اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مصرف قلیان در دیلم گزارش می‌دهد

قلیان تفریحی اعتیادآور / قل قل زیبا اما نامطلوب برای سلامتی

مصرف قلیان این روزها بین جوانان دیلمی رواج زیادی یافته، به‌طوری که به‌صورت یک تفریح برایشان محسوب می‌شود، تفریحی پرخطر و مضر برای سلامتی.

قلیان تفریحی اعتیادآور / قل قل زیبا اما نامطلوب برای سلامتی

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، پارک ساحلی دیلم پاتوقی شده برای جوانانی که هر روز می‌بینم به‌صورت دسته جمعی در هوای آزاد و یا در چادر در حال کشیدن قلیان هستند، بیشتر هم از نوع قلیان میوه‌ای با تنباکوی ماء عسل نعنایی.

همراهش یک کیسه حاوی متعلقات و ابزار چاق (آماده کردن) قلیان است، کیسه‌اش را باز می‌کند و این وسایل را از کیسه‌اش بیرون می‌آورد، تَنبه (کوزه کوچک مخصوص آب قلیان)، سر مخصوص آتش، نی مخصوص عبور دود، نی شیلنگی مخصوص دود گرفتن، زغال، تنباکو میوه‌ای، آتیش گردان، آتش گیر و مشغول چاق کردن می‌شود.

چند نفری دور هم جمع می‌شوند و یکی آتشش را آماده می‌کند، یکی آب در تُنبه‌اش می‌کند و دیگری تنباکواش را خیس و آماده می‌کند.

رنگ سرخ ذغال هنگام گرداندن در آتیش گردان از دور پیداست، آن را چند دوری می‌گرداند تا خوب سرخ شود. پس از آماده شدن چند تکه زغال سرخ شده و خوبش را درون سر مخصوص قلیان می‌گذارد و آنرا روی نی مخصوص قلیان می‌گذارد و چند فرقی می‌زند تا قلیان به قول خودش دودی شود.

صدای قُل قُل قلیانش زیباست و او با تمام وجود هُرت(پُک) می‌زند و دودش را هم بصورت حلقه ای و با دقت خاصی از دهانه قلیان خارج می کند. به به: چه مزه ای دارد. به دوستش می‌گوید حالا دودی شده بیا تو هم چند پُک بزن ببین چه کیفی دارد.

تا آنجا که جا دارد هُرت‌هایش را قوی و عمیق می‌زند، گویی غمی بزرگ در دلش نهان است و می خواهد با کشیدن قلیان و زدن این پُک‌ها آنها را از دلش بیرون کند.

قلیان ساعت‌ها همراه با تعریف کردن کارهای روزمره‌اش بین دوستانش دست به دست می‌گردد و او از خطرات و عوارض ناشی از مصرف این تفریح اعتیادآور غافل است. نمی‌داند چه بر سر ریه‌هایش می‌آورد.

لذت کشیدن قلیان برایش از هر تفریح دیگری جذابتر و خوشتر است و دوست دارد همیشه در هر جایی که می‌رود همراهش باشد در خانه دوستش، در پارک، جنگل، کنار دریا، قایق، چادر، لنج و حتی اتوبوس یا ماشین.

همزمان که مشغول کشیدن قلیان هستند با هم گَپ می‌زنند، یکیشان می‌گوید: دیشب چند بشکه گازوییل جابه‌جا کردم، خوب بود ولی تا صبح خوابم نبرد با کسی مشغول صحبت کردن است و بحثشان می‌شود سر کرایه بردن بشکه‌های گازوییل به قایق. می‌گوید بشکه‌ای پنج هزار تومان است و من ده بشکه برده‌ام.

بحث داغ قاچاق گازوییل آتش قلیانش را سرختر می‌کند و او پُک‌هایش را قوی‌تر می‌زند و همین طور به بحث و جدل ادامه می‌دهند و من کم کم از آنها دور می‌شوم و با خود به فکری عمیق فرو می‌روم، فکر آینده و سلامتی این جوانان و بی خیالی خانواده‌هایشان و......

مصرف قلیان برای جوانان اینجا به‌صورت یک تفریح روزمره درآمده، طوری که حتی حاضر نیستند یک روز را بدون کشیدن قلیان سپری کنند.

معضل قاچاق گازوییل و رواج قلیان در بین جوانان آینده‌ای بسیار پرخطر و نامعلوم را برای سلامت جسمی و اجتماعی جوانان این مرز و بوم رقم زده. به‌طوری که هر روز موتورهایی را می‌بینی که بشکه‌های گازوییل را حمل می‌کنند تا به قایق‌هایی که در دریا منتظرشان هستند برسانند.

جوانانی که باید آینده سازان این مملکت باشند درس را به حال خود رها کرده و به طمع سودهای کلان حاصل از قاچاق سوخت تن به این کار پرخطر می‌دهند.

اما واکنش مسئولان شهر و خانواده‌ها در برخورد با این پدیده‌های اجتماعی چگونه است؟

مسلما حل این مشکلات نیازمند عزمی جدی و نگاهی کارشناسانه و دقیق به این پدیده‌های اجتماعی است که امیدواریم با تلاش مضاعف و حساسیت بیشتری از سوی مسئولان این معضلات مرتفع شود. 

-----------------------------------

گزارش از: اسماعیل طاهری نیا

-----------------------------------

 

انتهای پیام/66006/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول