اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رامین در دانشگاه فردوسی مشهد:

مکتب ایرانی به دام دشمن افتادن و ضداسلام است

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به اینکه هنر غرب منهای وحدانیت و عقلانیت است گفت: نباید هنر به مرز ملی گرفتار شود و مکتب ایرانی ضد اسلام و توحید و در واقع به دام دشمن افتادن است.

مکتب ایرانی به دام دشمن افتادن و ضداسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدعلی رامین در اختتامیه دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری تلنگر با موضوع گذار از پیچ تاریخی در محل دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی اظهار کرد: هنر موضوعی فراملی است.

وی افزود: هنر ذوق، قریحه،استعداد و ظرائف روانی است که در قالب‌های مختلف متجلی می‌شود؛ هنر چه در عالم معنا و چه در محیط مادی دو منشا  و سرچشمه بنیادی رحمانی و نفسانی و یا همان شیطانی دارد.

رامین با بیان اینکه در عصر امروز هنر عرصه تاخت و تاز نفسانیات است، خاطرنشان کرد: امروز هنر عرصه تاخت و تاز نفسانیاتی است که با استفاده از تخیل بوجود آمده و مسائلی را استخراج می‌کند که هنرمند و به تبع آن مخاطب را دچار اوهام، توحش و خیال می‌کند.

 * هنر متعارف غرب منهای وحدانیت و عقلانیت است

وی هنر متعارف غربی را هنری مبتنی بر ترس و یاس توصیف کرد و ادامه داد: هنر متعارف غرب حتی در بهترین حالت خود هیچ نشانه‌ای از وحدانیت و عقلانیت ندارد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم تصریح کرد: ترس از عناصر اصلی آثار هنری غربی است؛ ترس از آینده، ترس از موجودات، طبیعت ترسناک و ترس از انسان‌های غریبه مبنای اصلی تشکیل دهنده محتوای آثار هنری به ویژه فیلم‌های غربی است.

رامین گفت: در فرهنگ اصیل و اسلامی ما غریب نوازی و غریبه نوازی بارها تاکید شده اما در آثار سینمایی هنرمندانه غربی همواره غریبه نمادی از ترس و وحشت را به همراه دارد؛ ایران هراسی، اسلام هراسی و شرق هراسی نمادی از این ترس از غریبه است.

وی یادآور شد: هم‌چنین ناامیدی، یاس، سیاهی و تباهی نیز آنچنان در هنر متعارف غربی متجلی شده که هیچ عنصر نورانی و پاک وجود نداشته؛ در حقیقت در این نوع هنر صداقت خریداری ندارد، امانت‌داری دروغی بیش نیست و به نوعی تمام خصائل نیک انسانی زیر سوال می‌رود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم افزود: غالبا انسان‌های با خصائل منفی در هنر متعارف غرب شخصیت‌هایی جذاب و برجسته و در مقابل برخی خصائل نیک مورد کراهت قرار می‌گیرد.

رامین گفت: تردید نسبت به اصول و مبانی پایدار بشری در زمره دیگر موارد برجسته محتوای هنر متعارف غرب است؛ اصول عقلی و فطری انسان‌ها در هنر غربی مورد تهدید قرار می‌گیرد؛ توحید، خداپرستی و حیات جاودانه و کرامت انسانی از این موارد است.

وی نفسانیات را اصل مورد توجه در آثار هنری غربی دانست و اذعان داشت: در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی همواره بر مسئله عفت و پرده‌پوشی تاکید فراوان داشته‌ و با عنوان یک ارزش مطرح می‌شود اما در محتوای متعارف هنر غرب این مسئله به پرده‌دری بیشتر شباهت دارد.

× هنر استراتژی غرب برای ایجاد اختلاف و مرزبندی‌های کاذب در جهان اسلام

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم ایجاد اختلاف و مرز‌های کاذب را یکی از برنامه‌ و استراتژی غرب توصیف کرد و یادآور شد: ایجاد مرزهای کاذب چون اختلاف نسل، مرزهای جنسیتی،‌مرزهای قومیتی و مذهبی و از همه مهم‌تر مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی از مدخل هنر ارائه و در مخاطبان تاثیر خود را می‌گذارد.

رامین افزود: در اصل جنسیت زن و مرد عامل تکامل یکدیگر هستند اما در هنر غرب با عنوان دو رقیب با ته مایه نفرت قابل طرح بوده؛ هم‌چنین در حوزه مرزبندی سیاسی و جغرافیایی، سیم خاردار به دور یک کشور می‌کشند و آن را از ارتباط با همسایگان محروم و با ابزار هنر توجیه کار نادرست خود را به همگان ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به ایجاد مرزهای کاذب در مذاهب توسط هنر متعارف غرب تاکید کرد: ما آموخته‌ایم که مذاهب متخلف با وجود تفاوت در دیدگاه‌ها و دلبستگی‌ها و عقاید می‌توانند مسالمت‌آمیز به هم احترام بگذارند اما غرب این مسئله را با عنوان مرز و اختلاف عنوان می‌کند و به این شکل مذاهب را به جان هم‌ می‌اندازد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم خاطرنشان کرد: بی‌بندو باری‌های اخلاقی و بیماری‌هایی از این دسته را در قالب هنر به جامعه بشری تحمیل می‌کنند و از هیچ تلاشی برای اینکه بشر را از هویت انسانی خود ساقط کنند دست نمی‌کشند.

×‌ "مکتب ایرانی" به دام دشمن افتادن است

رامین با تاکید بر اینکه هنر نباید در مرزهای ملی گرفتار شود گفت: باید پیامبرگونه در عرصه هنر مدرنیته، فرهنگ اهل بیت و مبانی اسلام را ورود دهیم.

وی با ابراز نارضایتی از اینکه برخی مدام به دنبال تبیین و ترویج اصطلاح " مکتب ایرانی" هستند، تصریح کرد: مکتب ایرانی در آثاری چون نقاشی، شعر و داستان قابل قدر و تکریم بوده اما مسئله مهم این است که در حوزه دین و توحید بکار بردن مکتب ایرانی نادرست  است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اذعان داشت: حتی اگر بخواهیم مکتب ایرانی را برای اثربخشی مثبت تعریف کنیم بازهم کاری غلط از آب درمی‌آید چرا که به صراحت می‌توان گفت این مسئله سبب اختلاف مذاهب و محدود کردن دین به مرز می‌شود.

رامین مکتب ایرانی را مسئله ای ضددین و توحید دانست و گفت: باید امروز بدانیم که ترویج این عبارت و فرهنگ به معنی تقابل ایرانی در برابر عرب و به دام دشمن افتادن است.

وی تاکید کرد: اگر مذهب شیعه را با عنوان مذهب ایرانی معرفی کنیم ظلم بزرگی کرده‌ایم چرا که اثرات ضداسلامی داشته و تفرقه‌افکنی مذاهب را سبب می‌شود.

به گفته رامین باید ایران دینی و ایران مذهبی و اسلامی را ترویج کنیم نه مذهب و مکتب ایرانی را.

انتهای پیام/70023/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول