اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل ستاد توسعه دانشگاه کاشان:

هدایت خیران آموزش و پرورش به آموزش عالی را تکذیب می‌کنم

مدیرعامل ستاد توسعه کاشان گفت: توجه به اصول فنی یکی از مهمترین قوانین ما است که به آن تأکید داریم و رعایت اصول فنی در مدرسه‌سازی به طور 100 درصدی در دستور کار قرار گرفت.

هدایت خیران آموزش و پرورش به آموزش عالی را تکذیب می‌کنم

علی‌محمد الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با تأکید بر ضرورت تأسیس تشکیلاتی به نام مجمع خیرین مدرسه‌ساز اظهار داشت: پیش از تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز، هر خیری در هر زمینه‌ای که به ذهنش می‌رسید کاری انجام می‌داد و مهمترین مشکل در این زمان عدم برخورداری مدارس ساخته شده توسط خیران از اصول صحیح فنی و مهندسی بود که موجب عدم تأیید مدارس از سوی نهاد نوسازی مدارس و در نهایت عدم کارآیی لازم این اقدامات عمرانی می‌شد.

وی با قدردانی از زحمات مدیران پیشین آموزش و پرورش کاشان بیان داشت: در دوره‌های پیشین اشخاص و مدیران آموزش و پرورش شهرستان در زمینه جذب خیرین خدمات زیادی انجام دادند و افرادی چون علی هادی‌زاده، مشکینی، خصاف و فرزانه در این عرصه فعالیت خوبی داشتند.

مدیرعامل ستاد توسعه کاشان با بیان اینکه مجمع خیران در ابتدا سعی داشت که کارهای پراکنده را به صورت تشکیلاتی متمرکز کند ابراز داشت: توجه به اصول فنی یکی از مهمترین قوانین ما بود که به آن تأکید داشتیم و رعایت اصول فنی در مدرسه‌سازی به طور 100 درصدی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اذعان بر این‌که در ابتدای کار مجمع مرکز استان داشتن ناظر مستقل توسط کاشان را نمی‌پذیرفت عنوان کرد: پس از تجربه ناظر به اصطلاح پروازی در نهایت موفق به پیاده‌سازی ساز و کاری شدیم که علاوه بر برخورداری از ناظر مستقل بتوانیم رابطه خوبی با نهاد نوسازی مدارس نیز برقرار کنیم.

الماسی با اشاره به آغاز به کار مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان در بین سال‌های 78 و 79 عنوان کرد: حسین اصفهانیان، مهندس حسین کیهان و حاج امیر کتابچی نخستین کسانی بودند که در شکل‌گیری مجمع اقدامات مؤثری انجام دادند و من را در این کار همراهی کردند.

مدیر سابق آموزش و پرورش کاشان با رد منفعل شدن و فاصله گرفتن اعضای مجمع خیرین پس از آغاز به کار آن خاطرنشان کرد: البته بسیاری در ابتدای شکل‌گیری مجمع فکر می‌کردند این کار ضربه بزرگی به مدرسه‌سازی می‌زند ولی پنج یا شش ماه بیشتر طول نکشید که خیرین این تشکل را قبول کرده و نظارت مجمع را پذیرفتند.

وی سپس در مورد برخی اشکالات مطرح شده در مورد عملکرد برخی از خیران در سال‌های نخستین فعالیت خود گفت: با وجود عشق وافر اعضا برای انجام کارهای مثبت در مجمع خیرین برخی مسائل نیز وجود داشت به عنوان نمونه فردی پرتلاش و البته انسان بزرگی در این عرصه حاضر بود که نظر نهایی را فارغ از درست یا غلط بودن ارائه می‌کرد و چون به تنهایی این کار را انجام می‌داد معایبی نیز به کارش وارد بود و ما تنها می‌توانستیم از وی تقاضای رعایت اصول فنی و نیز مدنظر قراردادن مجمع را داشته باشیم.

الماسی در خصوص انتقاداتی مانند منطبق نبودن بخش‌های مجموعه کتابچی بر مبنای نقشه تیپ نیز یادآور شد: خیر این مجموعه نقطه عطفی را در مدرسه‌سازی کاشان و حتی کشور ایجاد کرد اما در زمینه ساخت‌ و سازها نظرات خاصی داشت مبنی بر اینکه برای فضاهای آموزشی باید زیباترین ساختارها در نظر گرفته شود.

وی افزود: این خیر وقتی با تردیدهای مجمع مبنی بر لزوم صرف هزینه‌های این مجموعه با چنین ویژگی‌هایی برای تعداد مدارس بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مواجه می‌شد تأکید می‌کرد که ما حداقل یک مدرسه نمونه باید داشته باشیم و بر دقت روی اصول فنی اهتمام زیادی داشته و بر مستحکم بودن مجموعه تأکید زیادی می‌کرد.

مدیرعامل توسعه دانشگاه کاشان به مسئله عرض کریدورهای این مجموعه نیز اشاره کرد و ادامه داد: نهاد نوسازی برای عرض کریدورها به عنوان محل رفت و آمد دانش‌آموزان شاخص 1.8 متر را کافی می‌دانست و وسعت بیشتر از آن را مغایر با توجیه اقتصادی مجموعه قلمداد می‌کرد حال آن‌که خیر خستگی دانش‌آموزان و لزوم ارتباط آنان با روح مجموعه را دلیل تعیین عرض حداقلی چهار متر از دیدگاه خود عنوان می‌کرد.

الماسی با اشاره به ساخت سالن ورزشی به عنوان یکی از کارهای خیرین این شهرستان در سال‌های نخستین فعالیت خود یادآور شد: تا آن موقع هیچ سالن ورزشی خیرسازی در کاشان وجود نداشت و خیرین در سراسر کشور هم به ساخت سالن ورزشی توجهی از خود نشان نمی‌دادند و تا زمانی که نخستین سالن ورزشی خیرساز احداث شد آموزش و پرورش کاشان دغدغه‌ای برای ساخت سالن ورزشی در خود نمی‌دید.

وی افزود: به هیچ وجه اعتقاد یا تحلیلی مبنی بر نیازمندی نسل جوان شهرستان به زیرساخت‌های تربیت بدنی احساس نمی‌شد و هیچ کسی در این زمینه اقدامی انجام نداده بود.

مدیر سابق آموزش و پرورش کاشان با بیان اینکه پس از احداث نخستین سالن ورزشی خیرساز، خیران دیگری نیز به این عرصه گام نهادند و سالن‌های ورزشی خیرساز به طور متوالی در شهرستان ایجاد شد تصریح کرد: این اقدام روی نهادهای دیگر شهرستان و حتی مناطقی چون آران و بیدگل تأثیر گذاشت که منتهی به ساخت مجموعه مادر در این شهرستان شد.

الماسی با بیان اینکه ساخت این سالن‌ها موجبات مطرح شدن بحث خیرین ورزش‌یار که هم‌اکنون به عنوان یک نهاد فعالیت می‌کند را فراهم کرد، ادامه داد: به معنای دیگر عملکرد خیرین در کاشان نه‌تنها در مدرسه‌سازی بلکه در زمینه ورود به بحث ورزشی روی سایر نقاط تأثیر گذاشت و به عبارت دیگر نه تنها کار انجام شد بلکه فرهنگ آن نیز همه‌گیر شد.

وی در رابطه با جایگاه اختیارات مدیر آموزش و پرورش در اساسنامه مجمع بیان داشت: بحث میزان اختیارات این مدیر یا آن مدیر در این عرصه وجود ندارد چراکه خیران به عنوان فیض‌الهی تنها در بستری از عشق و محبت که مدیران باید زمینه آن را فراهم آورند می‌توانند فعالیت کنند.

الماسی از ارتباط رئیس پیشین دانشگاه کاشان با خیرین به عنوان نمونه‌ای از این بسترسازی مطلوب خیرین یاد کرد و گفت: زمانی که مشاهده می‌کنیم کمیته مشارکت‌های مردمی که در سال 1387 در دانشگاه کاشان شکل گرفت در سال 1389 به بار نشست و ساخت و سازهای خیّرساز یکی پس از دیگر سر به آسمان کشید و به همراه آن موضوع تعامل و ارتباط دانشجویان با ستاد توسعه مطرح شد و در ادامه بحث صندوق قرض‌الحسنه حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین تعامل و ارتباط با صنعت، بحث پژوهش و مواردی نظیر همایش وقف و تأسیس بنیاد نخبگان پیش آمد می‌توانیم به برکات این عملکرد و نگرش پی‌ببریم.

وی با اشاره به تدوین اساسنامه جامعه خیرین دانشگاه‌ساز در وزارت آموزش عالی و طی مراحل دریافت مجوزهای لازم تصریح کرد: کاشان به عنوان الگو برای سراسر کشور مطرح شده است و این کار بزرگی که به همه جای کشور راه پیدا کرده چرا که ریشه در یک فکر بزرگ و منش عاشقانه دارد و صحبتی از جایگاه و اسم و رسم نیست.

الماسی در ادامه در پاسخ به ادعای هدایت خیرین پس از تغییرات مدیریتی مجمع خیرین به سمت ستاد توسعه کاشان به تشریح چگونگی کنار رفتنش از مجمع پرداخت و سپس عنوان کرد: رئیس هیئت‌مدیره مجمع همان فردی است که ریاست هیئت‌مدیره ستاد توسعه دانشگاه هم عهده‌دار است و این نشان دهنده آن است که خیرین در اهدافشان با هم مغایرتی ندارند و تنها می‌خواهند کار مثبتی انجام دهند.

وی اذعان داشت: خیرین مدیران توانای اقتصادی هستند هر چند که ممکن است برخی از آنان تحصیلات آکادمیک نداشته باشند ولی کوله‌باری از تجربه همراه خود دارند و در بعضی از زمینه‌ها از افراد تحصیل‌کرده پیشی می‌گیرند بنابراین به این افراد نمی‌شود سرمایه‌گذاری در بخشی را تحمیل کرد.

الماسی با تأکید بر این‌که باید دانست چه عواملی باعث شده است مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان دو سال فعالیت نداشته باشد و تعطیل شود ابراز داشت: وقتی مجمع تعطیل شد خیر می‌خواست کاری انجام بدهد و وقتی زمینه و عشق و محبت را در جای دیگری دید شروع به فعالیت در آن عرصه کرد.

وی با تأکید بر اولویت قرار دادن مدرسه‌سازی متذکر شد: در جلسه نشست رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور با وزیر علوم بر دین خود به آموزش و پرورش اذعان کردم پس چنین چیزی نیست که بعضی از افراد ضعف‌های خود را با تهمت به دیگران پوشش می‌دهند و این کار درستی نیست.

انتهای پیام/2406 /ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول