اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد

نگرانی از کمبود مواد اولیه تولید فولاد

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان و رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه برخی از رفتارها، توازن تولید فولاد در کشور را به هم زده است، از کمبود مواد اولیه برای تولید فولاد در کشور ابراز نگرانی کرد.

نگرانی از کمبود مواد اولیه تولید فولاد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سمیعی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد کشور، اظهار داشت: بر اساس برنامه توسعه سوم کشور مقرر شده بود که تولید فولاد کشور در پایان این برنامه به 17 میلیون تن در سال برسد، که در پایان این برنامه ظرفیت تولید شده برابر با 10 میلیون تن در سال بود.

وی افزود: همچنین در پایان برنامه توسعه پنجم نیز برای ظرفیت تولید فولاد 43 میلیون تن در سال در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه در برنامه توسعه پنجم کشور و در بخش تولید فولاد سهم هرمزگان به عنوان قطب سوم تولید فولاد کشور برجسته و قابل ملاحظه است، اضافه کرد: هرمزگان به دلیل دسترسی به معادن، منابع آبی و همچنین راه‌های بین‌المللی دریایی به عنوان استانی پر ظرفیت در حوزه تولید فولاد مطرح است.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه نخستین خصوصی سازی واقعی کشور در حوزه صنعت با خرید فولاد هرمزگان توسط فولاد مبارکه محقق شده است، اضافه کرد: گواه این مدعا نیز این است که هم خرید به صورت نقدی انجام و هم سرمایه‌گذاری صورت گرفته، به متخصصان مربوطه و با تجربه کار تولید فولاد واگذار شد.

وی با بیان اینکه زمانی که فولاد مبارکه طرح فولاد هرمزگان را تحویل گرفت این طرح ناقص بوده و با مرحله تولید فاصله زیادی داشته است، افزود: از آن روز تاکنون فولاد مبارکه بر روی ریل تولید قرار دارد، فولاد هرمزگان، 400 میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر فولاد هرمزگان در تولید اسلب فولادی عریض در خاورمیانه بی‌ رقیب است، افزود: کاربرد این محصول در امور کشتی‌سازی و لوله‌های با قطر بالاست.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه فولاد مبارکه به انتقال دانش فنی خود به مجتمع فولاد هرمزگان نیز تاکنون دستاوردهای متعددی داشته است، گفت: تولید و روند موجود در فولاد هرمزگان که منجر به تولید در این مجتمع شده است، مدیون همت جوانان آموزش هرمزگانی و دانش ایرانی موجود در این بخش است.

رئیس هیئت مدیره فولاد هرمزگان با بیان اینکه تولید بهینه این مجتمع در سال 92 آغاز می‌شود، اضافه کرد: از زمانی که فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان را تحویل گرفته است، تاکنون در واقع، امور عموما به تکمیل مجتمع و تامین نیازها، امکانات و تجهیزات مورد نیاز ختم شده بود.

وی افزود: در حال حاضر چرخه مورد نیاز برای تولید پیوسته، حقیقی و واقعی فولاد در مجتمع فولاد هرمزگان تکمیل و کاملا مهیا شده است و می‌توان از این پس بر روی افزایش تولید برنامه‌ریزی کرد.

سمیعی‌نژاد همچنین یادآور شد: میزان تولید مجتمع فولاد هرمزگان در سال 91 نسبت به سال 90، 19 درصد رشد داشته است که طبق برنامه‌های هدف، میزان تولید در سال 92 نسبت به سال 91 نیز تا حدود 45 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، مجتمع فولاد هرمزگان در سال 92، قصد دارد یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی تولید کند.

وی همچنین یادآور شد: تولید اسلب (فولاد خام) مجتمع فولاد هرمزگان، در سال 91 نسبت به سال 90، 282.8 درصد رشد داشته است.

این مسئول همچنین از افزایش 10 درصدی نیروی انسانی مجتمع فولاد هرمزگان طی ماه‌های گذشته و استخدام حدود 300 نفر نیروی دیگر طی خردادماه سال جاری خبر داد.

سمیعی‌نژاد در ادامه از طراحی فازهای توسعه فولاد هرمزگان در آینده خبر داد و گفت: توسعه این مجتمع طی دو مرحله و هماهنگ با برنامه توسعه پنجم کشور طراحی شده است.

وی اضافه کرد: در مرحله اول توسعه، ظرفیت تولید فولاد در این مجتمع به دو میلیون تن و در مرحله بعدی توسعه، تا مرز سه میلیون تن در سال می‌رسد.

این مسئول همچنین افزود: در نهایت نیز برای مجتمع فولاد هرمزگان، راه‌اندازی خطوط نورد ورق در نظر گرفته شده است.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه به دلیل نیاز به آب فراوان، ناچاریم که واحدهای تولیدی فولاد و انرژی‌بر خود را در کنار دریا احداث کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل در حوزه تولید فولاد به ویژه در استان‌هایی همانند هرمزگان، عدم تامین مناسب و کافی مواد اولیه (نیروی متخصص، برق، گاز، امکانات پشتیبانی، حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و ریلی) است.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای تامین کافی نیروی انسانی متخصص فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان آماده همکاری برای آموزش نیروهای مورد نیاز‌ با دانشگاه‌های این استان است، افزود: اگر تولید فولاد در مجتمع فولاد هرمزگان به مرز سه میلیون تن در سال برسد در این مجتمع سه هزار فرصت شغلی مستقیم و حدود 10 هزار فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان به برنامه‌های هدف این مجتمع برای تولید فولاد در کشور اشاره و افزود: برای کل مجموعه فولاد مبارکه تا پایان برنامه توسعه پنجم ایجاد ظرفیتی برابر با 12 میلیون تن فولاد در سال پیش بینی شده که در این میان سهم فولاد مبارکه 7.2 میلیون تن، فولاد هرمزگان سه میلیون تن و فولاد صبا 1.5 میلیون تن در سال است.

وی افزود: برای چشم انداز 1404 نیز تولید 25 میلیون تن فولاد در سال توسط تمامی مجموعه فولاد مبارکه هدفگذاری شده است.

به گفته سمیعی‌نژاد، 80 درصد از سهم تولید مدنظر در برنامه چشم‌انداز مربوط به هرمزگان است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل عدم تحقق تعهد در واگذاری گندله توسط استان‌های تولید کننده ماده اولیه برای تولید، این شرکت مجبور به واردات هفت الی هشت کشتی گندله شده است، افزود: در عین حال در سال گذشته محصولات فولادی این مجتمع به 10 کشور دنیا صادر شده است.

سمیعی‌نژاد افزود: در سطح بین‌اللملی درخواست‌های زیادی برای محصول اسلب داریم.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه استاندار هرمزگان همراهی خوبی را تاکنون با فولاد هرمزگان داشته است و در این راستا امور را تسهیل کرده است، گفت: متاسفانه برخی از حرکت‌ها و رفتارها در استان‌های برخوردار از مواد اولیه تولید فولاد، توازن تولید فولاد را در کشور به هم زده است.

این مسئول گفت: به عنوان نمونه استان کرمان و یزد، سنگ فولاد تولید شده و یا مواد دیگر را به کارخانه‌های مستقر در درون خاک خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که سابق استان‌هایی همانند اصفهان و هرمزگان نیاز خود به این مواد را از این استان‌ها تامین می‌کردند.

وی افزود: باید در این راستا نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان رایزنی‌های مربوطه را انجام دهند تا صنایع موجود در استان‌های دیگر نیز بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: حدود 60 درصد از صنایع مرتبط با فولاد و آهن در اصفهان به واسطه تولیدات و فعالیت مجتمع فولاد مبارکه به وجود آمده‌اند که باید گفت در صورت توسعه فولاد هرمزگان می‌توان این چنین رونقی را نیز برای هرمزگان در صنایع پایین دستی فولادی نیز متصور بود.

به گفته سمیعی‌نژاد از آنجایی که هرمزگان استانی تجاری است، باید تفکرات صنعتی نیز در این استان تقویت شود، چرا که این امر سبب سهولت در فعالیت و روند ایجاد کارخانه‌های تولیدی و صنعتی می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس با بیان اینکه در صورت رسیدن تولید به سه میلیون تن در سال مجتمع فولاد هرمزگان به 600 مگاوات برق نیاز خواهد داشت، افزود: با توجه به وجود آب و برق مورد نیاز در هرمزگان، این استان محل مناسبی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق سیکل ترکیبی است.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه هدف فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان بر روی توسعه تولیدی است، افزود:‌ در توسعه زیرساخت‌ها که تولید برق نیز جزئی از آن محسوب می‌شود، دیدگاه مشارکتی داریم و به عنوان نمونه اگر سرمایه‌گذاری تمایل به تولید برق و ایجاد نیروگاه داشت، خرید برق تولیدی از وی را تضمین می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به دسترسی بخش اعظمی از خاک کشور به ساحل خلیج فارس و دریای عمان چرا کارخانجات فولادی و انرژی‌بر در فلات مرکزی ایران احداث شده و امروزه به مشکل کم آبی برخورد کرده‌اند، گفت: متأسفانه در دهه‌های گذشته و حتی حال مشاوران خوبی در حوزه صنعت ما شکل نگرفته‌اند و معمولا سرمایه‌گذاری‌ها تحت شرایط سیاسی و چانه‌‌زنی‌ها‌ در بخش‌ها و استان‌های کشور صورت گرفته است.

به گفته سمیعی‌نژاد، در صورت کنار گذاشتن این شرایط برای سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه در حوزه صنایع انرژی‌بر، می‌توان منافع بیشتری را نصیب کشور کرد.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی صورت گرفته است که برخی از کارخانجات در حال حاضر در شرف انتقال آب از خلیج فارس به صدها کیلومتر دور تر هستند که اگر از همان اول کارخانه مدنظر در نزدیکی ساحل ساخته می‌شد، این گونه هزینه‌ها بر کارخانه و پیکره اقتصادی و انرژی کشور تحمیل نمی‌شد.

انتهای پیام/88001/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول