اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی

کال وسیع قره‌خان مشهد لایروبی می‌شود

با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی؛ لایروبی کال قره‌خان مشهد امسال انجام می‌شود.

کال وسیع قره‌خان مشهد لایروبی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کانال‌هایی که در نزدیکی مناطق مسکونی وجود دارد، باید محلی برای هدایت سیلاب‌های داخل شهر باشد؛ اما متاسفانه فاضلاب برخی از منازل و هتل‌ها به کال‌های موجود در شهر از جمله کال قره‌خان می‌ریزد که همین مسئله سبب خوردگی بتن و میل‌گردهای کال شده است.

به گفته کارشناسان برخی گازهای ناشی از فاضلاب جاری در کال‌ها و کانال‌ها می‌تواند در دراز مدت سبب تخریب دیوار و سقف آن شود و با تخریب تدریجی آن خطر مالی و حتی جانی در پی داشته باشد.

با توجه به اینکه خطرات تخریب بتن قابل جبران نیست و هزینه‌های سنگینی متوجه شهر می‌کند، انتقال فاضلاب به کال‌ها بی‌گمان جنایت است زیرا سبب تخریب و ایجاد آلودگی می‌شود و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

*لایروبی کال در دست اقدام است

محمدرضا کریم‌زاده، معاون منطقه شش شهرداری مشهد، درباره اقدامات انجام شده برای کاهش خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی این کانال اظهار داشت: در سال گذشته سه مرحله بازدید و مستندسازی از کال قره‌خان به عمل آمده، که بر اساس آن، 30 مورد از خروجی منازلی که رهاسازی فاضلاب را به داخل کانال داشته‌اند، مسدود شده است.

کریم‌زاده افزود: رها شدن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به کال قره‌خان نه ‌تنها سبب بوی نامطبوع شده، بلکه با نزدیک شدن فصل گرما سبب شیوع انواع بیماری‌های واگیردار و خطرناک همچون سالک و دیگر امراض پوستی می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هر اقدام تهدیدآمیز علیه بهداشت عمومی جرم محسوب می‌شود و مرتکبین پس از معرفی به مراجع قضایی به حبس تا یک سال محکوم می‌شوند؛ با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و معاونت دادستان در امور پیشگیری از وقوع جرم، تاکنون 55 مورد از ورودی فاضلاب‌های مسدود شده است.

وی یادآور شد: 142 اخطار برای منازل مسکونی و هتل‌هایی که احتمال داده شده فاضلاب خود را در کال قره‌خان رها می‌کنند، صادر شده است، اما متاسفانه برخی از شهروندان اخطار داده شده از سوی شهرداری را نادیده گرفته و با زیر پا گذاشتن حقوق دیگر شهروندان با بی‌توجهی مسیر فاضلاب خود را مجدداً به سمت کانال باز می‌کنند.

کریم‌زاده خاطر نشان کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته لایروبی کانال در امسال نیز انجام می‌شود.

حل مشکلات بهداشتی کال قره‌خان مستلزم همکاری شهروندان است

کریم‌زاده بیان کرد: کال قره‌خان مربوط به هدایت آب‌های سطحی است ولی برخی از شهروندان فاضلاب خانگی خود را در آن رها می‌کنند، حل مشکلات این کال مستلزم همکاری جدی خود شهروندان است، که با رعایت اصول بهداشتی، مانع از تجمع حشرات و انتقال بیماری‌های واگیردار در این منطقه شوند.

معاون منطقه شش شهرداری مشهد با اشاره به اینکه این منطقه از جمله مناطق درگیر با بیماری سالک در شهر مشهد است، گفت: آگاه‌سازی شهروندان برای پیشگیری و مقابله با بیماری سالک از جمله اولویت‌های این منطقه در امسال است.

کریم‌زاده وجود بناهای مخروبه و زمین‌های بایر در هر محله‌ای را سبب ایجاد ناامنی و مشکلات بهداشتی می‌داند.

وی افزود: در سال گذشته بیش از هزار متر از زمین‌های بایر در سطح منطقه با صرف یک میلیارد ریال اعتبار سامان‌دهی و محصور شده است.

کریم‌زاده با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها مکان مناسبی برای تکثیر و افزایش جمعیت پشه‌های ناقل سالک هستند، اظهار می‌دارد: در سال گذشته بیش از 19 هزار و 700 تن از معابر سطح منطقه جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام/70006/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول