اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توضیحات محیط زیست در زمینه کشف ردیاب‌ پرندگان

ردیابی پرنده کمیاب هوبره ارتباطی به قاچاقچیان ندارد

کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: پرنده کمیاب هوبره از کشورهای چین و ازبکستان تا کرمان ردیابی می‌شود.

ردیابی پرنده کمیاب هوبره ارتباطی به قاچاقچیان ندارد

محمدابراهیم صحتی‌ثابت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: هوبره یکی از پرندگان حائز اهمیت از لحاظ بین‌المللی است که در رده‌های آسیب‌پذیر به ثبت رسیده است.

وی افزود: هوبره در مناطق بیابانی زندگی می‌کند و این پرنده مسیر مهاجرت بسیار گسترده‌ای دارد به طوری که در قدیم چندین فرستنده در کشور چین در زمان جوجه‌آوری روی این حیوان نصب و مهاجرت آن از این کشور تا ازبکستان و جنوب ایران در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مهاجرت آنها به ثبت رسیده است.

صحتی‌ثابت بیان کرد: در برنامه‌ای در کشور ازبکستان که هفت فرستنده به این پرنده بالغ کمیاب نصب شده و دو تا از این پرنده‌ها مهاجرت خود را به سمت ایران آغاز کردند و دو فرستنده‌های پیدا شده از این دو پرنده مشاهده شد.

وی عنوان کرد: طی آخرین سیگنال‌هایی که از این فرستنده‌ها ارسال شده و طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست یکی از این فرستنده‌ها در دشت بلبل‌آباد سیستان و بلوچستان در منطقه شکار ممنوع و یکی دیگر در دشت عباس‌آباد ریگان مشاهده شد.

کارشناس محیط زیست استان کرمان در ارتباط با مشاهده یوزپلنگ در ریگان افزود: استان کرمان ظرفیت زیست یوزپلنگ را دارد به طوری که این حیوان در شهرستان راور مشاهده شده است.

وی گفت: احتمال آن را می‌توان داد که این حیوان در ریگان هم زیست می‌کند، اما اطلاعات ما کم و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

صحتی‌ثابت افزود: این شهرستان دارای زیستگاه‌های منحصر به‌ فرد دارای پوشش گیاهی خاص تپه ماهورها و پرندگانی مانند هوبره جبیر است.

در خبر ردیاب قاچاقچیان پرنده این ردیاب‌ها فرستنده‌هایی برای شناسایی پرندگان است که به اشتباه در ارتباط با روش جدید قاچاقچیان اعلام شده بود.

جنوب شرق ایران زیستگاه مناسب هوبره‌های آسیا

کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در سفر به فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: هوبره یکی از پرندگان حمایت و حفاظت شده در ایران است که طی چند دهه گذشته به واسطه تغییرات زیستگاهی و فشارهای وارده از سوی متخلفان شکار، صید و جمعیت این برنده کمیاب رو به کاهش است.

صحتی‌ثابت با بیان اینکه هوبره در سطح بین‌المللی جزو گونه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شود، گفت: در راستای شناسایی مسیرهای مهاجرت پرنده مذکور و تعیین زیستگاه‌های جوجه‌آوری و زمستان گذرانی طی دو دهه گذشته با استفاده از تکنیک ردیاب‌های ماهواره‌ای گام‌های مثبتی با حمایت‌های فنی و مالی مراکز بین‌المللی در کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین، افغانستان، پاکستان، حاشیه خلیج فارس و ایران صورت پذیرفته است.

وی افزود: ردیابی مذکور در کشور ازبکستان بر روی دو قطعه هوبره‌های بالغ نصب و پس از مهاجرت به محدوده‌های زمستان گذرانی در منطقه شکار ممنوع بلبل‌آب استان سیستان و بلوچستان و دشت عباس‌آباد ریگان آخرین سیگنال‌های خود را ارسال کردند.

صحتی‌ثابت گفت: این اطلاعات به سازمان حفاظت محیط زیست کمک شایانی برای شناسایی زیستگاه‌های واحد ظرفیت حفاظتی را می‌دهد.

انتهای پیام/80014/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول