اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان:

178 هزار هکتار از مزارع گندم همدان قابل برداشت نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: به دلیل خشکسالی به بیش از 48 درصد مزارع گندم همدان خسارت وارد شده که 178 هزار هکتار از این مزارع قابل برداشت نیستند.

178 هزار هکتار از مزارع گندم همدان قابل برداشت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا ابراهیمی در سومین جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان همدان با بیان اینکه در سال جاری خشکسالی در استان بر کشاورزی مؤثر بوده، اظهار داشت: بدترین وضعیت خشکسالی را شهرستان‌های بهار، همدان و کبودراهنگ با کاهش 41 درصد بارندگی به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: کاهش نزولات آسمانی و تشدید خشکسالی به تولیدات کشاورزی خصوصاً در مزارع دیم کار خسارات عمده‌ای را وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت: طبق گزارش کارشناسان جهاد کشاورزی بیش از 178 هزار هکتار از مزارع دیم کار زیرکشت گندم در سطح استان قابل برداشت نیست که باید به چرای دام اختصاص یابد.

وی افزود: در بخش کشت گندم دیم 48 درصد مزارع آسیب دیدند که امسال در فصل برداشت گندم 248 هزار تن کاهش تولید گندم را خواهیم داشت و طبق آخرین آمار، میزان تولید گندم استان 445 هزار تن خواهد بود؛ درحالی که در سال گذشته 600 هزار تن بود.

ابراهیمی ادامه داد: در استان همدان 346 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیرکشت دانه‌های روغنی است و استان همدان 20 درصد کلزای کشور را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه در تاریخ 24 اردیبهشت به طور میانگین در سطح استان 1.8 میلی‌متر بارندگی داشتیم، بیان داشت: بیشترین بارش در این تاریخ مربوط به کبودراهنگ با 4.4 میلی‌متر است که این میزان بارش‌ها در بهبود محصولات کشاورزی مؤثر نیست. 

*باغات همدان مشکل چندانی ندارند/سرمازدگی 10 درصد باغات

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان افزود: امسال در باغات مشکل عمده‌ای وجود ندارد و فقط 10 درصد باغ‌ها را سرما زده است و 59 هزار و 853 تن تولیدات باغی استان کاهش داشت.

وی ادامه داد: برای کشت سال جاری برآورد شده که بیش از 700 هزار تن محصولات باغی تولید شود که به این رقم می‌رسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال جاری با کاهش 20 درصدی در تولید شیلات استان مواجه هستیم، تصریح کرد: در بسیاری از مناطقی که از آب جاری برای تولید ماهی استفاده می‌کردند به علت خشکسالی و نبود آب، پرورش ماهی جمع‌آوری شده و با تلفات ماهی روبرو شدیم.

ابراهیمی افزود: امسال با توجه به خشکسالی، بیش از 25 درصد مراتع با کاهش علوفه روبرو شدند و به علت خشکی زمین تاکنون 503 مورد آتش‌سوزی را در مراتع رخ داده که تأثیر منفی در کاهش پوشش گیاهی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال با توجه به خشکسالی به وجود آمده در بخش کشاورزی استان 790 میلیارد تومان خسارات برآورد می‌شود، اذعان داشت: در سال زراعی جاری، کشاورزان نیازمند حمایت‌های جدی دولت برای کاهش میزان خسارات هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان سپس به پوشش بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه تعرفه‌های بیمه محصولات کشاورزی دو برابر شده و میزان خسارات پرداختی از میزان تعهدات کمتر است با کاهش بیمه محصولات کشاورزی توسط کشاورزان روبرو بودیم.

وی ادامه داد: امسال در بخش محصولات زراعی، بیش از 206 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده و مشخص شده که هر مزرعه چقدر خسارت دیده و اگر به مزرعه‌ای 60 درصد آسیب رسیده باشد، چون قابل برداشت نیست به عنوان 100درصد خسارت دیده محسوب می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه تأمین ناوگان برداشت گندم بزرگ‌ترین فعالیت ماشینی در مزارع است، خاطرنشان کرد: در استان 107 دستگاه کمباین وجود دارد؛ در حالی که برای برداشت محصول گندم استان به 600 دستگاه کمباین نیاز داریم.

وی افزود: کمبود کمباین‌های استان با تأمین کمباین از استان‌های ایلام با 20 دستگاه، 70 دستگاه از خراسان شمالی، 350 دستگاه فارس، 20 دستگاه قم و 30 دستگاه کرمانشاه تأمین خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه کمباین‌ها از خوزستان وارد همدان می‌شوند و تنظیمات آنها براساس برداشت گندم آن منطقه بوده، بیان داشت: 76 گروه کارشناس به محض ورود کمباین‌ها به استان با مراجعه به مزارع این دستگاه‌ها را تنظیم می‌کنند تا محصول کمتری ریزش کند.

*نفوذ دلالان گندم به استان همدان

وی اضافه کرد: تنظیم کمباین‌ها از سال 87 آغاز شده و از 21 درصد به هفت درصد ریزش گندم رسیدیم و اگر کمباینی تنظیم نشود و برچسب را دریافت نکند، سهمیه سوخت آن دستگاه را اختصاص نمی‌دهیم.

ابراهیمی عنوان کرد: برای اجرای تنظیم کمباین‌ها به 170 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که 25 درصد این بودجه را از خود کمباین‌داران اخذ می‌کنیم و 75 درصد مابقی را باید خودمان تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت گندم 720 تومان اعلام شده که در استان‌های خوزستان دلالان عراقی به قیمت یک هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند و به استان همدان هم این دلالان نفوذ کردند و باید راهکاری اندیشیده شود که گندم از استان خارج نشود.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، جنوب کرمان و استان همدان بیشترین خسارت را در خشکسالی در سال جاری دیدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد و یادآور شد: در کشت بهاره مزارع استان که با توجه به گرم بودن هوا از بهمن‌ماه آغاز شد، تاکنون 11 هزار و 500 هکتار از مزارع زیرکشت بهاره رفتند.

ابراهیمی ادامه داد: در سال گذشته 900 میلیارد تومان اعتبار برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان قرار بود در اختیار جهاد کشاورزی بدهند که فقط 240 میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی ابراز داشت: در سال گذشته به 2 میلیون و 500 هزار تن کود شیمیایی نیاز داشتیم که فقط یک میلیون و 800 هزار تن کود شیمیایی تأمین شد که معادل 67 درصد کود مورد نیاز کشاورزان بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در سال جاری برای کشت بهاره به 23 هزار تن کود شیمیایی نیاز داریم، اذعان کرد: برای کشت بهاره سال جاری تاکنون 6 هزار و 216 تن کود شیمیایی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون 5 هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت بهاره چغندر و 10 هزار هکتار زیرکشت ذرت رفتند که 3 هزار هکتار باقی مانده به زودی زیرکشت بهاره خواهند رفت.

* واردات بیش از 89 درصد کود شیمیایی مورد نیاز از خارج

ابراهیمی افزود: بیش از 89 درصد کود شیمیایی مورد نیاز را از خارج وارد می‌کنیم.

 وی در ادامه به مبارزه با سن غلات علف هرز اشاره کرد و بیان داشت: در سال جاری با توجه به اینکه خشکسالی به وقوع پیوسته علف هرز رشد بیشتری نسبت به محصول کشاورزی دارد و در 120 هزار و 700 هکتار با علف هرز مبارزه کردیم که نسبت به سال گذشته 10 هزار هکتار بیشتر بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در سطح 100 هزار و 799 هکتار از مزارع گندم استان با سن مادر و در سطح 285 هزار هکتار از مزارع استان با سن پوره مبارزه کردیم.

وی متذکر شد: تعداد 138 نفر در کلینیک‌های تخصصی کشاورزی بیش از 150 هزار هکتار از مزارع را کنترل می‌کنند که از آسیب آفت در امان بمانند و تعداد 131 نفر نظر گندم در سطح استان 62 هزار هکتار زمین را در برابر آفت کنترل می‌کنند. 

ابراهیمی در پایان یادآور شد: در سال جاری برای مبارزه با سن غلات از تعداد 8 هزار دستگاه سم‌پاش استفاده کردیم که هزینه هر هکتار سم‌پاشی 150 هزار تومان است.

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول