اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد فارس عنوان کرد

اختصاص 15 درصد منابع اشتغال به خانوارهای در آستانه فقر

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس گفت: در راستای سیاست‌های پیشگیرانه امداد، 15 درصد منابع اشتغال به خانواده‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که در آستانه فقر هستند.

اختصاص 15 درصد منابع اشتغال به خانوارهای در آستانه فقر

علی الهیاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: برخی خانواده‌های آبرومند هنوز در شرایطی قرار ندارند که زیر پوشش کمیته امداد قرار گیرند، اما وضعیت زندگی آنان به گونه‌ای است که هر لحظه امکان وارد شدن به چرخه فقرا را دارند.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که شغل خود را از دست داده و از نظر اینکه وسایل و امکانات زندگی را در گذشته خریداری کرده در ظاهر فقیر نیست اما امکان اداره زندگی خود را نیز ندارد.

الهیاری تصریح کرد: این صحیح نیست که کمیته امداد منتظر بماند تا چنین افرادی به طور کامل فقیر شوند و پس از فروش اموال اندک خود زیر پوشش قرار گیرند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس اضافه کرد: کمیته امداد سرمایه‌ای در اختیار افراد حد میانه و ایستاده بر مرز خط فقر قرار می‌دهد تا کار کنند و توانمندی خود را باز یابند.

وی ادامه داد: در گذشته در سیستم کمیته امداد روال این‌گونه بود که تا فردی به طور کامل شرایط نداشت خدمات دریافت نمی‌کرد، اما اکنون 15 تا 20 درصد منابع قرض‌الحسنه برای خانواده‌هایی است که دچار فقر شده‌اند و هنوز بر روی پای خود ایستاده و زمین نخورده‌اند.

به گفته این مسئول، کمیته امداد زندگی‌هایی را که در آستانه زمین خوردن و فرو پاشیدن هستند با وام اشتغال ترمیم می‌کند تا به آمار فقرا افزوده نشوند.

الهیاری شرایط زیر پوشش قرار گرفتن افراد در کمیته امداد را تشریح کرد و گفت: شرایط کمیته امداد مشخص است چنان که زن بی‌سرپرست و مرد از کار افتاده مشمول دریافت خدمات کمیته امداد می‌شوند.

وی بیان داشت: از کار‌افتادگی مردان زیر 60 سال بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی احراز شده و افراد 60 سال به بالا خود به خود از کار افتاده محسوب می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس یادآور شد: در مورد زنان نیز بی‌سرپرست بودن به یکی از دلایل فوت یا طلاق همسر، زندانی شدن سرپرست و مفقودی شوهر احراز می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این افراد به شرط دارا بودن شرط عمومی که همان فقر است مشمول خدمات کمیته امداد می‌شوند و زنی که همسر وی تاجر فرش بوده و فوت کرده و اموالی از خود باقی گذاشته یا خانمی که کارمند و یا مستمری‌بگیر است زیر پوشش کمیته امداد قرار نمی‌گیرد.

تکدی‌گری برای برخی شغل شده است

الهیاری گفت: مراجع رسمی ذی‌ربط اعلام کرده‌اند که خیریه‌ها و موسسات یاری‌رسانی به فقرا حق ندارند به درب منازل مراجعه کنند یا در معابر عمومی برای دریافت وجه اصرار بورزند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه تمام دستگاه‌های نظارتی بر نادرست بودن این کار صحه گذاشته‌اند به دلایلی نامعلوم این رویه ادامه دارد و به اعتماد مردم خدشه وارد می‌‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس اضافه کرد: مواردی پیش آمده که فردی در یک خیریه کار می‌کرده، اما پس از اخراج نیز با کپی کردن قبض موسسه همچنان به جمع‌آوری وجه ادامه داده است.

این مسئول تصریح کرد: نیروی انتظامی، فرمانداری و بخشداری‌ها این شکل کمک را تایید نمی‌کنند اما با انجام‌دهندگان آن نیز برخوردی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به روحیه لطیف و اخلاقیات انسانی ایرانیان بیان داشت: گاهی این روحیه فقیر‌نوازی ما باعث اشاعه تکدی‌گری شده است.

الهیاری گفت: گاه خود من یا همکاران ما در برخورد با متکدیان چند بار آدرس کمیته امداد را داده‌ایم و با عدم مراجعه مواجه شده‌ایم.

برخی روش‌های تکدی تکراری شده است

این مسئول خاطرنشان کرد: خانمی که با لباسی آراسته در خیابان زند و اطراف هتل پارس تکدی‌گری می‌کند را سه بار به کمیته امداد فرا خواندیم و هر بار به بهانه‌ای مراجعه نکرد و دست آخر گفت که به درآمد کمتر از ماهی 2 میلیون تومان رضایت نمی‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس ادامه داد: برخی افراد مزه این کار را چشیده‌اند و از این به اصطلاح شغل خود درآمد خوبی دارند چرا که مردم دلسوز هستند و به این‌گونه افراد کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد حرفه‌ای که با تمارض یا تظاهر به معلولیت، نشان دادن نسخه داروخانه، یا به عنوان نداشتن پول بازگشت به شهرستان، گرسنه ماندن و... تکدی‌گری می‌کنند باعث می‌شوند که اگر فردی به واقع به این مسائل دچار شد نیز در نظر مردم دروغگو جلوه کند.

الهیاری عنوان کرد: برای تمام این موارد در کمیته امداد و بهزیستی راهکار وجود دارد و حتی برای در راه ماندگان و موارد اورژانسی نیز راهکارهایی اندیشیده شده و مردم اگر همت کنند و به گدایان کمک نکنند ظرف شش ماه تکدی‌گری در استان فارس ریشه‌کن می‌شود.

این مسئول گفت: با توجه به این که بهزیستی و کمیته امداد در نظارت دستگاه‌های بازرسی و نظارتی هستند و یک ریال از وجوه مردم را نمی‌توانند جابه‌جا کنند، مردم به جای پول دادن به متکدیان به مراکز کمیته امداد یا سامانه‌های رسمی کمک کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی فارس ابراز داشت: در تمام عابربانک‌ها گزینه کمک به سامانه‌های خیریه اعم از کمیته امداد وجود دارد و در فضای مجازی نیز در سایت کمیته امداد امکان کمک الکترونیک فراهم شده است.

وی با اشاره به وجود صندوق صدقه دیجیتال بیان کرد: این صندوق به صورت کارت‌خوان میزان دلخواه صدقه را کسر می‌کند، اما مردم به روش سنتی و شنیدن صدای پولی که در صندوق‌های فلزی می‌اندازند، عادت کرده‌اند.

سامانه‌های خیریه بیش از فقرا به نفع اغنیا هستند

مدیرکل کمیته امداد در این گفت‌و‌گو همچنین خاطرنشان کرد: اگر فقر بیاید دامان تمام اقشار را می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: فقر نا‌‌امنی و فساد و بی‌عفتی می‌آورد و این مسائل دامن خانواده و فرزندان اغنیا را نیز می‌گیرد.

الهیاری گفت: اگر از سر فقر تعداد افرادی که به فروش مواد مخدر رو می‌آورند بیشتر شود شک نکنید که نخستین قربانی آن فرزند جوان همان خانواده‌ای است که فقیر نیست و امکان خرید مواد را دارد.

وی اذعان داشت: خانم خانه‌داری که صدقه می‌دهد بدون آن که بداند، از گسترش فحشا جلوگیری کرده و این کار در درجه نخست به نفع همسر و فرزندان خود وی است.

این مسئول در پایان متذکر شد: تمام ما نسبت به جلوگیری از فقر مسئول هستیم و باید بدانیم که جامعه یک ارگانیسم به یکدیگر پیوسته است که هر چه آسیب‌های اجتماعی در آن کمتر باشد امکان زیست مناسب‌تری را برای خانواده ما فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول