اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کشتارگاه دام اهواز در گفت‌و‌گو با فارس خبر داد

اهواز تنها کلانشهر بدون کشتارگاه صنعتی/ اهواز چهارمین شهر کشتار دام در کشور

مدیر کشتارگاه سنتی دام اهواز از زیان‌دهی ماهانه 100 میلیون تومان خبر داد و گفت: تنها کلانشهری که در حال حاضر کشتارگاه صنعتی ندارد، اهواز است و کشتار دام در این شهر (همانند 26 کشتارگاه دیگر استان) به صورت سنتی انجام می‌شود.

اهواز تنها کلانشهر بدون کشتارگاه صنعتی/ اهواز چهارمین شهر کشتار دام در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تنها کلانشهری که در حال حاضر کشتارگاه صنعتی ندارد، اهواز است. کشتار دام در این شهر (همانند 26 کشتارگاه دیگر استان) به صورت سنتی انجام می‌شود؛ مرور اخبار پنج ماه گذشته در خصوص تعویض کامل ناوگان حمل گوشت، آغاز عملیات ساخت سردخانه‌های صنعتی، آغل‌های انتظار، میدان دام، خط کشتار مکانیزه و ارتقا شاخص‌های بهداشتی کشتارگاه از 30 به 70 درصد ما را بر آن داشت به سراغ مدیر کشتارگاه صنعتی اهواز و از مدیران با سابقه در حوزه‌های مختلف، مجتبی گلستانی برویم تا پیگیر وضعیت فعلی کشتارگاه از زبان او شویم.

*فارس: کار بهسازی و نوسازی کشتارگاه دام شهرداری از چه زمانی آغاز شد؟

گلستانی: از زمان حضور منصور کتانباف شهردار فعلی کلانشهر اهواز در شهرداری امنیت و سلامت غذایی و ارتقا شاخص‌های بهداشتی از اولویت‌های کاری وی بوده و کار مطالعات پروژه کشتارگاه بلافاصله پس از حضورشان در شهرداری آغاز و پس از اتمام مطالعات، عملیات اجرای پروژه  نیز شروع شد.

*فارس: پیشرفت فیزیکی پروژه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

گلستانی: در حال حاضر کار ابنیه سردخانه‌ها به پایان رسیده است. کل تجهیزات سردخانه‌ها نصب شده است و  روز دهم خرداد به پایان خواهد رسید خط کشتار مکانیزه در حال ساخت بوده و 60 درصد تجهیزات آن تحویل کشتارگاه شده است، عملیات اجرایی آغل‌های ورودی دام آغاز شده و اکنون نیز به پایان رسیده است. کار ابنیه سالن کشتار 80 درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر در حال نصب خط کشتار مکانیزه می‌باشیم.

*فارس: اعتبارات هزینه شده برای این پروژه چه میزان بوده است؟

گلستانی: برآورد ما تا اتمام پروژه 70 میلیارد ریال در فاز اول است، که با پایان یافتن عملیات اجرایی آن، یکی از مشکلات چندین ساله شهر اهواز در این مدت کوتاه، رفع خواهد شد. کشتارگاه دام شهرداری، بیش از 46 درصد گوشت استان را تأمین می‌کند و امیدواریم، با توجه و پیگیری ویژه کتانباف شهردار اهواز، تا دهم تیرماه امسال سردخانه‌های کشتارگاه، آغل‌های ورودی دام و محوطه جدید کشتارگاه را افتتاح کنیم و یک ماه پس از آن کل پروژه و خط کشتار افتتاح شود.

*فارس: فرایند کشتار در این کشتارگاه چگونه است؟

گلستانی: در حال حاضر کشتارگاه اهواز به صورت سنتی فعالیت می‌کند و دام  پس از ورود بلافاصله وارد سالن‌های کشتار شده و پس از آن ذبح و توسط ماشین‌های مخصوص حمل گوشت در بازار توزیع می‌شود.

اما در کشتارگاه صنعتی اتفاقی که خواهد افتاد انجام پروسه کشتار به صورت کاملاً استاندارد است. دام ابتدا وارد اسطبل انتظار می‌‌شود، از حمام ضد کنه عبور می‌کند، پشم آن چیده می‌شود، معاینه‌های دامپزشکی صورت می‌پذیرد و پس از تایید، زمانی که استرس دام کاملاً از بین رفت، وارد سالن کشتار می‌شود و در محیطی کاملاً بهداشتی کشتار آن انجام می‌پذیرد، آلایش‌های خوراکی و غیرخوراکی آن از هم تفکیک و توسط شانه‌های مخصوص به طبقه پایین کشتارگاه منتقل می‌شود. سپس لاشه معاینه می‌شود و در صورت سالم بودن وارد سالن‌های سردخانه می‌شود و پس از 24 ساعت نگهداری در سردخانه‌ها به بازار عرضه خواهد شد.

*فارس: در بخش توزیع گوشت چه اقدامی صورت گرفته است؟

گلستانی: نوسازی ناوگان حمل و نقل از دیگر بخش‌های مهمی بود که باید به صورت موازی با ساخت کشتارگاه دنبال می‌شد، خودرو های قبلی مربوط به 30 سال گذشته و بسیار قدیمی بودند از این‌رو با مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی کل ناوگان حمل گوشت طی پنج ماه گذشته نوسازی شد که اقدام بی‌سابقه‌ای بوده است.

*فارس: علت ورود نکردن بخش خصوصی را چه می‌دانید؟

گلستانی: شهرداری قصد تصدی‌گری را ندارد اما اهمیت امنیت و سلامت غذایی شهروندان، شهردار اهواز را بر آن داشت تا شخصاً کار ساخت کشتارگاه جدید را دنبال کند و در حال حاضر یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری، تکمیل پروژه و بهره‌برداری از آن است، طی پنج ماه گذشته شاخص‌های بهداشتی کشتارگاه فعلی از 30 به 70 درصد ارتقا یافته است.

شرایط خاص کشتارگاه اهواز که کشتارگاهی سنتی است سبب شده که بخش خصوصی به این حوزه ورود نکند، چرا که مبلغ عوارض دریافتی بسیار ناچیز است و در واقع کشتارگاه در حال حاضر زیان‌دهی است به گونه‌ای که شهرداری ماهانه 100 میلیون تومان بابت آن زیان می‌دهد. ولی شهرداری اهواز برای فراهم کردن شرایطی که در آن کیفیت و سلامت گوشت را تضمین کند و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت گوشت ناچاراً این زیان را پذیرفته است که قاعدتاً برای بخش خصوصی توجیهی ندارد که به این شکل عمل کند.

*فارس: ساخت کشتارگاه صنعتی با این شرایط چرا برای شهری مثل اهواز ضروری است؟

گلستانی: در کشتارگاه، روزانه به طور متوسط 700 رأس دام سبک و 100 رأس دام سنگین کشتار می‌شود که بر اساس آمارهای دامپزشکی، کشتارگاه اهواز چهارمین آمار کشتار دام را در کشور دارد. با وجود چنین آمار تقاضایی، نیاز به خدمات و امکانات هم بیشتر می‌شود.

------------------------------

گفت‌و‌گو از سپیده قاضی‌نژاد

------------------------------

انتهای پیام/2329/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول