اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی مطرح شد

ادعای زمینه‌سازی ظهور با مذاکره آمریکا سازگاری ندارد

کسی که کاندیدای ریاست جمهوری ایران شده و نمی‌داند تمام رئیس جمهورهای آمریکا اعضای ارشد شبکه شیطانی فراماسونری هستند و نخستین جلسه ورود به فراماسونری مراسمی با عنوان خود فروشی به شیطان است، چگونه می‌خواهد بر مسند جامعه زمینه‌ساز ظهور بنشیند.

ادعای زمینه‌سازی ظهور با مذاکره آمریکا سازگاری ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، یکی از ویژگی‌های بنیادین دین مبین اسلام این است که در تمام زمینه‌های حکومت اسلامی از جمله زمینه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و... مقتضیات رشد و پیشرفت بشر را در نظر گرفته و موانع رشد و پیشرفت را بازگو کرده است و در این بین یکی از بنیادی‌ترین عوامل رشد و پیشرفت انسان‌ها مسئله اقتصاد است.

اگر اقتصاد جامعه یا اقتصاد خانواده‌ها دچار مشکل باشد و مردم در محرومیت اقتصادی به سر ببرند، هیچگونه باور اعتقادی و رفتار اخلاقی را پذیرا نخواهند بود به همین دلیل پیامبر(ص) فرمودند «کادَ اْلفَقرُاَنْ یَکُونَ کُفْرًا»، نداری نزدیک است که به کفر بینجامد.

از طرفی ده‌ها سال است که اقتصاد ایران به لحاظ ساختاری وابستگی شدید به نفت دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه‌های تولید و خودکفایی، این وابستگی همچنان به قوت خود باقی است و دشمنان نظام و انقلاب نیز این نقطه را کانون اصلی تحریم‌های سنگین خود برای به زانو درآوردن ملت تسلیم ناپذیر ایران قرار داده‌اند.

مقام معظم رهبری در چند سال گذشته همواره توجه به اقتصاد، تولید داخلی و ضرورت اسلامی کردن آن را راهبرد اصلی نظام ترسیم کردند، ولی متاسفانه نگاه جدی و حرکت علمی و عملی جدی و عمیق در این خصوص در کشور انجام نشد تا امروز شاهد بی‌سابقه‌ترین حملات و ضربات دشمنان به پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی از ناحیه اقتصاد و تحریم اقتصادی شاهد باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی امسال را سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند. ایشان در این باره فرمودند: «امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ اقتصادی و حماسه‌ سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز کشور تحقق پیدا کند».

سوالی که مطرح می‌شود این است که با چه برنامه و راهبردی باید به سمت تحقق این شعار و خلق حماسه اقتصادی در کشور برویم؟ فاصله اقتصاد ما با اقتصاد اسلامی چقدر است و وجود این فاصله چه لطماتی را به کشور اسلامی ایران زده است؟ جهادگران عرصه‌های اقتصادی در کشوری که زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت است چه ویژگی‌های دارند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری کاشانی مدیر موسسه فرهنگی طلیعه ظهور، پژوهشگر و محقق علوم دینی و از اساتید حوزه و دانشگاه رفتیم و با او در این باره سوالاتی را مطرح کردیم.

ویژگی‌های جهاد اقتصادی از دیدگاه منابع دینی چیست و این جهاد چه تاثیری در زمینه‌سازی ظهور دارد؟

در آیه 54 سوره مائده به ویژگی‌های یاران امام زمان علیه‌السلام اشاره شده است که این‌ها اهل جهاد در راه خدا هستند و از هیچ سرزنشی در این راه نمی‌هراسند و این موضوع مربوط به همه عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است تا برسد به جهاد نظامی در وقتی که اقتضای دفاع از کیان نظام اسلامی ایجاب می‌کند.

امام علی علیه‌السلام ذیل این آیه با اشاره به ویژگی‌های عنوان شده در آن می‌فرمایند «این‌ها یاران امام زمان علیه‌السلام در آخرالزمان هستند، وقتی این آیه نازل شد، مسلمانان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند که این چه قومی است که خداوند بشارت می‌دهد، جایگزین این امت به خاطر سستی و عدم صلابت در دفاع از آرمان‌های دینی و رحمانی می‌شوند؟»

پیامبر (ص) دست خود را بر دوش سلمان فارسی که طبق روایت در مراتب معرفت با فضیلت‌تر و بهتر از لقمان حکیم بوده و به مقام منا اهل‌البیتی رسیده است، گذاشته و فرمودند این مرد و هم‌تباران او مصادیق آیه 54 سوره مائده و ویژگی بنیادین مطرح شده در آن هستند».

مصادیق این آیه امتی هستند که گویا تمام تاریخ بشری چشم دوانده تا به منصه ظهور برسند، آن‌ها در آخرالزمان می‌آیند و با نهادینه کردن این پنج ویژگی بنیادین در وجودشان بزرگ‌ترین رسالت تاریخی را که زمینه‌ساز ظهور امام زمان علیه‌السلام و یاری و یاوری آن موعود تمام انبیا و اولیا است محقق می‌کنند، سپس فرمودند به خدا قسم اگر دین و دانش به ستاره ثریا آویخته شده باشد رادمردانی از همت باران سلمان از سرزمین فارس به آن راه پیدا می‌کنند.

این حدیث بعد از نزول آیه 54 سوره مائده بیان شده و در شأن سلمان و ایرانیان در مقام مهدی یاوری و اصحاب المهدی عجل الله تعالی فرجه است. در روایات آمده است که سلمان فارسی از کسانی است که رجعت می‌کند و از یاران پای رکاب امام زمان علیه‌السلام است و بعد ایرانیانی در آخرالزمان با نهادینه کردن این ویژگی‌ها در درون خود نقش مهدی یاوری را در عرصه جهانی ایفا خواهند کرد.

ویژگی اول بیان شده در آیه 54 سوره مائده رسیدن به مقام عشق و عاشقی با پروردگار است، یعنی خداوند نخستین ویژگی انصارالمهدی را خاطرخواهی خود بیان می‌کند، سردار شهید باقری در جمله‌ای می‌گفت «کاری کنید خدا عاشقتان شود که اگر خدا عاشقتان شد شما را حتماً با شهادت می‌برد».

بر اساس این ویژگی اول خدا عاشقان این گروه می‌شود و سپس آن‌ها عاشق خدا خواهند شد، گویا سلسله جنبان عشق خود خداوند است.

ویژگی دوم این گروه خاکساری، فروتنی و خدمت نسبت به اهل ایمان است و اینان در مقابل کافران عزتمند و شکست ناپذیر بوده و اهل هر گونه جهاد در راه خدا هستند و ویژگی آخر نیز این است که اگر تمام عالم جمع شوند و آن‌ها را برای آرمان‌های الهی و رحمانی‌شان سرزنش، تهدید، تحقیر و تحریم کنند، هیچ ترس و هراسی به خود راه نمی‌دهند، چون خود را در آغوش ذات بیکران الهی می‌بینند و به سرچشمه لایزال قدرت متصل شده‌اند.

این افراد مدیریتشان، مدیریتی جهادی است و در تمام عرصه‌ها از جمله عرصه اقتصادی، مدیریتی جهادی دارند، اینجاست که باید از این منظر به جهاد اقتصادی و تربیت و پرورش مجاهدان اقتصادی نگاه کنیم که در روایتی از امام معصوم آمده است مجاهد اقتصادی با فضیلت‌تر از مجاهد نظامی در عرصه جهاد نظامی است، کسی که برای تأمین رزق و روزی خانواده‌اش تلاش می‌کند با مجاهد در راه خدا که در خون خودش می‌غلتد در برخی روایات هم‌تراز و در برخی روایات از آن افضل‌تر است، این عرصه محلی است که باید جنبه کار و تلاش برای خدا و جهاد اقتصادی در آن فرهنگ‌سازی شود، همان طور که مقام معظم رهبری ما می‌فرماید «فرهنگ‌سازی عرصه‌ای است که حاضرم جانم و وجودم را فدای آن کنم».

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون چه میزان توانسته‌ایم اقتصادمان را با مبانی دینی آمیخته و به سمت اسلامی سازی اقتصاد حرکت کنیم؟

زیرساخت‌های ما در فرهنگ‌سازی اقتصادی دچار مشکل است و آموزه‌های دینی هنوز در آن نهادینه نشده است، هنوز باورهای دینی ما در عرصه جهاد اقتصادی به متن جامعه و خانواده‌ها، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و متن حوزه‌های علمیه جاری و ساری نشده است، آیا ما خطبا و مبلغان توانمندی داریم که با هدف فرهنگ‌سازی جهاد اقتصادی وارد عرصه شده باشند؟

پس از فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری در چند سال گذشته مبنی بر توجه به اقتصاد و فرهنگ تولید و جهاد اقتصادی بررسی کنید که چند درصد از خطبا و مبلغین حوزه و دانشگاه به این عرصه وارد شده و تبیین این راهبردها را رسالت خودشان دانستند، چند سخنرانی سراغ دارید که از رسانه ملی در حوزه جهاد اقتصادی پخش شده باشد، چند برنامه موفق تخصصی سراغ دارید که در این عرصه با حضور اندیشمندان به همفکری و نظریه‌پردازی پرداخته‌اند؟ پاسخ قطعاً قریب به صفر است و اینجاست که ساحت جامعه ما فاصله‌اش با ساحت جامعه دینی زمان ظهور تعیین می‌شود.

باید بدانیم که به میزان حساسیت تمام ارکان و آحاد این جامعه به سخن و فرمان حجت الامام و نایب الامام مشخص می‌شود که ما چه اندازه تا ساحت ظهور امام زمان (عج) فاصله داریم. به همان میزانی که مسئولین، کارگزاران، قانون‌گذاران تا برسد به بدنه عمومی مردم در دل خانه‌ها و خانواده‌ها نسبت به دستورات کلان مقام معظم رهبری حساسیت دارند و به همان میزانی که در خصوص این دستورات حرکت، جهاد و تلاش می‌کنند، به همان میزان می‌توانیم بگوییم این جامعه آماده حضور امام زمان علیه‌السلام و فرمانبرداری از ایشان است.

وضعیت موجود در کشور ما وضعیت مطلوبی نیست، جامعه دینی ما به یک حد نصابی از بصیرت دینی به لطف الهی رسیده است، اما نکته‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند این است که به هیچ عنوان به آن حد از بصیرت و تیزبینی مؤمنانه که برای شما حاصل شده قانع نشوید، جامعه دینی ما باید به جایی برسد که تا کلام از رهبری صادر شد آن را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی و عملیاتی کند و آن موقع است که می‌توانیم در تمام عرصه‌ها به یک عرصه مقاومتی برسیم.

جایگاه و اهمیت اقتصاد مقاومتی در گرایش اقتصاد کشور به سمت اقتصاد اسلامی و خلق حماسه سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اقتصاد مقاومتی که رهبری بارها در سخنرانی‌های خود بر آن تاکید کرده‌اند یعنی آسیب پذیری ما در مقابل دشمنان دین و آیین و دشمنان امام زمان (عج) در عرصه اقتصاد به حد صفر برسد و نقطه نفوذ و آسیب پذیری در این زمینه نداشته باشیم و دشمنان نتوانند با پایین آوردن ارزش ریال یا بالا رفتن ارزش دلار لطمه کلان به اقتصاد نظام وارد کنند و آسیب پذیری‌ها کاهش پیدا کند.

به این منظور باید اقتصاد مقاومتی به صورت دقیق‌تر با زیرساخت‌‌های دینی باز تعریف شود، یکی از رسالت‌های اصلی امام زمان (ع) سازندگی، آبادگری و عمران در عرصه جهانی است، حضرت مهدی (عج) فریادرسی است که به فریاد تمام مردم عالم می‌رسد و یکی از این فریادها در عرصه جهانی فریاد اقتصادی است.

مشکلات اقتصادی مردم جهان را دچار چالش‌های عمیق کرده، 99 درصد مردم جهان مقهور یک درصد طاغوت‌های اقتصادی شده‌اند، گویا تمام مردم جهان با ادبیات مختص خودشان در این زمینه دادخواهی می‌کنند و فریاد یا منجی سر داده‌اند و اگر عرصه اقتصاد مقاومتی ما یک الگو و مهندسی جامع پیدا کند، به زودی زود تمام مردم جهان چشمشان به سمت مردم ایران اسلامی خواهد بود و همه خواهان عرضه الگوی عملیاتی شده اقتصاد اسلامی خواهند شد.

امروزه در دنیا به ویژه کشورهای غربی با انفجار حرف‌ها و ایده‌ها مواجه هستیم و سوالی که در مقابل این طرح‌ها مطرح می‌شود این است که در کدام جامعه این طرح اقتصادی به منصه ظهور رسیده و موفقیت آن جامعه بر اساس اجرای این طرح چه بوده است؟ با این تعریف ما هنوز الگوی عملی اقتصاد اسلامی را نداریم و فقط در این عرصه شعار می‌دهیم، وقتی یکی از بنیادهای اقتصاد اسلامی صداقت محوری است به میزانی که کذب و دروغ وارد عرصه اقتصاد می‌شود، به همان میزان از تمام برکات مادی و معنوی محروم می‌شویم و اقتصادمان به اقتصاد شیطانی تبدیل می‌شود.

ما با دستگاه عریض و طویل ابلیس و جامعه انسانی آن مواجه هستیم، آن جا که امام خمینی (ره) فرمود آمریکا شیطان بزرگ است، شاید خیلی‌ها هنوز معنای عمیق این سخن را درک نکرده‌اند که نماینده ارشد شیطان در جامعه کنونی آمریکا است.

در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز که زیرساخت جامعه اسلامی است، برخی افراد که می‌خواهند وارد این عرصه شوند در ابتدا پیشنهاد مذاکره با شیطان و بزرگ‌ترین دشمن امام زمان علیه‌السلام را می‌دهند و بدانید فاتحه این افراد خوانده شده است و این‌ها هیچ کاری برای امام زمان علیه‌السلام نمی‌توانند انجام دهند.

آمریکا نماینده ارشد شیطان در جامعه آخرالزمانی است و تمام توانش را به کار می‌گیرد تا کمر جامعه ایمانی و وحیانی را بشکند، به همین دلیل است که تحریم‌ها و تهدیدها علیه نظام اسلامی از سوی صهیونیست‌ها با بازیگردانی آمریکا بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحمیل می‌شود.

کسی که کاندیدای ریاست جمهوری شده و نمی‌داند اصلی‌ترین دشمن جامعه زمینه‌ساز ظهور امام زمان چه کسی است و می‌خواهد از ابتدا پای میز مذاکره نشسته و دست سازش دهد، این فرد به هیچ عنوان به درد جامعه زمینه‌ساز ظهور نمی‌خورد، کسی که نمی‌داند تمام رئیس جمهورهای آمریکا اعضای ارشد شبکه شیطانی فراماسونری هستند و نخستین جلسه ورود به فراماسونری مراسمی با عنوان خود فروشی به شیطان است و نمی‌داند تمام آن‌ها تحت ولایت شیطان هستند چگونه می‌خواهد بر مسند جامعه زمینه‌ساز ظهور بنشیند.

این‌ها اولیاء شیطان را نشناخته‌اند و می‌گویند جامعه زمینه‌ساز ظهور امام زمان علیه‌السلام پای مذاکره با شیطان بزرگ و نماینده ارشد شیطان در جامعه انسانی بنشیند، چه توقعی هست این افراد با چنین نگرشی در عرصه اقتصاد مقاومتی بتوانند توفیق کسب کنند، اصلاً دشمنان اصلی و تهاجم آن‌ها را درک نکرده‌اند که بخواهند به دنبال اقتصاد مقاومتی باشند.

برای تحقق حماسه اقتصادی که زمینه‌ساز جاری کردن اقتصاد اسلامی در جامعه است چه مولفه‌هایی مورد نیاز است و مسئولان چه فاکتورهایی را در برنامه‌ریزی‌های خود باید لحاظ کنند؟

ما باید اقتصاد را به جایی برسانیم که در مقابل دشمنان امام زمان (ع) بالاترین مقاومت و استحکام را داشته باشیم و میزان آسیب پذیری به نقطه صفر برسد، این مسئله پشتوانه‌های معرفتی نیاز دارد و جامعه دینی ما باید به این باور برسد که اگر تمام زیرساخت‌های اقتصادی جامعه بالا و پایین شود، عزت‌مندی و سرافرازی نظام دینی در مقابل دشمنانش نباید خدشه‌دار شود و حاضر به مذاکره با نمایندگان شیطان در جامعه انسانی نشوند.

جامعه دینی باید اعتقاد داشته باشد که مگر دشمنان می‌توانند با قدرت بیکران الهی دست و پنجه نرم کنند، هنگامی که دریچه‌های برکت الهی از آسمان است و به خواست خدا از آسمان و زمین برای ایران اسلامی برکت نازل شده و بجوشد، در این صورت آیا دشمن می‌تواند باز هم مقابل ما بایستد؟

غم اصلی و درد ما این است که در کشور اسلامی خودمان از جلوه‌های دینی و اسلامی و تقوا دور شده‌ایم، شعار اقتصاد اسلامی می‌دهیم اما پارسایی و صداقت محوری در اقتصاد نداریم، برکت محوری در اقتصاد ما کجاست؟ ما باید به دنبال عرصه‌های برکت ساز در اقتصاد باشیم، اقتصاد اسلامی اقتصاد برکت محور است نه اقتصاد کمیت محور، در اقتصاد اسلامی به دنبال کمیت‌ها نیستیم، نگاه نمی‌کنیم که دخل آن چقدر است.

حرکتی که بخواهد به عنوان جهاد اقتصادی زمینه‌ساز تحقق حماسه اقتصادی باشد، باید گزینه‌هایی همچون شکر نعمت، صداقت محوری، مدیریت جهادی، پارسایی، نماز محوری و عفت گرایی در متن اقتصاد را دارا باشد، اقتصادی که از جلوه‌های شهوت و تحریک جنسی و استفاده از سکس و شهوت‌گرایی در تبلیغ کالا بهره می‌گیرد، عاقبت ندارد هر چند اقتصاد ژاپن باشد. خداوند مهلت می‌دهد و در کشوری مانند ژاپن با تکیه بر جلوه‌های فساد یک ابر قدرت اقتصادی تشکیل می‌شود، ولی در نهایت خداوند طوفان و سیلی را از متن اقیانوس برپا می‌کند و تمام نمادهای برتر و برج‌های اقتصادی این کشور را در هم می‌شکند و از بین می‌برد، ضربه‌ای که اقتصاد ژاپن خورد تا یک قرن دیگر هم جبران نخواهد شد و این نقطه مقابل این آیه است که می‌گوید اگر امتی اهل تقوی بود به آن برکت می‌دهیم والا فلاکت و نکبت را شامل آن خواهیم کرد.

در روایت هست هنگامی که شهوت‌گرایی در جامعه‌ای اوج می‌گیرد، خداوند بلایی را در جامعه نازل می‌کند، یکی از این بلاها این است که باران پر خیر و برکتی که باید بر سر افراد این جامعه ببارد را به بیابان‌ها برده و گرد و غباری که باید در بیابان‌ها گردش کند را بر سر مردم شهر خالی می‌کند، شما می‌بینید برای درمان معضل ذرات معلق کنفرانس‌هایی با حضور کشورهای مختلف تشکیل شده و تمام راهکارها بررسی می‌شود و هزینه‌های کلانی صرف آن می‌شود، ولی یک نفر نمی‌گوید این مسئله زیرساخت درونی دارد و با قاعده عالم آفرینش باید حل شود، باید جلوه‌های فساد و شهوت از این جامعه برداشته شده و فرهنگ عفت و عفاف جایگزین آن شود تا قاعده عوض شود.

عفت‌گرایی در کسب و کار از جمله عواملی است که اقتصاد ما را مستحکم می‌کند، پارسایی و نماز محوری و استغفارگرایی در عرصه اقتصاد کارساز است، هر کس در مسئولیت خودش اگر در رسیدن به آرمان‌های رحمانی کوتاهی کرده و یا به آنچه نائب الامام ما با الهامات مهدوی از جامعه می‌خواهد بی‌توجه و بی‌تفاوت بوده باید استغفار کرده و به جبران آن برآید، یک استغفار، یک همت و عزم همگانی بر جبران اشتباهات و کم کاری‌ها می‌تواند ما را به قلل ترسیم شده در جامعه مهدوی رسانده و در مقابل دشمنان به پیروزی برساند و عرصه‌های خیر و برکت را برای کشور بگشاید.

================

گفت‌وگو: حسین طالب علی

================

انتهای پیام/78009/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول