اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مسابقات دومینوی شهرکرد گزارش می‎دهد

بادکنک دومینو برفراز آسمان هنر و خلاقیت

نخستین دوره مسابقات دانشجویی دومینوی مکانیکی امروز در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

بادکنک دومینو برفراز آسمان هنر و خلاقیت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، دومینو در لغت به معنی «نوعی بازی به وسیله مهره»  است اما در اصطلاح به انجام حرکات و مراحلی با نظم و ترتیب است که هر مرحله جدید با اتمام مرحله قبل از طریق اثر مرحله قبل شروع می‌شود و زیبایی آن به این است که ما از حرکتی ساده و شاید غیر مرتبط با هدف شروع کرده باشیم ولی پس از انجام مراحلِ نه چندان پیچیده به هدف از پیش تعیین شده خود برسیم و البته هنر و خلاقیت ما در نحوه چیدمان مراحل رابط است که نیاز به دخالت دوباره ما نباشد و زیبایی و جذابیت خاصی داشته باشد.

هرچند این سرگرمی طی سال‌های اخیر به بازی مهیجی در کشورهای پیشرفته تبدیل شده است، ولی سابقه چندانی در ایران ندارد، این مسابقات که در واقع بر پایه آموخته‌های مهندسی دانشجویان به ویژه دانشجویان مهندسی مکانیک استوار است، تلفیقی از هنر و خلاقیت در چیدمان مهره‌ها است.

مسابقه دومینو به چند طریق مختلف برگزار می‌شود، ممکن است به صورت «دومینو تاپلینگ» باشد که در این چیدمان، مهره‌ها پشت سرهم بر روی سطوح قرار می‌گیرند و با ضربه به اولین مهره، مهره‎ها پشت سر هم واژگون می‌شوند و شکل زیبایی تولید کنند.

روش‌های مختلفی برای این نوع چیدمان وجود دارد برای ایجاد تنوع در این نوع چیدمان می‌توان از افکت‌ها و مکانیزم‌های الکتریکی و مکانیکی استفاده کرد و یا به صورت «دومینو استکینگ» باشد که در این نوع چیدمان باید تلاش شود بر روی یک مهره ایستاده، بیشترین مهره به صورت پشته چیده شود.

و اما دومینو مکانیکی، همانطور که از اسم این مسابقه برمی‌آید انجام مراحل مکانیکی است که با یک نظم و جذابیتی به هدف مورد نظر می‌رسد، در این مسابقه از سرفصل‌های درس دینامیک که اکثر آنها را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم استفاده می‌شود.

مثلاً می‌تواند هدف ما روشن کردن یک لامپ باشد که به طرق مختلف با توجه به خلاقیت و ذوق شرکت کنندگان انجام شود مثلاً مستقیماً دوشاخ را وارد پریز کنید و یا از برق وجودتان استفاده کنید و یا اینکه با استفاده از یک گوی و سطح شیب دار گوی را به یک الاکلنگ برساند و با استفاده از یک حرکت پرتابی یا فنر یک سیال را جاری کند که آن سیال چرخ و فلک را به حرکت در بیاورد و این چرخ و فلک به‌وسیله دینام لامپ را روشن کند. البته لازم به تذکر است که هدف نهایی در این دوره از مسابقات ترکاندن یک بادکنک می‌باشد.

* دانشگاه شهرکرد هیئت دومینو ندارد

دبیر کل انجمن علمی مکانیکی دانشجویان دانشگاه شهرکرد در حاشیه برگزاری این مسابقات، اظهار کرد: نخستین دوره مسابقات دومینو مکانیکی 10 سال پیش در دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود که امروز پس از یک وقفه 10 ساله این مسابقات به میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

سام میرزاخانی افزود: افزایش روحیه همکاری، فراهم شدن فضای شاداب برای رقابت علمی سالم و هیجان انگیز، رشد و شکوفایی قوای فکر، هنر و خلاقیت از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقات است.

وی ادامه داد: بکارگیری قوای فکری و خلاقیت و ایجاد موقعیتی مناسب برای به تصویر کشیدن علوم مهندسی از دیگر اهداف برگزاری مسابقات دومینو در دانشگاه شهرکرد است.

میرزاخانی نبود هیئت دومینو را از مشکلات این ورزش در این دانشگاه برشمرد و گفت: اقبال عمومی از این رشته ورزشی در بین دانشجویان بسیار زیاد است، این میزان علاقمندی در بین دانشجویان نیازمند تشکیل یک هیئت دومینو در استان است.

*سردی نگاه مسئولان دانشگاه شهرکرد به مسابقات دومینو

دبیرکل انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک دانشگاه شهرکرد گفت: مسئولان دانشگاه در برگزاری این مسابقه کمک بسیاری به‌منظور برگزاری این مسابقات داشتند، اما نبود فضای مناسب برای برگزاری این مسابقه از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان برای اجرای این مسابقه بوده است.

وی ادامه داد: سختی‌های فراروی تدوین آیین نامه این مسابقه از دیگر مشکلات فراروی برگزاری این مسابقات به شمار می‎رود.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: در این مسابقه دانشجویان انگیزه و شوق بسیاری برای برگزاری و تماشای این مسابقه داشتند، اما مسئولان دانشگاه نگاه خاص به این مسابقه نداشتند، بطوریکه تنها حضور دو یا سه نفر از اساتید دانشگاه را در این مسابقات شاهد بودیم.

این مسئول تصریح کرد: این بی‌توجهی مسئولان در آینده‌ای نزدیک موجب دلزدگی دانشجویان از انجام فعالیت‌های گوناگون در دانشگاه‌ها خواهد شد.

نخستین مسابقات دومینوی مکانیکی امروز با حضور 10 گروه شرکت کننده در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/68008/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول