اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب

ماه رجب، آغازگر فصل نیایش و خودسازی

ماه رجب آغازگر فصل نیایش، انابه، دعا و نیز ماه خودسازی و تهذیب نفس است.

ماه رجب، آغازگر فصل نیایش و خودسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در آموزه‌های دینی تأکیدات فراوانی در خصوص جایگاه والای ماه رجب شده است.

در بیان اهمیت و جایگاه ماه رجب باید به این نکته اشاره کرد که یکی از سنت‌های مهم اسلامی که از نظر عبادی تعداد زیادی از عبادات و مناسک مذهبی در آن جمع هستند و از بزرگ‌ترین مناسبت‌های ماه رجب به شمار می‌رود، در این ماه واقع شده و آن مراسم معنوی اعتکاف است.

مؤمنان و مشتاقان در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب مطابق با ایام‌البیض، سه روز متوالی در مساجد جامع معتکف می‌شوند، روزه می‌گیرند، دعا می‌خوانند و عبادت می‌کنند.

حضرت امام صادق (ع) درباره اهمیت این ماه به نقل از پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» می‌گویند زیرا که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار نازل می‌شود.»

در همین ارتباط روایتی از رسول گرامی اسلام نقل شده است که فرمودند: « خدای متعال مَلکی را در آسمان هفتم قرار داده است که به آن داعی (دعوت کننده) گفته می‌شود. پس زمانی که ماه رجب می‌رسد آن فرشته هر شب تا صبح فریاد می‌زند: «خوشا به حال ذاکرین خدا! خوشا به حال گردن‌گزاران به بندگی خدا!» و خداوند بلندمرتبه می‌فرماید: «من همنشین آن کسی هستم که با من بنشیند. من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند.»خداوند فرموده است: «آن کسی که از من طلب آمرزش کند، می‌بخشم. ماه، ماه من است، بنده، بنده من است و رحمت، رحمت من است. پس هر که مرا در این ماه بخواند، او را اجابت می‌کنم و هر که از من درخواست نماید به او می‌بخشم و هر که از من طلب هدایت کند، او را هدایت می‌کنم. من این ماه را رشته و ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده‌ام؛ پس هر که به این ریسمان بیاویزد به من می‌رسد.»

*ماه رجب، بهترین فرصت برای نوسازی معنوی جامعه

ماه رجب، بهترین فرصت برای بهره‌مندی از فضای معنوی و نوسازی معنوی جامعه اسلامی است و به همین دلیل در آموزه‌های دین مبین اسلام و پیشوایان الهی، فرصت‌های این‌چنینی در اختیار مسلمانان قرار داده شده است.

اعطای این فرصت‌ها از آن روست که آنان بتوانند با برنامه‌ریزی منظم و با بهره‌مندی از این آموزه‌ها، ضمن رهایی از تعلقات بازدارنده دنیوی، در ایام خاص معنوی خود را با مکان‌های مقدس پیوند دهند تا از این طریق، ضمن برقراری ارتباط و انس با خالق یگانه، زمینه‌های این رابطه را تحکیم و تقویت کنند.

از جمله ماه‌هایی که در آن امکان بیشتری نسبت به سایر ماه‌های سال برای برقراری ارتباط معنوی با خالق هستی وجود دارد، ماه‌های رجب‌المرجب، شعبان‌المعظم و رمضان‌المبارک است.

ماه‌های فصل نیایش یعنی رجب، شعبان و رمضان از ناب‌ترین فرصت‌هایی است که مسلمانان می‌توانند با انجام مراسم و مناسک عبادی و دینی متنوع از این خوان گسترده عرفانی بهره‌مند شوند.

دعا و نیایش نه تنها در عالم انسان‌ها بلکه در عالم نباتات و جمادات نیز وجود دارد و همه به تسبیح و تنزیه حضرت حق مشغول هستند.

قرآن کریم در موارد متعددی یادآور شده است که امر دعا، تسبیح و نیایش نه تنها فقط برای انسان بلکه در میان همه موجودات و نباتات وجود دارد، همچنان که در آیه نخست از سوره مبارکه جمعه می‌فرماید: «آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر و داناست مشغولند» و در آیه ششم از سوره مبارکه الرحمن آمده است: «ستاره و درخت، خدا را سجده می کنند.»

همچنین خداوند سبحان در آیه 44 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید:«هفت آسمان و هر چه در آن‌هاست، همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست و لیکن شما آنها را فهم نمی‌کنید؛ همانا او بسیار بردبار و آمرزنده است.»

در میان ادیان آسمانی، اسلام، بیش از همه برای دعا و نیایش اهمیت قائل شده است که با نگاهی به آیات و روایات، اهمیت آن بهتر آشکار می‌شود.

قرآن کریم در آیات متعددی، بندگان را به دعا و نیایش می‌خواند و شرط اجابت دعا را راز و نیاز و درخواست قلبی و زبانی می‌داند که در همین ارتباط در آیه 186 سوره مبارکه بقره آمده است: «و خدای شما فرمود که مرا با خلوص بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم.» و در آیه 62 سوره نمل آمده است: «آن کیست که دعای بیچارگان مضطر را به اجابت می‌رساند و رنج و غم آنان ‌را برطرف می‌کند و شما مسلمانان را جانشینان اهل زمین قرار می‌دهد؟ آیا با وجود خدای یکتا، خدایی دیگر شایسته پرستش هست؟ نه هرگز، اما اندک مردم متذکر این حقیقت هستند.

*دعا، سلاح مومن است

حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) در ارتباط با اهمیت دعا در اصول کافی، جلد دو ،ص 468 ،حدیث سه منقول است که فرموده‌اند: پروردگار خود را شب و روز دعا کنید و بخوانید زیرا که سلاح و حربه مومن، دعاست.» و آن حضرت در نخستین حدیث این کتاب فرموده است: «دعا حربه و سلاح مومن برای دفع دشمنان و عمود دین است که مؤمن با آن برپاست و دعا نور آسمان و زمین است.»

*دعا زمینه‌ساز آرامش روح و روان است

دعا وسیله قرب و نزدیکی بنده با پروردگار، عبد با معبود، مخلوق با آفریدگار و نیز زمینه‌ساز آرامش روح و روان انسان است.

اینکه انسان همواره در دعا تمام نگاه خویش را تنها متوجه معبود خود می‌کند و از غیر او چشم می‌پوشد، در واقع به نوعی یگانه‌پرستی و دوری از شرک را تمرین می‌کند و وحدانیت و یکتاپرستی را که شرط اول اسلام است، به منصه ظهور می‌رساند.

پس لازم است انسان در ماه رجب که مشهور به ماه اجابت دعاست، بیش از پیش زمینه‌های بهره‌مند شدن از آن را برای خود فراهم کند و در این ماه با تمسک و توسل به ادعیه و نیز برنامه‌ریزی هدفمند برای امور معنوی روزانه، گامی بلند در راستای خودسازی بردارد.

قطع یقین انجام این امور به نحو خالصانه توشه‌ای ارزشمند برای سرای باقی و زمینه‌ساز پیوستن به آنانی است که در روز قیامت به ندای أین‌الرجبیون پاسخ می‌گویند.

پس در ماه رجب، دهان خود را به ذکر تهلیل و استغفار معطر و از خدای مهربان عطای همه خوبی‌ها و دفع همه بدی‌های دنیا و آخرت را درخواست می‌کنیم.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول