های واقعی با مسافربرنماها بیان داشت: طرحی برای شناسایی و تفکیک این موارد در دستور کار است.

این مسئول اضافه کرد: پس از شناسایی، مسافرکش‌های واقعی در صورت تبعیت از شرایط و قوانین تاکسی‌رانی ساماندهی شده و برخی اجازه کار پیدا می‌کنند.

به گفته وی، مسافربرنماها نیز به مقامات قضایی و انتظامی ارجاع داده می‌شوند.

مفتاحی برخی از شرایط تاکسیرانی را متاهل بودن و داشتن کارت پایان خدمت عنوان کرد و متذکر شد: با اجرای طرح ترافیک بسیاری از معضلات از این دست به سادگی قابل رفع و کنترل است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز در پایان تاکسیرانی را یک شغل شرافتمندانه توصیف کرد، اما تعبیر طنز « شغل ملی» به معنای اینکه تمام افراد بیکار شده در مشاغل دیگر به مسافرکشی سوق داده شوند را غیر قابل قبول دانست.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول