اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از استفاده برخی اصناف از رنگ‌های غیر مجاز گزارش می‌دهد

استفاده از رنگ‌هایی با طعم عوارض/افزایش استفاده از رنگ‌های غیر مجاز در صنایع غذایی

سودجویی برخی موجب ورود رنگ‌های غیر مجاز به چرخه تولید مواد غذایی به ویژه در محل‌های عرضه آنها شده است که بر اساس گفته کارشناسان عوارض استفاده از این نوع رنگ‌ها بر ارگان‌های حساس بدن انسان ثابت شده است.

استفاده از رنگ‌هایی با طعم عوارض/افزایش استفاده از رنگ‌های غیر مجاز در صنایع غذایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تنوع طلبی روحیه بشر همه محیط زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.

آنچه در این نوشته مجال پرداخته شدن به آن فراهم شده است غذاهای مورد استفاده در زندگی بشر امروز است که با توجه به نیازمندی صنایع غذایی به تنوع، صاحبان صنایع برای تنوع بخشیدن به آنها به سراغ رنگ رفته‌اند.

آنچه در این میان مورد توجه است اینکه تولید کنندگان مواد غذایی از چه نوع رنگی در محصولات خود استفاده می‌کنند.

نخستین سوالی که به عقل آدمی رسوخ می‌کند این است که رنگ‌های به کار رفته در محصولات غذایی از چه نوعی است مجاز یا غیر مجاز؟

به راستی چطور می‌توان در مورد رنگ‌های مورد استفاده در غذاها اطمینان خاطر کسب کرد، از آنجا کارکنان برخی از مراکز تولید مواد غذایی اغلب از استفاده در آنجا خبر می‌دهند.

**بادام زمینی‌‌هایی که پسته می‌شوند

قیمت بالای مغز پسته باعت شده است تا قنادان در زمینه دست به ابتکاری بزنند که به لحاظ شرعی و اخلاقی نادرست است.

کارگر یکی از قنادی‌ها می‌گفت، بادام زمینی را خرد کرده و با رنگ سبز قاطی و به عنوان پسته بر روی شیرینی‌ها می‌پاشند.

ساده‌ترین راه حل موجود برای تشخیص رنگ مجاز از غیر مجاز حل رنگ در یک ظرف سرامیکی و آب ولرم عنوان شده است، بدین صورت که اگر ظرف رنگ گرفت می‌توان مطمئن شد که رنگ غیر مجاز است.

به جز مسئولان بهداشتی ناظر بر تولیدات محصولات غذایی کسی توان کنترل رنگ‌های مورد استفاده در کارخانه‌ها را ندارد، ولی آنچه بیشتر مورد توجه نگارنده است رنگ‌های مورد استفاده در مراکز عرضه مواد غذایی از جمله بستنی و شیرینی است.

در برخی کشورهای توسعه یافته سیستم‌های کنترل و نظارت سخت گیرانه‌ای در مورد استفاده از افزودنی‌ها در محصولات غذایی از جمله رنگ وجود دارد به طوری که از طریق سیستم خاص نظارتی، سال‌ها بعد از صدور مجوز استفاده از افزودنی خاص نتیجه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ولی از قرار این سیستم به دلیل نواقصی که در سیستم‌های نظارتی در ایران وجود دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد شاید یکی از مشکلات این نوع نظارت این است که کشور ما وارد کننده رنگ‌ به ویژه رنگ‌های مورد استفاده در صنایع غذایی است.

رنگ‌های غیر مجاز مورد استفاده در غذاها به دلیل ارزان بودن توسط سودجویان به سیستم صنایع غذایی وارد شده و می‌شود.

آنچه می‌توان در مورد استفاده از رنگ‌ها گفت این است که استفاده به اندازه از رنگ‌های مجاز نمی‌تواند به سلامتی انسان آسیبی وارد کند مگر اینکه از رنگ‌های غیر مجاز استفاده شود.

آنچه بیش از هر چیز دیگر در مورد استفاده از رنگ‌های غیر مجاز به نظر می‌رسد اینکه این نوع رنگ‌ها موجبات افزایش برخی بیماری‌ها از جمله سرطان را در جامعه فراهم می‌کند.

دو عضو دیگر بدن یعنی کبد و کلیه به عنوان دو اندام سم زدای بدن بیشترین آسیب را به مصرف کننده مواد غذایی مخلوط شده با رنگ‌های غیر مجاز تحمیل می‌کنند.

اما در بین مصرف کنندگان مواد غذایی مخلوط شده با رنگ‌های غیر مجاز به نظر می‌رسد کودکان بیشتر در معرض خطر باشند چرا که آنها هستند که بیشترین استفاده را از خوراکی‌های متنوع به لحاظ رنگ می‌کنند.

به راستی در خوراکی‌های مورد استفاده توسط کودکان مثلا یخمک از چه نوع رنگی استفاده می‌شود؟

استفاده  کنندگان سایر اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله سالمندان و خانم‌های باردار از خوراکی‌های مخلوط شده با رنگ‌های غیر مجاز چه آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند؟

اما از آنجا که تنوع در تولیدات غذایی یکی از نیازهای جامعه امروز است به نظر می‌رسد چاره‌ای جز استفاده از رنگ برای تنوع بخشی در تولیدات وجود ندارد.

**عوارض استفاده از رنگ غیر مجاز برای مصرف کننده

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد استفاده از رنگ یا هر گونه ماده رنگی در مواد غذایی گفت: این گونه رنگ‌ها در قنادی‌ها، چلو کبابی و یا محل‌های عرضه آب میوه و بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمال ناصحی با بیان اینکه متصدیان مجاز به استفاده از هیچ گونه رنگی در محصولات غذایی نیستند، اضافه کرد: دو نوع رنگ در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی فاقد مشخصات لازم و دیگری دارای پروانه ساخت و مشخصات است.

وی اضافه کرد: مراکز عرضه مواد غذایی برای استفاده از رنگ‌ها باید از کارشناسان صنایع غذایی استفاده کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر عوارض استفاده از رنگ‌ها به ویژه رنگ‌های غیر مجاز در مواد غذایی افزود: تبعات و عوارض استفاده از این رنگ‌ها ثابت شده است.

ولی راه کار پیشنهادی برای تولید کنندگان حرکت در مسیر استفاده از رنگ‌های طبیعی است، چرا که کشورهایی که در این نوع صنعت فعال هستند، هم در این مسیر حرکت می‌کنند.

اما کوتاه‌ترین مسیری که می‌توان به خانواده‌های پیشنهاد کرد تا به جای استفاده از مواد شیمیایی برای تزئین مواد غذایی خود از رنگ‌های طبیعی استفاده کنند این است که آنها از عصاره مواد غذایی موجود طبیعی در دسترس برای تزئین استفاده کنند.

از جمله این رنگ‌های چغندر برای رنگ قرمز یا اسفناج برای رنگ سبز یا همان زعفران برای رنگ نارنجی است.

انتهای پیام/73004/خ30

گزارش سهیلا محمدی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول