اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سالروز ولادت باقرالعلوم(ع)

ام‌‌القرای جهان تشیع غرق در سرور و شادمانی شد

همزمان با آغاز ماه رجب و سالروز ولادت امام محمد باقر(ع)، شهر مقدس قم غرق در سرور شد.

ام‌‌القرای جهان تشیع غرق در سرور و شادمانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرارسیدن آغاز ماه رجب سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.

شهر مقدس قم در شب میلاد پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور به مناسبت میلاد این امام همام در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار شد.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز مراسم ویژه با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

در شب میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) هزاران نفر از زائران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) با شرکت در مجلس جشن آن حضرت که از سوی آستانه مقدسه برگزار شده بود، به شادی پرداخته و این میلاد با برکت را به کریمه اهل بیت تبریک و تهنیت گفتند.

در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه (س) برپا شده بود،‌ حجت‌‌الاسلام ‌والمسلمین علی ثمری به ایراد سخن پرداخت.

وی ضمن عرض تبریک به مناسبت ماه معظم رجب گفت: امام محمد باقر(ع) در حدیثی می‌فرمایند اگر مومنی را دوست دارید وی را به آمدن ماه رجب مژده دهید.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه از اعمال ماه رجب نباید غافل شد، تصریح کرد: اعتکاف و ایام البیض یکی از مهم‌ترین روزهای این ماه با برکت است.

ثمری با اشاره به اینکه امام محمد باقر(ع) پایه‌گذار نهضت علمی بود که امام صادق(ع) به سرانجام رساند تصریح کرد: این امام همام با استفاده از فرصت به دست آمده که میان امویان و عباسیان درگیری‌هایی آغاز شده بود، نهضت علمی را پایه‌گذاری کردند.

مداحی و نوحه‌سرایی حاج عباس حیدرزاده از ذاکران اهل بیت (س) در رثای امام محمد باقر(ع) و اجرای گروه تواشیح میعاد، بخش دیگری از ویژه برنامه حرم کریمه اهل بیت (ع) در شب میلاد باقرالعلوم(ع) بود.

مسجد مقدس جمکران نیز در این شب میزبان هزاران نفر از نمازگزاران و زائران شهر قم بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء ولادت پنجمین اختر تابناک امامت را به ساحت مقدس امام زمان (عج) تبریک گفتند.

در این مراسم یکی از اساتید حوزه علمیه با بیان اینکه نام باقرالعلوم یعنی شکافنده دریاى دانش و اسرار علوم اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) در چهارمین بهار زندگی خود در واقعه روز عاشورا حضور داشته است.

وی با اشاره به اینکه امام محمد باقر(ع) با پایه‌گذاری نهضت علمی از اصل دین در برابر انحرافات حفاظت و مراقبت کرد خاطرنشان کرد: آن امام بزرگوار با پایه‌گذاری مرجعیت علمی دانشمندان بسیاری را تعلیم و تربیت کرد.  

همزمان با امام باقر علیه السلام، مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین هوشیاری و مداحی مهدی حیدرزاده پیش از اذان ظهر و در عصر میلاد نیز مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین خلج و حزب‌خوانی قرآن کریم ساعت 18 و 45 دقیقه برگزار می‌شود.

*زندگی‌نامه امام محمدباقر(ع)

همچنین برگزاری مراسم جشن و سرور در شام ولادت امام باقر(ع)، بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده و مداحی حاج حسن حیدرزاده، از دیگر برنامه‌های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) است.

همچنین برگزاری جشن‌های ولادت در مساجد و حسینیه‌ها از جمله برنامه‌های شب میلاد امام محمد باقر(ع) بود که سخنرانان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در این آیین‌ها به تبیین گوشه‌هایی از تاریخ زندگانی پر بار پنجمین اختر امامت پرداختند.

اقشار مختلف مردم قم به صورت خودجوش با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر به ویژه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، با شربت و شیرینی از همشهریان و زائران پذیرایی می‌کنند.

حضرت امام محمد باقر(ع) در سال پنجاه و هفت هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

نام ایشان محمد و کنیه‌اش «ابو جعفر» است و «باقر» و «باقرالعلوم» از القاب آن حضرت به شمار می‌رود.

پیشوای پنجم طی مدت امامت خود در همان شرایط نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخت و مشکلات علمی را تشریح کرد و جنبش علمی دامنه‌داری به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک «دانشگاه بزرگ اسلامی» را که در دوران امامت فرزند گرامی‌شان امام صادق(ع) به اوج عظمت رسید، پی‌ریزی کرد.

شاگردان مکتب امام باقر(ع) سرآمد فقها و محدثان زمان بودند و در میان رقابت علمی بر فقها و قضات غیرشیعی برتری داشتند.

حضرت امام محمد باقر(ع) 19 سال و 10 ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین(ع) زندگى کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامى، تعلیم شاگردان، رهبرى اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت‌هاى جد بزرگوارش در میان خلق و متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبرى پرداخت.

انتهای پیام/78008/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول