اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت‌احوال استان مرکزی:

فرآیند تغییر نام به ثبت‌احوال استان‌‌ها واگذار شد

مدیرکل ثبت‌احوال استان مرکزی از واگذاری فرآیند تغییر نام به ثبت‌احوال استان‌‌ها خبر داد.

فرآیند تغییر نام به ثبت‌احوال استان‌‌ها واگذار شد

مهدی چقایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به تسهیل شرایط تغییر نام اظهار داشت: برای تغییر نام دیگر نیازی برای مراجعه به دادگاه و یا مکاتبه و یا ارسال پرونده درخواست تغییر نام به سازمان ثبت‌احوال کشور نیست.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته متقاضیان تغییر نام باید با مراجعه به دادگاه دادخواست خود را به دادگاه تسلیم می‌کردند که این روش متقاضیان را دچار مشکل و بعضاً ناچار به اظهارات خلاف واقع می‌کرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان مرکزی افزود: در سال گذشته دستورالعمل جدید تغییر نام به تصویب شورای عالی ثبت‌احوال رسید که بر اساس آن اختیار تغییر نام همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت‌احوال محول شد و فرآیند مراجعه به دادگاه برای تغییر نام حذف شد.

چقایی ادامه داد: در اواسط سال گذشته، دستورالعمل تغییر نام به اداره‌های کل ثبت‌احوال ارسال و اداره‌های کل باید درخواست‌های تغییر نام را جمع‌آوری و به سازمان ثبت‌احوال کشور برای بررسی و اعلام نظر ارسال می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حذف گردش قضایی از فرآیند تغییر نام و تفویض اختیار سازمان ثبت‌احوال کشور و تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید، تغییر نام به اداره‌های کل ثبت‌احوال واگذار و از این پس افرادی که نام‌های کم اقبال (نام‌هایی با فراوانی کم) نامناسب و نامتعارف دارند و خواهان حذف یا اضافه کردن نام به اول و آخر نام خود هستند، می‌توانند برای تغییر نام به اسامی اسلامی و ایرانی مناسب به اداره‌های ثبت‌احوال مراجعه و درخواست تغییر نام ارائه دهند، ضمناً تغییر نام به نام‌های غیر ایرانی نیز ممنوع است.

به گفته وی، تغییر نام (افراد بالای 15 سال) و تغییر نام خانوادگی (افراد بالای 18 سال) نامناسب فقط یک‌بار در طول زندگی فرد امکان‌پذیر است بنابراین باید متقاضیان برای تغییر نام و نام خانوادگی خود نهایت دقت را داشته باشند که در صورت موافقت کمیته نام و کمیته نام خانوادگی ثبت‌احوال استان دیگر امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/87004/م30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول