اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان فضایی کشور در تنکابن:

ایجاد مراکز تحقیقاتی در جلوگیری از خروج نخبگان مؤثر است

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: ایجاد مراکز تحقیقاتی در کشور علاوه بر رشد و توسعه علمی و جذب استعدادهای درخشان از خروج نخبگان کشور پیشگیری می‌کند.

ایجاد مراکز تحقیقاتی در جلوگیری از خروج نخبگان مؤثر است

به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، با حضور شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی و حمید فاضلی، رئیس سازمان تحقیقات فضایی کشور ظهر امروز در تنکابن کلنگ احداث فاز نخست مرکز تحقیقات فضایی مازندران در زمینی به وسعت یک هکتار سایت اصلی و پنج هکتار برای فضای حاشیه‌ای محیط جهت حفظ منظر و دریافت سیگنال‌های ماهواره با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال به زمین زده شد.

رئیس سازمان فضایی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه این پروژه از جمله مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به مازندران در آذرماه 89 بوده است، افزود: در جمع‌بندی‌های نهایی و به دلیل اینکه دولت به مناطق محروم توجه ویژه‌ای دارد با نظر به اینکه بحث تمرکززدایی نیز در دستور کار قرار دارد و نیز غرب مازندران از نظر استعدادهای درخشان و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی بسیار غنی است این مرکز تحقیقات در این منطقه مازندران احداث می‌شود.

حمید فاضلی اظهار داشت: در بررسی‌های لازم منطقه 3 هزار تنکابن با مساعدت منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور زمینی به وسعت یک هکتار به عنوان سایت اصلی مرکز و پنج هکتار دیگر نیز به عنوان فضای حاشیه‌ای برای حفظ منظر برای دریافت بهتر سیگنال‌های ماهواره در اختیارمان قرار گرفت.

وی یادآور شد: امروز به صورت رسمی عملیات احداث آن با توجه به اخذ مجوزها در گذشته که بیش از یک سال به طول انجامید، عملیات عمرانی در آن آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی کشور در ادامه به حوزه‌های فعالیت این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز در سه حوزه به فعالیت خواهد پرداخت که نخستین حوزه ایجاد یک مرکز منطقه‌ای، سنجش از راه دور راهبردی برای پایش محصولات کشاورزی استراتژی مانند برنج، چای و پنبه و پایش عرصه‌های آبی و ملاحظات جوی، آب و هوایی و نیز پایش مانیتورینگ جنگل‌ها و مراتع است.

فاضلی، حوزه دوم فعالیت مرکز تحقیقات فضایی مازندران را بحث ایجاد یک مرکز آموزش منطقه‌ای و دعوت از کارشناسان منطقه و داخل کشور و دانشمندان بین‌المللی برای ارائه دوره‌های آموزش با حضور کارشناسان خارجی حوزه فضایی و نیز سنجش از راه دور دانست و گفت: این امکان فرصت خوبی برای ماست تا استعدادهای درخشان و نخبگان را در دل طبیعت زیبای شمال دراین مرکز گردهم آوریم.

وی ابراز امیدواری کرد که کارهای نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی فعالیت فضایی برای جذب کارهای آموزشی مورد نظر سازمان و همچنین الهام‌بخشی برای اینکه ایده‌های فضایی در کشور در این مرکز به مرحله پژوهش و نتیجه‌گیری برسند را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان فضایی کشور، سومین برنامه‌ای را که در این مرکز تحقیقات، سازمان به آن خواهد پرداخت، اقدامات اکتشاف فضایی با رادیو تلسکوپ و همچنین تلسکوپ‌های طیف مرئی در عمق فضا عنوان کرد و بیان داشت: در ارتفاعات شفاف با کمترین نویز موجود برای رصد فضای لایتناهی خواهد بود که برای این منظور ما در این مرکز و اجرای سه فعالیت برنامه‌ریزی شده 2 هزار و 500 متر مربع فضای پژوهشی آموزشی پیش‌بینی کردیم که در فاز اول آن 100 میلیارد ریال اعتبار برای آن درنظر گرفته شد.

فاضلی در ادامه با تأکید براینکه این پروژه در فاز یک با زمانی بیش از یک سال احداث می‌شود، افزود: تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد رشته‌های مرتبط با این مرکز در استان و منطقه در نظر گرفته شده و برای تأمین کادر علمی آن نیز برنامه‌ریزی‌هایی شد و امیدواریم با ایجاد چنین مراکزی در کشور با جذب استعدادها از خروج نخبگان این رشته که در کشور نیز کم نیستند، پیشگیری کنیم.

فاضلی با اشاره به فعالیت 12 ساله سازمان فضایی کشور گفت: نمونه چنین پژوهشکده‌هایی در کشور تاکنون در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز نیز ایجاد شده و ایستگاه‌های زمینی دریافت ماهواره را هم در شهرهای تبریز، مشهد، بوشهر، چابهار، قشم و استان البرز داریم و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، در آینده این مراکز در سایر شهرهای با قابلیت ممکن احداث می‌شود.

انتهای پیام/86020/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول