اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

470 هزار از اراضی فارس زیر کشت گندم رفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: 470 هزار هکتار از اراضی استان فارس در سال زراعی 92-91 به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافت.

470 هزار از اراضی فارس زیر کشت گندم رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از دفتر رئیس جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: در عین حال کاهش بارندگی در شهرستان‌های گرم جنوبی، عملیات برداشت گندم از نیمه دوم فروردین ماه امسال آغاز و با بهره‌گیری از ناوگان قدرتمند برداشت غلات و اکیپ‌های نظارتی تاکنون از سطحی بیش از 24 هزار هکتار از این اراضی، نزدیک به 90 هزار تن گندم با کیفیت تولید و بیش از 70 هزار تن به عنوان مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل مراکز خرید دولتی شده است.

وی افزود: از شاخصه‌های بسیار مهم خرید گندم در سال زراعی جاری هماهنگی بسیار خوب استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و شرکت غله در امر خرید بوده که منجر به افزایش چشمگیر تحویل گندم تولیدی به مراکز خرید دولتی شده است.

این مسئول ابراز داشت: بیش از 99 درصد گندم مازاد بر مصرف نیز تحویل مراکز خرید دولتی شده است.

خرد ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش سهم خرید دولت در سال جاری پرداخت کرایه حمل گندم از مزرعه به کارخانجات آرد و سیلو‌ها بوده که این امر فقط در استان فارس در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: یکی از دلایل دیگر خرید گندم تحویلی کشاورزان افت بسیار پایین است که بیشتر آنها زیر یک درصد افت دارند.

وی با اعلام اینکه کار برداشت گندم در شهرستان‌های لامرد و مهر به اتمام رسیده بیان داشت: عملیات برداشت گندم در شهرستان‌های لار، گراش، خنج، فراشبند، زرین دشت، داراب، ممسنی و کازرون در حال انجام است.

این مسئول عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری بیش از یک‌میلیون و 700 هزار تن گندم برداشت شود که از این میزان 160 هزار تن گندم دوروم و یک میلیون و 540 هزار تن گندم نان به دست آید.

خرد با بیان اینکه نوسازی و بهسازی ناوگان برداشت غلات فارس سبب صرفه‌جویی 50 هزار تنی گندم در این استان شده، عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های جدید و انجام منظم معاینه فنی کمباین‌ها به همراه آموزش تخصصی کمباین‌داران و رانندگان سبب شده تا در زمان برداشت میزان ریزش گندم به حداقل کاهش یابد.

وی گندم فارس را کیفی‌ترین گندم کشور توصیف کرد و متذکر شد: انجام عملیات به‌نژادی و به‌زراعی نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشت و سبب شد تا هم‌‌اکنون شاهد برداشت باکیفیت‌ترین نوع گندم باشیم که درصد پروتئین بالایی نیز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: تاکنون ناوگان برداشت گندم استان فارس را به 400 کمباین مدرن تجهیز کرده‌ایم که درصدد هستیم این تعداد در سال‌های آینده با تامین تسهیلات مورد نیاز به 600 دستگاه برسد.

انتهای پیام/‌2448/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول