اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش متخصصان صنعت نفت جنوب محقق شد

جلوگیری از خطر فوران چاه نفت و گاز در مسجدسلیمان

کارشناسان و متخصصان توانمند صنعت نفت کشورمان در منطقه خوزستان موفق به جلوگیری از فوران گاز چاه شماره 30 نفت سفید در مسجدسلیمان شدند.

جلوگیری از خطر فوران چاه نفت و گاز در مسجدسلیمان

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، کارشناسان و متخصصان توانمند صنعت نفت کشورمان در منطقه خوزستان موفق به جلوگیری از فوران گاز چاه شماره 30 نفت سفید در مسجدسلیمان شدند.

این عملیات با گزارش نشت گاز در ساعت یک بامداد، بیست و یکم اردیبهشت‌ماه سال جاری در منطقه نفت سفید و با حضور تیم‌های عملیاتی شامل متخصصان و کارشناسان شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری ایران، پیرا حفاری و نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز شد.

کارشناسان علت حادثه را نشتی شدید گاز از حلقه فلزی بین فلنج پایه و ماسوره سرلوله جداری تشخیص دادند و اعلام کردند که در همان ساعات اولیه بروز حادثه کارشناسان اداره مهندسی بهره‌برداری، ایمنی، تعمیرات و بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در محل حاضر و اقدامات لازم را برای مهار فوران گاز صورت دادند.

با رسیدن تیم‌های اداره‌کل حفاری، اداره مهندسی بهره‌برداری، واحد کنترل فوران اداره‌کل حفاری مناطق نفت‌خیز جنوب، خدمات سرچاهی شرکت پیرا حفاری، تیم‌های مختلف شرکت ملی حفاری به محل حادثه بلافاصله جلسه عملیاتی با ریاست مدیرعامل و حضور مدیر عملیات و ادارات حوزه مدیریت عملیات و فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به‌منظور بررسی علل وقوع حادثه و راه‌های مقابله و مهار نشتی آغاز شد.

در اولین اقدام، یک خط لوله از شیرهای جانبی به سمت گودال سوخت نصب تا فشار نشت گاز خروجی کاهش یابد که این اقدام و دیگر اقدامات اولیه به دلیل فشار بالای نشت گاز بدون نتیجه ماند.

بی‌ثمر ماندن اقدامات قبلی باعث شد، مدیریت میدان تصمیم به کشتن چاه به‌وسیله تزریق آب و آب نمک بگیرد؛ بدین منظور با بهره‌گیری از دو دستگاه پمپ تراک یک‌هزار و 700 بشکه معادل 271 هزار لیتر آب و آب نمک به چاه تزریق شد.  

با وجود قدرت و شدت بالای نشت گاز که درابتدا بیش از psi 1850 بود، عملیات تزریق آب و آب نمک نتیجه داد و نشت گاز بلافاصله چند ساعت پس از آغاز عملیات و بدون هرگونه تلفات انسانی و در شرایط جوی گرم و طاقت فرسای منطقه، مهار و کنترل شد.

لازم به ذکر است؛ در مرحله نهایی با تزریق سیمان از دالیز، چاه ایمن و در کنترل کارشناسان و در برنامه تعمیر با دکل قرار گرفت.

انتهای پیام/72001/ذ/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول