اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش فقه حکومتی:

همایش اقتصاد و حکومت با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش فقه حکومتی گفت: دومین همایش فقه حکومتی با عنوان «اقتصاد و حکومت» با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در قم برگزار خواهد شد.

همایش اقتصاد و حکومت با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش فقه حکومتی با عنوان «اقتصاد و حکومت» اظهار کرد: این همایش 26 اردیبهشت ماه سال جاری در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری ضرورت تشکیل کرسی‌های فقه حکومتی و بررسی این موضوع مهم کاملا احساس شد به همین دلیل موسسه امام خمینی(ره) سلسله همایش‌هایی را به همین منظور ترتیب داد تا محققان و فضلای حوزوی به پژوهش در این زمینه بپردازند.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی با بیان اینکه نخستین همایش در خردادماه سال گذشته با عنوان «ظرفیت‌های فقه جواهری برای فقه حکومتی» برگزار شد خاطرنشان کرد: آیات مومن و مصباح یزدی سخنرانان آن همایش بودند و مقالات برگزیده هم ارائه شدند.

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی و شورای علمی همایش تصمیم گرفتند از این پس همایش‌ها به مباحث تخصصی بپردازند به همین دلیل موضوع اقتصاد به عنوان مطلب ویژه در نظر گرفته شد و همایش دوم با عنوان اقتصاد و حکومت برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی با اشاره به گروه‌های تخصصی مختلف در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: گروه اقتصاد آمادگی بیشتری در شرایط کنونی داشت و ضرورت جامعه هم ایجاب می‌کرد به این موضوع پیش از سایر مباحث پرداخته شود.

وی اضافه کرد: پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در برگزاری این همایش‌ها نقش اساسی دارند و سایر گروه‌های علمی هم در سال‌های آینده همایش‌هایی را برگزار خواهند کرد.

عباسی با اشاره به محورهای همایش اقتصاد و حکومت بیان داشت: فقه اقتصادی، فقه عدالت و رفع فقر، فقه بیمه و تامین اجتماعی، فقه تملک، اختیارات و بهره‌برداری دولت از منابع طبیعی و فقه سیاست‌های اقتصادی و ابزارهای آن پنج محور اصلی هستند که هر یک دارای زیرشاخه‌های گوناگونی بوده و موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی خاطرنشان کرد: منابع مالی دولت اسلامی، وظایف و اختیارات اقتصادی دولت اسلامی، فقه برنامه‌ریزی، کفاف و حد کفاف، فقه توازن و طبقات درآمدی، توسعه پایدار از منظر فقهی، فقه تامین اجتماعی، اصول و قواعد فقهی حاکم بر منابع طبیعی و محیط زیست، مالکیت زمین و بهره‌برداری از آن، قاعده احیاء و کاربرد آن در اقتصاد منابع طبیعی، بررسی فقهی سیاست‌ها و ابزارهای بانک مرکزی، فقه سیاست‌های پولی و ابزارهای آن و فقه سیاست‌های مالی و ابزارهای آن از جمله زیرشاخه‌های محورهای یاد شده هستند.

وی با بیان اینکه 73 مقاله از سوی پژوهشگران حوزوی و سایر مجامع علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده است گفت: پس از داوری و ارزیابی‌های تخصصی 20 مقاله به مرحله نهایی راه یافتند.

عباسی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی سخنران ویژه همایش دوم خواهد بود و شش نفر از پژوهشگران برتر هم مقاله‌های خود را ارائه خواهند کرد.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی با بیان اینکه ظرفیت‌های فقه حکومتی در همایش سال گذشته به بحث و بررسی گذاشته شدند عنوان داشت: کلیات فقه حکومتی در آن همایش مورد بررسی قرار گرفت و دستاوردهای آن در قالب مقالات برتر در اختیار پژوهشگران و محققان قرار خواهد گرفت اما همایش دوم بیشتر به مسائل کاربردی توجه دارد و خروجی‌های این همایش نسبت به دوره قبل گامی به جلو خواهد بود و سعی می‌کنیم دستاوردهای آن را به مجامع علمی و دست‌اندرکاران ارائه کنیم.

وی گفت: این همایش پنجشنبه از ساعت هشت و 30 دقیقه تا 13 در تالار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول