اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنر نقالی میهمان همدان شد

بازخوانی شاهنامه در گنجنامه / طنین نوای خوزستان در مادستان

پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین آغوش دامنه الوند را به روی نواهای ایرانی باز کرد تا شاهنامه فردوسی در دیار باباطاهر بازخوانی شود.

بازخوانی شاهنامه در گنجنامه / طنین نوای خوزستان در مادستان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، برای نخستین بار آواها و نواهای ایرانی در دیار مادستان، شهر هگمتانه و در جوار آبشار و کتیبه‌های گنجنامه فریاد برآوردند که این میراث ایرانی در هر جا و به هر زبانی ماندگار و اصیل است.

جشنواره نواها و آواهای ایرانی از 28 اردیبهشت ماه کار خود را در همدان آغاز کرده و تا اول خرداد ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

در این جشنواره که با حضور پنج استان زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، گیلان به میزبانی همدان برگزار شده است، شب فرهنگی این استان‌ها هر شب از ساعت 18 تا 20 در گنجنامه اجرا می‌شود.

 

اما این جشنواره شب گذشته رنگ و بوی دیگری گرفته بود، چرا که پنج نقال برجسته کشور از شهرهای تهران، اراک، بروجرد، اصفهان و همدان با اجرای نقالی، پرده‌خوانی و شاهنامه‌سرایی شب ماندگاری را برای دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی به یادگار گذاشتند.

در این برنامه که پنج نقال برجسته کشور از سوی میراث فرهنگی همدان مورد تقدیر واقع شدند، هر یک جداگانه به نقل و نقالی پرداختند و تماشاگران را به دنیای ;شاهکار شاهنامه بردند.

در ابتدا مرشد سید مصطفی سعیدی از بروجرد که از نقالان به‌نام کشور و صاحب سه کتاب درباره طومار نقالی شاهنامه است با نقالی پرمغز و انرژی خود موجب شور و نشاط بین مردم به ویژه جوانان شد.

این نقال که به پیرنقالان کشور نیز شهرت داشت چنان با انرژی برنامه خود را اجرا می‌کرد که هر لحظه موجب به وجد آمدن تماشاگران می‌شد و تشویق آنها را به دنبال داشت.

سپس مرشد ابوالفضل ورمزیار که از تهران در این جشنواره حضور یافته بود، با تسلطی که در زبان انگلیسی دارد و در چندین کشور برنامه داشته، نقل شاهنامه را به زبان خارجی نقالی کرده است.

مرشد امیر صادقی دیگر نقال برجسته‌ و مؤسس ایران‌سرای فردوسی بود که از تهران در این جشنواره حضور یافته بود.

وی که از مرشدان صاحب زنگ و به‌نام کشور هستند در چندین کشور اجرای برنامه داشتند و یک بار نیز مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفته‌اند به همراه مرشد ورمزیار شاهنامه‌سرایی کردند.

مرشد میرزاعلی مرشد جوانی بودند که با وجود سن کم از تبحر بالایی در پرده‌خوانی برخوردار بود.

 

 میرزاعلی که در چندین کشور اجرای برنامه داشته، می‌گوید جد اندر جد وی نقال و تعزیه‌خوان بودند و جدشان که معین‌البکا بوده، از زمان صفویه تعزیه‌گردانی می‌کرده است.

وی در ابتدای اجرای برنامه خود، با ورود به جایگاه از تماشاگران خواست، که هر کس علی (ع) را دوست دارد، دست راست خود را بالا ببرد و هر کس به ایران عشق می‌ورزد، دست چپ خود را بالا بیاورد و سپس از تماشاگران خواستند، که یکصدا به افتخار اسلام و ایران کف بزنند.

وی شروع برنامه خود را با یکی از دوبیتی‌های باباطاهر آغاز کرد و سپس به نقالی گردآفرید شاهنامه فردوسی پرداخت که در این قسمت برنامه هیجان زیادی در بین تماشاگران ایجاد شد.

حامد ابراهیمی نیز مرشد جوان زورخانه است که در این برنامه ضرب و زنگ برنامه را بر عهده داشت و نقالان و پرده‌خوانان این برنامه را همراهی می‌کرد.

این برنامه دومین شب جشنواره آواها و نواهای ایرانی بود، که برنامه‌های آئینی ـ سنتی خوزستان به عنوان شب فرهنگی در میان برنامه‌های شب گذشته اجرا شد که این برنامه در راستای آشنایی مردم با آئین‌های محلی هر منطقه از کشور است.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان که برای اجرای برنامه شب فرهنگی همدان در سعدآباد در تهران بود، به جمع حضار دیشب اضافه شد و با حضور وی از نقالان حاضر در همدان تجلیل شد. 

اما آنچه در صحبت‌ها و نقالی نقالان به چشم می‌خورد ارادت به ائمه(ع)، حب وطن و یاد خدا بود که آغاز و پایان کلام آنها را به خود وا می‌داشت و به یقین می‌توان گفت همین امر موجب پویایی و ماندگاری این هنر اصیل ایرانی شده است.

و سخن پایانی اینکه شاهنامه تاریخ ایران و ایرانی است و همه ما ایرانیان باید به کلام پایانی نقالان که حب وطن از آنها می‌جوشد، به این شعر اهتمام ورزیم.

هنر نزد ایرانیان است و بس ** ندادند شیر ژیان را به کس

همه یکدلانند و یزدان‌شناس ** به نیکی ندارند از بد هراس

دریغ است که ایران ویران شود ** کنام پلنگان و شیران شود

همه جای جنگی سواران بدی ** نشستن گه شهریاران بدی

چو ایران نباشد تن من مباد ** بر این بوم و بر زنده یک تن مباد

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول