اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

به منظور جلوگیری از افزایش تنش‌ها

پاکستان خواهان حل دیپماتیک منازعه مرزی با افغانستان شد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، با اشاره به ضرورت ایجاد پاسگاه‌های مرزی در امتداد خط «دیورند»، خواهان حل منازعه مرزی کشورش با افغانستان از مجاری دپلماتیک شد.

پاکستان خواهان حل دیپماتیک منازعه مرزی با افغانستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «اعزاز احمد چودری» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت، حل مسئله احداث پاسگاه‌های مرزی پاکستان در مناطق مرزی با افغانستان باید از مسیر 2 جانبه دیپلماتیک و از طریق نشست مقامات عالی‌رتبه نظامی 2 کشور حل شود.

وی احداث پاسگاه‌های مرزی بین 2 کشور را به منظور مدیریت بهتر مرزی خواند و گفت در سال‌های اخیر مقامات عالی‌رتبه پاکستان و افغانستان در سطوح مختلف با یکدیگر دیدار و بر ضرورت تنظیم و اجرای راهکار مؤثر با هدف مدیریت مرزی مناسب با توجه به منافع 2 کشور تأکید کرده‌اند.

وی گفت: ایجاد پاسگاه‌های امنیتی در مرز  برای امنیت 2 کشور و «هماهنگی» بسیار مفید است.

این دیپلمات پاکستانی اظهارات اخیر مقامات افغان در خصوص مشکلات مرزی را تحریک‌برانگیز و تهدیدآمیز خواند و تأکید کرد که  پاسگاه مرزی «گرسال» پاکستان، هدف حملات توپخانه‌ای نیروهای افغان قرار گرفته است.

در مدت یک هفته اخیر، 2 بار درگیری نسبتاً شدیدی میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در منطقه «گوشته» ولایت «ننگرهار» به وقوع پیوست که تلفاتی را نیز به 2 طرف وارد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هیئتی از پارلمان افغانستان به منظور بررسی وضعیت مرزی به منطقه گوشته سفر کردند و پس از بازدید از منطقه ادعا کردند که نیروهای پاکستان تا عمق 45 کیلومتری خاک افغانستان پیشروی کرده و پاسگاه‌های امنیتی ایجاد کرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان نیز در نشست خبری روز شنبه خود گفت که نیروهای آمریکایی چندین پاسگاه مرزی در داخل خاک افغانستان را به نیروهای نظامی پاکستان واگذار کرده‌اند، اما مقامات ناتو این اظهارات را رد کرده و آن را بی‌اساس خواندند.

مقامات «آیساف» نیز روز گذشته با اشاره به درگیری مرزی افغانستان و پاکستان اعلام کردند که در صورت افزایش تنش‌ها بین 2 کشور، آنان موضعی بی‌طرفانه اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول