اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یک روزنامه‌ هندی مدعی شد

حامد کرزی به دنبال دریافت تجهیزات نظامی از هند است

یک روزنامه‌ هندی مدعی شد حامد کرزی در سفر چند روز آینده خود به هند از این کشور درخواست سلاح و تجهیزات نظامی خواهد کرد.

حامد کرزی به دنبال دریافت تجهیزات نظامی از هند است

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روزنامه «هندوستان تایمز» حامد کرزی در سفر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته (21 و 22 می) به هند خواستار دریافت تجهیزات نظامی از این کشور است.

به نوشته این روزنامه، هیئتی از افغانستان روز پنجشنبه وارد شهر «دهلی» شده است و مذاکرات مقدماتی را با مقامات هندی آغاز کرده است.

این روزنامه هندی نوشته است که یکی از درخواست‌های کرزی در این سفر تجهیزات نظامی از هند است.

«شیدا محمد ابدالی» سفیر افغانستان در هند در گفت‌وگو با این روزنامه گفته است که در پیمان استراتژیک امضا شده بین 2 کشور نوع تجهیزات (سلاح و دیگر تجهیزات نظامی) مشخص نشده است و 2 کشور در مورد همکاری‌های دفاعی و امنیتی در این پیمان توافق کرده‌اند.

ابدالی در ادامه در مورد آموزش نیروهای افغان توسط کشور هند صحبت کرده و افزوده است که اکنون زمان حساسی است و نیاز است بیش از این همکاری کنیم.

سفیر افغانستان همچنین از سرمایه‌گذاری جدید هند در بندر «چابهار» ایران به مبلغ 100 میلیون دلار استقبال کرده و گفته است که می‌خواهیم نتایج پیمان استراتژیک را در بندر چابهار ببینیم.

سفیر افغانستان ابراز امیدواری کرده است که توافقنامه 3 جانبه میان افغانستان، هند و ایران در اسرع وقت به امضا برسد این مقام افغان گفت: به سفر «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند به ایران بسیار خوشبین هستیم.

پیمان استراتژیک افغانستان و هند در اواخر سال 2011 امضا شد و تأیید نهایی آن که بر عهده پارلمان افغانستان بود در ماه آوریل 2012 صورت گرفت و بدین ترتیب اولین پیمان استراتژیک امضا شده میان افغانستان و یک کشور خارجی جنبه اجرایی پیدا کرد.

در این توافقنامه بیشترین تأکید بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی است اما بر اساس یکی از بندهای این پیمان، هند در زمینه آموزش، تجهیز و ارتقای ظرفیت نیروهای نظامی افغانستان همکاری می‌کند.

هند در 10 سال گذشته از کشورهای عمده کمک‌کننده به افغانستان بوده و نزدیک به 2 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

حامد کرزی در سفری که آبان‌ماه سال گذشته به هند داشت، در مرکز تجاری هند با تاجران این کشور دیدار کرد و ضمن تشویق آنان برای سرمایه‌گذاری در افغانستان اظهار داشت که کشورش برای تاجران هندی فرش قرمز پهن می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول