اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کرزی: شرط امضای پیمان امنیتی تأمین صلح و امنیت در افغانستان است

حامد کرزی با اشاره به خواست آمریکا برای امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی با افغانستان اعلام کرد که شرط اساسی مردم افغانستان برای امضای قرارداد امنیتی تأمین صلح، ثبات و امنیت در این کشور است.

کرزی: شرط امضای پیمان امنیتی تأمین صلح و امنیت در افغانستان است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان»، حامد کرزی در نشست روز گذشته کابینه اظهار داشت که پیرامون روند صلح و نقش پاکستان و همچنین قرارداد امنیتی بین 2 کشور با وزیر خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

کرزی با اشاره به پیمان امنیتی که آمریکا خواستار امضای هر چه سریع‌تر آن است، تأکید کرد که به وزیر خارجه آمریکا گفته است، زمانی این قرارداد به امضا می‌رسد که شرایط ملت افغانستان در این رابطه پذیرفته شده باشد.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه آوردن صلح، پایان جنگ و خشونت در رأس خواسته‌های افغانستان قرار داد، تصریح کرد: امکان ندارد که همزمان با ادامه‎ جنگ و خشونت، مردم افغانستان به امضای قرارداد امنیتی با آمریکا دل خوش نمایند و با آن موافقت کنند.

وی در این نشست یادآور شد که امضای قرارداد امنیتی در صورتیکه صلح در افغانستان برقرار نشده و انفجار و خشونت ادامه دارد بدین معنی خواهد بود که مردم غیرنظامی افغانستان همه روزه قربانی انفجارها و حملات تروریست‌ها و تجاوزات خارجی می‌شوند.

رئیس جمهور افغانستان بار دیگر تأکید کرد، که شرط اساسی مردم افغانستان برای امضای قرارداد امنیتی با آمریکا، آوردن صلح، ثبات و امنیت در این کشور است.

حامد کرزی گفت: در این تماس تلفنی ضمن تأکید بر موضع پیشین خود در مورد نقش پاکستان در روند صلح خاطر نشان کرده است که کشور پاکستان سهم عمده‌ای در آوردن صلح و پایان خشونت در افغانستان دارد، اما باید موضوع همکاری این کشور در حد حرف باقی نماند، بلکه دولت پاکستان در این زمینه اقدام عملی و فوری کند.

در این اواخر تلاش‌ها، رایزنی‌ها و فشارهای آمریکا برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان شدت گرفته است و چندی پیش معاون وزیر دفاع آمریکا برای مذاکره در این خصوص به افغانستان سفر کرد و با مقامات این کشور از جمله حامد کرزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی، آمریکا در حالی در دوازدهمین سال حضور خود در افغانستان قرار دارد که نه تنها شرایط در این کشور بهبودی نیافته، بلکه به لحاظ امنیتی اوضاع بدتر نیز شده است.

از زمانی که بحث ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان مطرح شده است حملات طالبان و سایر گروه‌های مخالف نیز شدت گرفته است.

بر همین اساس هفته گذشته افغانستان شاهد حملات خونینی در شهرهای «کابل» و «قندهار» بود که شهروندان زیادی در این حملات به خاک و خون افتادند.

در حمله انتحاری روز پنجشنبه کابل که «حزب اسلامی حکمتیار» مسئولیت آن را بر عهده گرفت، شش تن کشته و 35 نفر زخمی شدند و در انفجارهای قندهار نیز هفت نفر کشته و حدود 70 تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول