اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وزارت امور خارجه افغانستان:

«دیورند» بهانه‌ای برای تجاوز به افغانستان/ این مرز هیچگاه به رسمیت شناخته نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به درگیری‌های اخیر مرزی با پاکستان خط دیورند را بهانه‌ای برای تجاوز به خاک افغانستان دانست و گفت: این مرز فرضی هرگز به رسمیت شناخته نمی‌شود.

«دیورند» بهانه‌ای برای تجاوز به افغانستان/ این مرز هیچگاه به رسمیت شناخته نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «آواپرس»، «جانان موسی‌زی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز گذشته در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود اظهار داشت که خط فرضی دیورند فقط یک بهانه برای تجاوز به افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد که پاکستان معتقد است که تروریست‌ها و گروه طالبان با سوء‌ استفاده از خط دیورند در حال آموزش، تأمین مالی و انجام حملات تروریستی در خاک پاکستان است و به همین دلیل به آن مناطق حمله کرده است.

وی در تشریح سخن خود گفت: اگر پاکستان صادق است و در راستای مبارزه با تروریسم و طالبان برخاسته است، باید در همان طرف خط دیورند یعنی پاکستان که پایگاه‌ها و منابع تأمین تروریست‌ها وجود دارد اقدام کند.

موسی‌زی با گریزی به سخنان اخیر کرزی گفت: بر اساس گفته‌های حامد کرزی، خط فرضی دیورند خطی است که مردمانی را که از یک قوم و قبیله بوده و حتی با هم روابط خانوادگی نیز داشته‌اند از هم جدا کرده و هیچ زمانی به رسمیت شناخته نخواهد شد، چرا که این مردم باید روابط خود و رفت و آمد خود را داشته باشند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، مبارزه با تروریسم باید از منابع تروریست‌ها و مراکز تأمین و آموزش آنان که در عمق خاک پاکستان است، شروع شود.

وی تصریح کرد که مشکل دیورند زمانی حل می‌شود که مشکل تروریسم حل شود و ریشه آن در پاکستان وجود دارد، بنابراین رهبران آنها باید نه تنها در پاکستان، بلکه در تمام منطقه علیه این مشکل فراگیر مبارزه صادقانه داشته باشند.

در همین رابطه روز گذشته «مجتبی پتنگ» وزیر کشور افغانستان در جریان سفر به منطقه «گوشته» که مرکز درگیری نیروهای امنیتی 2 کشور است، به شماری از سربازانی که در این منطقه ایستادگی کردند، تشویق‌نامه و مدال افتخار اعطا کرد.

پتنگ اظهار داشت: در صورتی که راه‌حل مذاکره پذیرفته نشود و مرزهای افغانستان به مخاطره افتد، به عنوان یک افغان تمام افراد پلیس و ارتش ملی افغانستان برای دفاع از مرزهای خود با تمام توانشان با این مخاطرات مقابله خواهند کرد.

در درگیری نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان که از اواسط هفته گذشته آغاز شد، یک سرباز افغان کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند، ١٠ سرباز پاکستانى نیز در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول