اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سفیر پاکستان در افغانستان:

عمق استراتژیک کشورهای خارجی در افغانستان تبدیل به گورستان استراتژیک می‌شود

سفیر پاکستان در افغانستان با اشاره به اتهامات اخیر برخی مقامات افغان به کشورش اظهار داشت که پاکستان به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست.

عمق استراتژیک کشورهای خارجی در افغانستان تبدیل به گورستان استراتژیک می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «محمد صادق»، سفیر پاکستان در افغانستان با رد اتهامات وارد شده به کشورش مبنی بر دنبال کردن «عمق استراتژیک» در افغانستان به جمعی از خبرنگاران پاکستانی گفت: کشورهای خارجی در افغانستان نمی‌توانند به دنبال عمق استراتژیک باشند چون در این کشور عمق استراتژیک به گورستان استراتژیک تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و خصوصیات منحصر به فرد مردم این کشور، نمی‌توان به دنبال عمق استراتژیک در آن بود.

فرستاده ارشد پاکستان در افغانستان، با اشاره به سوء برداشت مردم افغانستان در مورد پاکستان گفت: این سوء برداشت‌ها در میان مردم افغانستان توسط تعدادی از سیاست‌مداران افغانستانی ایجاد شده است.

درگیری‌های مرزی

صدیق در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون تنش‌های اخیر مرزی بین افغانستان و پاکستان بر سر تعدادی از پاسگاه‌های امنیتی در مرز بین 2 کشور، گفت: این پاسگاه‌ها که نیروهای افغان ادعای مالکیت آنها را دارند، توسط پاکستان در سال 2002-2003 ساخته شده است و ناتو نیز از این پاسگاه‌ها بازدید کرده است.

سفیر پاکستان در افغانستان تصریح کرد: هر 2 کشور باید کنترل مرزهای خود را در دست داشته باشند اما رفت و آمد آزاد بین مرزها بخصوص برای افغانستانی‌های فقیر باید وجود داشته باشد و دولت پاکستان نیز از این مسئله تا جایی حمایت خواهد کرد که سوء‌برداشت بین مردم افغانستان به وجود نیاید.

احساسات ضد پاکستانی مردم افغانستان

سفیر پاکستان در مورد احساسات ضد پاکستانی مردم افغانستان گفت: این معضل مسئله تازه‌ای نیست و از سال 1947 که پاکستان استقلال خود را بدست آورد، وجود داشته و افغانستان از جمله کشورهایی بود که در آن زمان هرگز پاکستان را به رسمیت نشناخت.

وی افزود: بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان خواست 2 کشور است اما در این میان تعدادی از سیاسیون افغانستان در تلاش‌اند که این روابط تیره شود.

تلاش برای گفت‌وگو و مذاکره با طالبان

صدیق پیرامون روند صلح در افغانستان گفت: دولت افغانستان و جامعه جهانی به تازگی موضع 10 سال اخیر پاکستان در مورد مذاکره با طالبان را پذیرفتند.

به گفته صدیق، پاکستان در «کنفرانس بن» از طالبان دعوت به مذاکره کرد، که اخیراً مورد حمایت کشورهای خارجی قرار گرفته است، اما به نظر می رسد پس از این همه خونریزی و تنش در افغانستان، این روند نتیجه مطلوب را نداشته باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بنا به گزارش‌های رسیده امروز نیز نیروهای مرزی 2 کشور با هم درگیر شده و به تبادل آتش پرداختند.

چهارشنبه‌شب نیز در درگیری مشابهی بین نظامیان افغان و پاکستانی در منطقه «گوشته»، تعدادی از نیروهای هر 2 طرف کشته و زخمی شدند.

در پی درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان، وزیر کشور افغانستان روز شنبه از منطقه گوشته بازدید و اعلام کرد که با تمام توان از تمامیت ارضی افغانستان دفاع خواهند کرد.

درگیری چهارشنبه شب بین نیروهای افغان و پاکستانی باعث شد که وزارت خارجه پاکستان، کاردار سفارت افغانستان را در اسلام‌آباد به این وزارت احضار کند.

دولت افغانستان مدعی است که نظامیان پاکستانی با ورود به خاک افغانستان در منطقه «گوشته» ولایت ننگرهار پایگاه نظامی احداث کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول