اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از دستکاری کنتورهای گاز تا عدم قرائت دقیق کنتورها

موضوع قرائت کنتورهای گاز از مواردی است که معمولاً در این کار دقت لازم انجام نمی‌شود و البته واگذاری قرائت کنتورها به شرکت‌های پیمانکاری و نظارت نامطلوب شرکت گاز، مشکلات این حوزه را افزایش داده است.

از دستکاری کنتورهای گاز تا عدم قرائت دقیق کنتورها

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، از زمان هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش انرژی، شاهد توجه و حساسیت بیشتری در مصرف و پرداخت بهای انرژی در سطح جامعه هستیم.

شاید قبل از هدفمند کردن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، مردم حساسیت کمتری به مصرف برق، آب و گاز داشتند؛ به عبارت دیگر دیدن ارقام ریالی درج شده در قبوض گاز، برق و آب، چشم فردی را خیره نمی‌کرد و در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد یک خانواده پر مصرف قبضی بیش از 50 هزار تومان را در هر دوره پرداخت نمی‌کرد ولی اکنون رقم‌ها به مراتب از این‌ها بیشتر است و مردم دغدغه‌های بسیاری برای مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی در منازل خود دارند.

در این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که با در دست داشتن قبض گاز خود به اداره‌های گاز مراجعه می‌کنند و خواهان رسیدگی به مبالغ غیرطبیعی قبوض آن‌ها و یا مقایسه قبض خود با خانواده‌هایی هستند که مصرف مشابهی دارند ولی مبلغ قبوض‌شان به مراتب کمتر از آن‌ها است.

خبرنگار فارس در یاسوج این موضوع را پیگیری کرده است و در این‌باره با افراد و مسئولان زیادی گفت‌وگو کرده است که بخشی از این گفت‌وگوها در این گزارش آورده ‌شده است.

بی‌دقتی مأموران شرکت گاز در قرائت کنتور گاز / دستکاری کنتورها و عدم نصب کنتور

یکی از مواردی که بخش زیادی از مردم به آن اشاره کردند، موضوع قرائت کنتورها از سوی مأموران شرکت گاز است که معمولاً در این کار دقت لازم انجام نمی‌شود و از آنجا که این کار نیز به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شده است، مشکلات و بی‌دقتی‌ها را در این کار زیادتر کرده است که اگر نظارت ضعیف و یا نامطلوب شرکت گاز را بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری قرائت کنتور اضافه کنیم، به سرنخ یکی از دلایل دغدغه‌های مردم در ارقام نجومی و غیرطبیعی و گاهاً ناعادلانه قبوض گاز آن‌ها دست پیدا می‌کنیم.

باید پذیرفت که عملیات قرائت کنتور در برخی نقاط این استان به ویژه شهر یاسوج که در این گزارش به آن پرداخته شده با دقت کمی صورت می‌گیرد و مأموران قرائت شماره کنتور به دلایلی چون خستگی و بی‌انگیزگی، بارندگی، عدم حضور صاحبخانه در منازل، سوء‌استفاده از ضعف‌های نظارتی و مواردی از این دست، میزان مصرف خانوارها را به صورت علی‌الحساب و یا تصادفی بدون مراجعه به محل کنتور یادداشت می‌کنند که این موضوع نگرانی‌هایی را برای خانوارهای کم‌مصرف به‌وجود آورده است.

صرف نظر از اینکه چنین اقداماتی موجب بی‌انگیزگی و اثر منفی در ترغیب به مصرف کمتر می‌شود باید گفت که اگر برای این مشکل در شرکت گاز فکری اساسی اندیشیده نشود حق بسیاری از خانواده‌ها تضییع می‌شود.

از سوی دیگر برخی افراد و خانوارها اقدام به دستکاری کنتور گاز خود می‌کنند به طوری که مبلغ واقعی مصرف گاز آن‌ها کمتر از آن میزان محاسبه می‌شود و کنتور کمتر از میزان مصرف واقعی شماره می‌اندازد.

بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهند که در برخی نقاط استان و شهر یاسوج نیز خانواده‌ها و مشترکانی وجود دارد که شبانه اقدام به چرخاندن کنتور گاز خود و یا مصرف گاز قبل از کنتور می‌کنند و صبح اول وقت دوباره کنتور را به حالت اولیه‌اش باز می‌گردانند.

شهروندان چه می‌گویند؟

یکی از شهروندان یاسوجی با در دست داشتن دو قبض گاز که یکی از آن‌ها مربوط به همسایه‌اش بود به خبرنگار فارس گفت: من و همسایه‌ام دقیقاً به یک اندازه وسایل گازسوز داریم ولی قبض گاز من 85 هزار تومان در ماه می‌آید و قبض همسایه‌ام 15 هزار تومان که این موضوع هم برایم عجیب است و هم غیر قابل تحمل.

شهروند دیگری معتقد بود که برخی مأموران قرائت کنتور به صورت دیمی و با حدس و گمان نسبت به مصرف‌های قبلی خانوارها، میزان مصرف را یادداشت و محاسبه می‌کنند که این کار درستی نیست و شرکت گاز باید پاسخگو باشد.

یک شهروند دیگر یاسوجی در این زمینه به فارس گفت:‌ قبل از اینکه بخواهم به مشکلاتی چون قبوض اشتباه و سهل‌انگاری‌ها در قرائت کنتور بپردازم، باید بگویم که برخورد مأموران شرکت گاز وقتی که پرداخت قبضی به تأخیر می‌افتد بسیار زننده است به طوری که در برخی مواقع بدون اخطار قبلی اقدام به قطع گاز می‌کنند و وقتی از آن‌ها می‌پرسیم که چرا چنین کاری می‌کنند، پاسخ می‌دهند که ما پیمانکاری هستیم و حقوق ما به نسبت قطع و وصل هر کنتوری پرداخت می‌شود و به همین خاطر ما از قطع کنتورها استقبال می‌کنیم. 

عدم تحویل قبوض گاز از دیگر مواردی بود که شهروند دیگری به آن اشاره کرد و گفت: در روزهای بارانی و یا مواقعی که ما در خانه نیستیم قبوض گاز به دست ما نمی‌رسند و شرکت گاز بدون اغماض اقدام به قطع گازها می‌کند و در همین زمستان در یک روز بارانی گاز بیش از 500 مشترک را یکجا قطع کرده و هزینه پنج هزار تومانی را برای وصل مجدد آن از مشترکان می‌گیرند در حالی که ما گازبهای خود را پرداخت می‌کنیم و نیازی به این کارها نیست.

یکی دیگر از شهروندان گفت: به عنوان مثال مبلغ قبض گاز من در تابستان بیشتر از زمستان بوده است.

شهروند دیگری با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز در این استان گفت: شایسته نیست مردم ما برای استفاده از این نعمت خدادادی با چنین مشکلاتی مواجه باشند. 

گفتنی است، شهروندان زیادی به موضوعات مشابهی اشاره کردند که از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم ولی از دیگر مشاهدات خبرنگار فارس در پیگیری این موضوع استفاده برخی مشترکان حقیقی و حقوقی از لوله‌های خط انتقال گاز بدون نصب کنتور بوده است.

برخورد با تخلفات حوزه گاز و گازبها جدی باشد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره و در ستاد قاچاق کالا و ارز گفت: باید قاچاق گاز را هم به فهرست کالاهای قاچاق اضافه کنیم چراکه عده‌ای سال‌ها بدون کنتور گاز مصرف می‌کنند و هیچ بهایی را نمی‌پردازند.

سید حسین صابری با تأکید بر لزوم برخورد قانونی با متخلفانی که کنتورهای گاز مشترکان را به دقت قرائت نمی‌کنند، افزود: نباید همه‌اش به فکر برخورد با کسی باشیم که کنتور ندارد و یا کنتور را دستکاری کرده بلکه باید قرائت کنتور نیز با دقت انجام شود و با متخلفان نیز برخورد جدی شود.

صابری عنوان کرد: افرادی هستند که لوله گاز را سوراخ کرده‌اند و بدون هزینه در حال مصرف گاز هستند؛ این‌ها در اولویت برخورد هستند.

مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: در برخی نقاط به بهانه اینکه شرکت نفت زمین‌های ما را اشغال کرده است، سال‌ها بدون پرداخت گازبها، در حال مصرف هستند که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

وی گفت: شرکت گاز در وصول گازبها باید جدی‌تر باشد.

برخورد با سوء‌استفاده کنندگان از کنتورهای گاز کمی سخت است

هوشنگ صیدالی، رئیس شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأیید دستکاری برخی کنتورهای گاز گفت: افرادی مراجعه می‌کنند و قبوض گاز خود را با همسایه‌های خود مقایسه می‌کنند و وقتی ما بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که فردی که قبض کمتری برایش صادر شده اقدام به دستکاری کنتور خود و چرخاندن آن در شب کرده که متأسفانه برخورد با این تخلفات کمی سخت است و نیاز به حکم دادگاه در این زمینه وجود دارد.

وی تأکید کرد: شرکت گاز تلاش خود را برای وصول گازبها و برخورد با تخلفات ذکر شده به کار بسته است.

نتیجه‌گیری

به هر حال آنچه که در این بین حائز اهمیت است، لطمه نخوردن اعتماد مردم به مسئولان است که در این زمینه لازم است شرکت گاز در این استان با انتقادپذیری نسبت به مشکلات مطرح شده، تعامل مناسبی را به منظور مشارکت بهتر مردم و شهروندان در امر مصرف بهینه گاز، پرداخت به موقع گازبها، پرهیز از برخوردهای قهری، اهرم‌های تشویقی و فرهنگ‌سازی و مهم‌تر از این‌ها برخورد و ممانعت از برخی بی‌عدالتی‌ها و تخلفات این حوزه به‌وجود آورد.

=============

گزارش از کریم بنام

=============

انتهای پیام/82005/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول