اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

واکنش یک مقام سابق طالبان به تنش‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان

سفیر سابق طالبان در اسلام‌آباد با تأکید بر این که تنش‌های اخیر مرزی بین پاکستان و افغانستان، توطئه‌ای توسط پاکستان است تصریح کرد که دولت افغانستان نباید موضوع «خط‌دیورند» را به سازمان ملل ارجاع دهد.

واکنش یک مقام سابق طالبان به تنش‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان

به گزارش فارس، تلویزیون «کابل‌نیوز» افغانستان به نقل از «عبدالسلام ضعیف» گزارش داد که دولت افغانستان در شرایط فعلی نباید مسئله خط‌دیورند را به سازمان ملل ارجاع دهد.

سفیر سابق طالبان در اسلام‌آباد، بیان داشت: پاکستان در صدد است که به کمک برخی گروه‌های اطلاعاتی، موضوع خط‌دیورند در سازمان ملل مطرح شود.

وی با بیان این که رفتار پاکستان علیه افغانستان، برای ملت افغانستان قابل قبول نیست گفت: پاکستان به شدت تلاش دارد که توجه جامعه جهانی را به مسئله خط‌دیورند معطوف کند.

ضعیف با انتقاد از آمریکا و انگلیس در خصوص منازعه افغانستان و پاکستان، اظهار داشت: آمریکا و انگلیس هر از گاهی به جانبداری از پاکستان حرف می‌زنند.

به گفته وی، در صورتی که مسئله دیورند به سازمان ملل ارجاع شود، توافقی که در این زمینه صورت می‌گیرد، به‌دور از تأثیر و نفوذ آمریکا و انگلیس نخواهد بود.

این مقام سابق طالبان با تأکید بر این که تصمیم سازمان ملل در خصوص خط‌دیورند به ضرر افغانستان است، گفت: مردم 2 طرف خط‌دیورند باید زمانی این مشکل را حل کنند که افغانستان دارای یک دولت مستحکم و قوی باشد.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر بین نیروهای افغان و پاکستانی در منطقه «گوشته» ولایت  «ننگرهار»، گفت: پاکستان از مدت‌ها پیش برای جنگ در منطقه گوشته آمادگی گرفته بود.

ضعیف با بیان این که پاکستان از شرایط فعلی در افغانستان به سود خود استفاده می‌کند، تصریح کرد: اگر پاکستان از راه‌های دیپلماتیک به بحران مرزی با افغانستان پایان ندهد، ملت افغانستان باید در برابر این کشور بایستد.

ضعیف افزود: من ورود نظامیان پاکستانی به خاک افغانستان و ایجاد تأسیسات نظامی توسط این نیروها را در منطقه گوشته، یک توطئه می‌دانم.

وی در عین حال گفت که پاکستان در زمان حاکمیت طالبان نیز نیروهای خود را در مناطق «میرام‌شاه»، «چاغی»، «چکول» و «لعل‌پور» وارد افغانستان کرد اما طالبان آنان را به عقب راندند.

معاهده‌ای موسوم به «خط‌دیورند» در سال 1893 میلادی بین «عبدالرحمان‌خان» حاکم وقت افغانستان و نماینده بریتانیایی هند امضا شد.

همزمان با ایجاد کشوری تحت نام پاکستان، مسئله دیورند یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بین افغانستان و پاکستان بوده است.

نیروهای پاکستانی و افغان در کمتر از یک هفته 2 بار در امتداد خط‌دیورند در منطقه گوشته ولایت ننگرهار درگیر شدند که تلفات و خساراتی در پی داشت.

تاکنون آمریکا و ناتو برای حل اختلافات مرزی بین افغانستان و پاکستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول