اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی اداره‌کل بنیاد شهید کردستان خبر داد

تحقق 10 درصدی سهم استانی اعتبارات ساماندهی گلزار شهدای کردستان

معاون عمرانی اداره‌کل بنیاد شهید کردستان با اشاره به سهم 445 میلیون تومانی استان در بحث ساماندهی گلزار شهدای استان در سال گذشته گفت: تا کنون تنها 10 درصد از این مهم تحقق یافته است.

تحقق 10 درصدی سهم استانی اعتبارات ساماندهی گلزار شهدای کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بحث ساماندهی گلزار و مزار شهدای استان شهیدپرور کردستان سال‌هاست در جلسات و کارگروهای مختلف دنبال می‌شود و آمار و ارقام‌ها رد و بدل می‌شود.

کارگروه‌ها تشکیل و اعضای کارگروه نیز هر کدام به بیان دیدگاه‌ها و گاهی موانع سد راه اجرای مصوبات این کارگروه می‌پردازند.

در نخستین کارگروه ساماندهی گلزار شهدای کردستان در سال 92 که با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان مدیران برگزار شد، مشکلات و موانع سد راه ساماندهی 770 مزار شهدا و نگهداری از گلزارها و مزارهای ساماندهی شده از سوی مدیرکل بنیاد شهید و معاون عمران این اداره‌کل مطرح شد.

ابروی نظام در گرو ساماندهی گلزار شهداست

مدیرکل بنیاد شهید استان کردستان گفت: کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در حقیقت یکی از کارگروه‌های است که با انگیزه الهی و به منظور حفظ و ساماندهی میراث باقیمانده از شهدا تشکیل و با این نگاه کار خود را آغاز کرد.

محمد سلیمانی از شهدا به عنوان وارثان اصلی انقلاب و این نظام الهی نام برد و گفت: ابروی نظام در گرو ساماندهی و نگهداری از گلزار شهداست.

به گفته وی، شهدا کسانی بودند که در اوج مردانگی و گذشت تمام داشته‌هایشان را برای حراست از ارزش‌های دینی و انقلابی در طبق اخلاص گذاشته و بی‌هیچ چشمداشتی خون پاکشان را فدای اسلام و انقلاب کردند.

مدیرکل بنیاد شهید استان کردستان با بیان اینکه شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند، افزود: تلاش در راستای ترویج روحیه ایثار و شهادت و حرکت در مسیر اهداف شهدا حق بزرگ شهدا بر گردن تمام مسئولان و مردم شهیدپرور ایران اسلامی است.

سلیمانی تصریح کرد: ساماندهی و حفاظت از گلزار شهدا به عنوان میراث به‌جا مانده از این عزیزان از دیگر رسالت‌های این ملت در پاسداشت ایثار و جانفشانی شهدای گرانقدر است.

وی افزود: در بحث ساماندهی گلزار شهدای استان طی چند سال اخیر اقدامات خوبی با تلاش مسئولان کشوری و استانی انجام شده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب و ساماندهی کل گلزار و مزارهای شهدا فاصله داریم.

شتاب ساماندهی گلزار شهدا بعد از سفر رهبری به کردستان

مدیرکل بنیاد شهید استان کردستان تصریح کرد: خوشبختانه سفر رهبر معظم انقلاب و سفرهای هیئت دولت به کردستان شتاب قابل توجهی به بحث ساماندهی گلزار شهدای استان داد.

سلیمانی با بیان اینکه در این سفرها اعتبارات خوبی به منظور ساماندهی گلزار شهدای استان مصوب شد، بیان داشت: بخشی از این اعتبارات محقق و برخی نیز به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تا کنون عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی که در کشور با آن روبه‌رو بودیم در زمینه ساماندهی گلزار و مزارهای شهدا پیشرفت قابل توجهی نداشتیم که امیدواریم امسال بتوانیم این مهم را با عنایت خاص مسئولان کشوری و استانی به ویژه در بحث تأمین اعتبار به حد قابل قبولی برسیم.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید استان کردستان، در حال حاضر نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها بحث نگهداری از ساماندهی گلزار شهدا در شهرها به شهرداری‌ها و بحث نگهداری گلزار شهدای روستاها به دهیاری‌ها واگذار شده است.

یک‌هزار مزار پراکنده شهدا در روستاهای کردستان نیازمند ساماندهی

سلیمانی با بیان اینکه یک‌هزار مزار پراکنده شهدا در روستاهای استان نیازمند ساماندهی هستند، تصریح کرد: تخصیص اعتبارات ویژه در سال‌جاری به ساماندهی این مزارها ضروری بوده و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی به ساماندهی قبرستان تایله به عنوان یکی از مشکلات و دغدغه‌های مهم شهر سنندج اشاره کرد و گفت: در راستای ساماندهی این قبرستان که به خاطر حضور معتادان به محل ناامنی تبدیل شده بود، گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

مدیرکل بنیاد شهید استان کردستان ساماندهی و نسب المان در مزار شهدای گمنام استان را ضروری خواند و گفت: ساماندهی گلزار شهدای گمنام به عنوان مهمانان این دیار باید به صورت ویژه در دستور کار کارگروه ساماندهی گلزار شهدا قرار گیرد.

770 مزار شهدای کردستان نیازمند ساماندهی

معاون عمران اداره‌کل بنیاد شهید استان کردستان با بیان اینکه 770 مزار شهید در استان کردستان نیازمند ساماندهی هستند، گفت: به منظور ساماندهی این تعداد مزار شهید نیازمند اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان هستیم.

به گفته عبدالهی، تامین این اعتبار به صورت کلی با توجه به تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه کشور در بودجه یک سال مالی نمی‌گنجد و امیدواریم امسال با تخصیص بخشی از آن شاهد ساماندهی تعداد قابل توجهی از مزارهای شهدای استان باشیم.

وی با بیان اینکه سهم سال 91 استان در زمینه ساماندهی گلزار و مزار شهدا تا کنون تحقق نیافته است، افزود: تنها 10 درصد از 445 میلیون تومان سهم استان در زمینه ساماندهی گلزار شهدا محقق شده است.

معاون عمران اداره‌کل بنیاد شهید استان کردستان رتبه استان در زمینه ساماندهی گلزار شهدا را 23 عنوان کرد و گفت: باید با تلاش مضاعف و مشارکت همه دستگاه‌ها در این خصوص در سال‌جاری رتبه استان را به حد مطلوب برسانیم.

به گفته عبدالهی، مشارکت خوب دستگاه‌های اجرایی در سایر استان‌های کشور به ویژه در زمینه تامین اعتبار نقش بسزایی در ساماندهی گلزار شهدا داشته است.

وی به ساماندهی گلزار شهدای سریش‌آباد قروه در قالب احداث یک حسینه اشاره کرد و گفت: ساماندهی گلزار شهدای سریش‌آباد به درخواست اهالی به منظور اجرای برنامه‌های دینی در قالب ایجاد این حسینیه تعریف و بنیاد شهید نیز تا کنون بیش از 300 تا 400 میلیون تومان در این راستا هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه انجام بخشی از پروژه با اختصاص اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان به مسکن شهرسازی استان واگذار شد، تصریح کرد: متاسفانه با وجود اختصاص اعتبار بخش مربوط به مسکن و شهرسازی اجرا نشده و مابقی پروژه نیز دستخوش این مهم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ به دلیل عدم انجام تعهدات اداره‌کل بنیاد مسکن با وجود صرف هزینه‌های قابل توجه برای اجرای این پروژه همچنان پروژه بلا استفاده باقی مانده است.

مدیریت واحد در ساماندهی قبرستان‌های قدیمی کردستان

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار کردستان خواستار مدیریتی واحد در بحث ساماندهی قبرستان‌های قدیمی استان شد و اظهار کرد: باید با مدیریت واحد در این راستا اقدامات لازم صورت پذیرد.

امیر قادری هماهنگی و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های متولی ساماندهی گلزار شهدا را ضروری دانست و گفت: ایجاد یک تعامل معنی‌دار در بین نهادها و دستگاه‌های مختلف نقش مهمی در تحقق اهداف در راستای اتمام پروژه ساماندهی گلزار و مزار شهدای گرانقدر استان دارد.

وی در پاسخ به درخواست معاون عمران بنیاد شهید استان در زمینه اختصاص درصدی از درآمد کارخانه شن و ماسه استان به بحث ساماندهی گلزار شهدا اظهار کرد: اعتبارات حاصل از درآمد این کارخانه محدود است، اما همواره در زمینه رفع موانع و گیرهای پروژه‌های عمرانی مختلف استان استفاده شده است.

قادری تصریح کرد: بخشی از اعتبارات کارخانه شن و ماسه استان به حساب خزانه و بخشی در اختیار استان قرار می‌‌گیرد و در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اختصاص درصدی از این اعتبار در راستای ساماندهی گلزار شهدا نیز مورد بررسی و در صورت امکان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی خواستار اعلام سهم اختصاصی بنیاد شهید استان در زمینه نگهداری گلزار و مزارهای شهدای استان از سوی مدیران این اداره‌کل شد و بیان داشت:‌ برنامه‌ریزی دقیق در این راستا نیازمند اطلاعات کافی در مورد میزان اعتبارات است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه در بحث نگهداری گلزار شهدا اعتبار خاصی برای این اداره‌کل تعریف نشده، مسئولیت این مهم کماکان بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان است.

وی خاطرنشان کرد: دهیاری‌های استان در زمینه نگهداری مزارها و گلزار شهدای گرانقدر با توجه به کمبود اعتبار فعلا تا تصمیم‌گیری‌ آتی معاف هستند.

قادری با بیان اینکه در قانون بودجه سال‌جاری ظرفیت‌های برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های دیده شده است، گفت: اگر تغییر در بودجه سال‌جاری در مجلس صورت نگیرد شاهد تحول بسیار خوبی در شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث نگهداری از گلزار شهدا را در سال‌جاری با تعامل و همکاری تمام نهادهای استان دنبال و شاهد اقدامات بسیار خوبی در این راستا خواهیم بود.

گلزار شهدای گمنام نماد اقتدار ایران اسلامی

مدیرکل حفظ آثار استان کردستان از گلزار شهدای گمنام به عنوان نماد اقتدار و عظمت ایران اسلامی نام برد و گفت: بحث ساماندهی گلزار شهدا مضاعف‌تر از سایر شهدا است و باید به صورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

شرفبیانی خواستار نسب المان بر روی مزار و گلزارهای شهدای استان شد و اظهار کرد: در این زمینه نیز باید با هماهنگی با حفظ آثار استان اقدام شود.

وی تصریح کرد: ‌اعتباری اختصاصی به ساخت و نسب المان‌ها باید در اداره‌کل حفظ آثار قرار گرفته تا با هماهنگی‌های لازم با مرکز طرح‌های تائید شده در این راستا تعریف و بعد از ساخت نسب شود.

بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای ساماندهی گلزارها

مشاور امور ایثارگران استاندار کردستان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای ساماندهی گلزارهای شهدای استان شد و گفت:‌ امیدواریم با بهره‌گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه شرکت‌ سرمایه‌گذاری کوثر در بحث تامین اعتبارات شاهد پایان ساماندهی گلزارهای شهدای استان در سال‌جاری باشیم.

سیدمهدی فرشادان تصریح کرد: مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به کمبود اعتبار دستگاه‌های اجرایی استان می‌تواند اقدامی ارزشمند در راستای ساماندهی و نگهداری مزارها و گلزارهای شهدا در استان باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ به منظور تشویق شرکت‌ سرمایه‌گذاری کوثر در بحث ساماندهی گلزار شهدا باید درصدی بیشتر از سهم افزوده به آنها اختصاص پیدا کند.

محمدرضا شاملی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز در این جلسه در پاسخ به معاون عمران بنیاد شهید در زمینه واگذاری بحث نگهداری گلزارها و مزارهای شهدا بعد از ساماندهی اظهار کرد: دهیاری‌ها اعتباری و ردیف بودجه خاصی برای نگهداری گلزار شهدا ندارند و تنها در صورت تامین اعتبار قادر به انجام این مهم هستند.

بیش از 5 هزار و 400 شهید در خاک کردستان دفن هستند که به قول یکی از مسئولان حاضر در این جلسه به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی استان و همچنین صعب‌العبور در بحث ساماندهی و نگهداری نیاز به اعتباری دو برابر سایر استان‌ها دارند.

انتهای پیام/79002/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول