اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ترانزیت در ایران سیر صعودی دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر خلاف مشکلات اقتصادی، ترانزیت در ایران سیر صعودی دارد.

ترانزیت در ایران سیر صعودی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، شهریار افندی‌زاده پیش از ظهر امروز در هفتمین کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال 1379 نزدیک به سه میلیون تن کالا از کشور ترانزیت می‌شد این در حالی است که در سال گذشته این رقم به 11 میلیون و 600 هزار تن رسید.

وی افزود: در سه سال گذشته با توجه به تمام مشکلاتی که در بخش اقتصادی کشور وجود داشت، ترانزیت 70 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه عامل افزایش ترانزیت از کشور ایران ساخت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در کشور است گفت: ایران می‌تواند بیشترین سهم ترانزیت اروپا و آسیا را به خود اختصاص دهد.

افندی‌زاده با اشاره به اهمیت ترانزیت در ایران بیان داشت: ایران با بسیاری از کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان مبادلات تجاری داشته و از موقعیت استراتژیکی برای این کشورها در زمینه ترانزیت کالا برخوردار است.

وی تصریح کرد: تأمین نیازهای اقتصاد ملی، تأمین منابع، کسب درآمدهای ارزی از بخش حمل و نقل، تأمین نیازهای کشورهای همسایه از جمله دلایل توجیه اقتصادی ترانزیت در ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کوتاه شدن مسیر در کریدور شمال- جنوب به وسیله بنادر ایران یکی دیگر از مزیت‌های ترانزیت از طریق این کشور است.

افندی‌زاده ادامه داد: همچنین با زیربناهای ایجاد شده و ظرفیت‌های موجود، بندر چابهار می‌تواند به عنوان قطب ترانزیت کشور افغانستان باشد. افزایش درآمد، ایجاد اشتغال، وابستگی‌ کشورها به یکدیگر، تحکیم روابط کشور از جمله مزایای ترانزیت است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه کشور ایران با ظرفیت‌های موجود در زمینه ترانزیت می‌تواند پل محکمی برای اروپا و آسیا باشد افزود: ایران میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته و سهم بسزایی در مسائل اقتصادی و ترانزیت کشورهای این قاره‌ها دارد.

افندی‌زاده عنوان کرد: امروزه ترانزیت در دنیا یک عامل مهم اقتصادی است که تمام کشورها سعی می‌کنند بیشترین سهم را با ایجاد بازاریابی و زیرساخت مناسب، تحکیم روابط بین‌المللی و عضویت در کنوانسیون‌های مختلف به خود اختصاص دهند.

وی گفت: امیدواریم ایران در آینده‌ای نزدیک بتواند نقش مهمی در مبادلات کالا بین آسیا و اروپا ایفا کند و در بین کشورهای منطقه به قطب بزرگ ترانزیت در جهان معرفی شود.

انتهای پیام/75004/خ30/ث3001

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول