اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند عرصه خوشنویسی:

ترکیه با جمع‌آوری آثار شاخص خوشنویسی برای خود هویت سازی می‌کند

هنرمند عرصه خوشنویسی گفت: کشور ترکیه با برگزاری جشنواره‌ها و اختصاص دادن جوایز ارزنده و نقدی آثار شاخص خوشنویسی جهان را برای خود جمع آوری کرده و به این نحو هویت سازی می‌کند.

ترکیه با جمع‌آوری آثار شاخص خوشنویسی برای خود هویت سازی می‌کند

علی خیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: جشنواره خوشنویسی شهر ایرسی کا در ترکیه برگزار شد که دو نفر از هنرمندان اصفهانی در این جشنواره برگزیده شدند.

وی افزود: این جشنواره به خطوط اسلامی همچون نسخ، ثلث، نستعلیق، کوفی، ریحان، مغربی و دیوانی اختصاص دارد که از کشورهای اسلامی و سایر مسلمانان کشورهای دیگر در آن شرکت داشتند.

هنرمند عرصه خوشنویسی گفت: نفرات برگزیده بخش نستعلیق از ایران هستند، زیرا ایرانی‌ها در این بخش تبحر خاصی دارند و بنده و محمدرضا رحیمی جزو نفرات برگزیده این بخش بودیم.

وی در مورد مدعی بودن کشور ترکیه در خط نستعلیق ادامه داد: در زمان دولت عثمانی و میرعماد خط نستعلیق رواج بسیاری داشت و ترکیه نیز این خط را هنوز به سبک و سیاق میرعماد ادامه می‌دهد و به همین دلیل نسبت به آن ادعای مالکیت دارد، اما خط نستعلیق در ایران به پویایی رسیده است.

خیری اضافه کرد: ترک‌ها اگر معماری مسجد شیخ لطف الله را مشاهده کنند، نسبت به خط نستعلیق ادعای مالکیت ندارند.

وی در مورد اهداف کشور ترکیه و سایر کشورهای عرب از برگزاری جشنواره‌های خط گفت: این کشورها  نماد اصلی فرهنگ و هنر ایران و سایر کشورها را خط  و خوشنویسی می‌دانند به همین دلیل اقدام به برگزاری جشنواره‌ها می‌کنند.

خوشنویس اصفهانی اضافه کرد: ترکیه با قرار دادن جوایز ارزنده و نقدی هنرمندان سایر کشورها را برای ارسال آثار شاخصشان مشتاق می‌کند و آنها را در بهترین موزه‌های خود نگهداری کرده و به این شکل برای خود هویت سازی می‌کند.

وی گفت: ترکیه با این شیوه هویت سازی کرده و همچنین توریست و تعاملات فرهنگی خود را بالا می‌برد.

خیری ادامه داد: کشور ایران با توجه به اینکه، دارای گنجینه‌های بسیاری در زمینه خط است، اما اقدام به برگزاری جشنواره در زمینه خط نمی‌کند.

وی تأکید کرد: مسئولان ما باید در برگزاری جشنواره فرهنگی به ویژه در بخش خط همت بیشتری کنند و ظرفیت و سرمایه گذاری بیشتری را به این جشنواره‌ها اختصاص دهند.

انتهای پیام/63019/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول