اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با پیشکسوت فرهنگی بویراحمدی

معلم واقعی موج یادگیری را در دانش‌آموزان به جریان می‌اندازد

پیشکسوت فرهنگی بویراحمدی گفت: معلم واقعی علاقه‌مند به شغل معلمی است، یک هنرمند خلاق است که پیوسته می‌تواند موج یادگیری را در دانش‌آموزان به جریان بیندازد و جامعه را با سواد و مفید تربیت کند.

معلم واقعی موج یادگیری را در دانش‌آموزان به جریان می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرد تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.

انسان با پذیرش این مسئولیت نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس معلم ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان حک می‌کند و ندای فطرت را به گوش همه می‌رساند. هم‌چنین سیاهی جهل را از دل‌ها می‌زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری و ساری می‌سازد.

از دغدغه‌های معلمی این است که حیات بشر، بر مدار ارزش‌ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و به هیچ بیگانه‌ای اجازه تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن را نمی‌دهد.

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام گذاشتند که نامشان بر تارک زمان می‌درخشد علامه شهید استاد مرتضی مطهری از بزرگانی است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله‌های رفیع دست یافت تا آن‌جا که بنیانگذار انقلاب اسلامی که خود معلمی بزرگ است همه آثارش را مفید می‌داند و بهره‌برداری از آنها را به عموم سفارش می‌کرد.

از این رو دوازدهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است و می‌توان سمبل آن را استاد شهید مرتضی مطهری دانست که این استاد فرزانه به دست گروه فرقان در سال 58 در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسید.

از ویژگی‌های شهید مرتضی مطهری مجاهد آگاه، بیان دلپذیر و روان، دارای توکل و توسل و تعهد بود با این‌که بیش از 34 سال از شهادت این استاد شهید می‌گذرد کلام آن برای همگان و فرهیختگان تازه و به‌روز است و قلم آن طراوت و تازگی دارد.

بر همین اساس و به مناسبت هفته معلم با معلم پیشکسوت و بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد شاپور ظهرابی به گفت‌وگو نشستیم و از حال و هوای بازنشستگی و خاطرات دوران خوش و ناخوش معلمی سخن گفتیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید؟ در چه سالی به استخدام آموزش و پرورش درآمدید و چه سالی بازنشسته شدید؟

شاپور ظهرابی از طایفه جلیل شهرستان بویراحمد هستم، در مهرماه سال 1343 وارد دانشسرای عشایری شیراز شدم و در مهرماه 1344 به استخدام آموزش و پرورش عشایری درآمدم  و پس از 30 سال و 11 ماه و یازده روز در سال 74 بازنشسته شدم.

نحوه گزینش در زمان شما چگونه بود؟

در آن زمان تابعیت ایرانی، سلامت جسمی و روحی، نداشتن سابقه کیفری و کسب امتیاز بیشتر از رقیبان دیگر بود که باعث پذیرش در اداره و سازمانی می‌شد.

چه احساسی نسبت به دوران بازنشستگی دارید؟

دوست داشتم تا زمانی که زنده هستم و نفسی در بدن دارم در کنار دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باشم و صادقانه با آنها کار کنم تا دین خود را ادا کرده باشم، دوران بازنشستگی برای من به گونه‌ای بود که انگار چیزی را گم کرده باشم و از دنیایی به دنیای دیگر رفته باشم.

دوره کاری خودتان را شرح دهید؟

در کلاس درس و در منطقه و زادگاهم روستای جلیل سال اول کار معلمی را شروع کردم زمانی که وارد منطقه شدم و آماده ثبت‌نام از دانش‌آموزان شدم که 97 نفر در شش پایه به کلاس درس آمدند با حمایت اولیاء دانش‌آموزان کار تعلیم و تربیت را در زیر درختی به عنوان کلاس شروع کردم.

شهید مطهری و استاد بهمن‌بیگی را بیش از همه می‌پسندم

چه هدفی از ورود به آموزش و پرورش داشتید؟

خدمت به هم‌نوعان و عشایری که واقعا در آن زمان محروم بودند و ادامه دهنده راه انسانی بزرگ همچون محمد بهمن‌بیگی که آستین همت را بالا زده بود تا عشایر ایران را از بی‌سوادی نجات دهد شخصی که تحت تاثیر هیچ قدرتی قرار نگرفت تا حقی ضایع نشود.

امیدواریم معلمان و فرهنگیان امروزه ادامه دهنده راه چنین بزرگان و معلمان علم و اخلاق همچون استاد شهید مرتضی مطهری و بهمن‌بیگی باشند.

در چه محل‌هایی خدمت کردید و چه آرزویی در آن دوران داشتید؟

به مدت 18 سال در منطقه عشایری جلیل مشغول بودم که با وجود مشکلات فراوان به بهترین نحو ممکن کارم را آغاز کردم و آن را به اتمام، رساندم.

هم‌چنین به مدت 12 سال در مدرسه 12 فروردین مشغول به خدمت بودم که در این 12 سال دانش‌آموزان پایه پنجم را تدریس می‌کردم با وجود درصد بالای قبولی دانش‌آموزان آن پایه که بیش از 50 نفر بودند دوست داشتم در این 12 سال یکبار حداقل تشویق شوم اما نشد!

معلمان دوران ابتدای شما چه کسانی بودند چه صحبتی با آنها دارید؟

آقایان یوسف افتخاری و نعمت‌الله امیری بزرگوارانی که حق استادی را بجا آوردند، امیدوارم خداوند به آنها توفیق روز افزون دهد، کار معلم، فعالیت دانش‌آموز و حمایت اولیاء از پیشرفت‌های کار یک معلم بود.

رمز موفقیت فرهنگیان و جامعه معلمان ؟

یک فرهنگی و معلم زمانی می‌تواند موفق باشد که به شغل شریف معلمی علاقه‌مند باشد و در انجام وظایف انگیزه لازم برای کار را داشته باشد و این امر زمانی میسر است که یک معلم از نظر روحی و جسمی فاقد مشکل باشد و حتی از نظر مادی هم بی‌نیاز باشد.

در دوران خدمت، ساعت و روز تعطیلی و جمعه نمی‌شناختیم، جا و مکان برایمان اهمیتی نداشت مصداق جمله شهید رجایی است که فرمود «معلمی شغل نیست هنر است اگر به عنوان شغل به آن نگاه می‌کنی رهایش کن و گرنه بر تو مبارک باد»

ناگفته‌های یک فرهنگی...؟

ناگفته‌های فرهنگیان به مشکلات آنها برمی‌گردد که مشکلات آنها موجب شده معلم بی‌انگیزه شود و با دغدغه فکری زیادی بر سر کلاس درس حاضر شود.

از طرفی وقتی دانش‌آموزان عقیده دارند در آینده، پیدا کردن شغل مشکل است به درس علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و این کار باعث کاهش انگیزه معلمان می‌شود و با شرایط کنونی مجبور است برای امرار معاش زندگی خانواده خود شغل شریف معلمی را رها کند و به دیگر شغل‌ها تمایل پیدا کند آنجاست که وظیفه اصلی فرهنگی، فراموش و کیفیت کار آموزش پایین می‌آید.

 معلم از دیدگاه شما؟

معلم واقعی علاقه‌مند به شغل معلمی است، یک هنرمند خلاق است که پیوسته می‌تواند موج یادگیری را در دانش‌آموزان به جریان بیندازد و جامعه را با سواد و مفید تربیت کند.

انتهای پیام/82011/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول