اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اوقاف و امور خیریه گرگان:

گرگان میزبان کنکور قرآنی/ ردیف‎های فرهنگی برای اوقاف درنظر گرفته شود

مرکز گلستان میزبان کنکور قرآنی طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم در بین 385 نفر از جوانان در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) شهرستان گرگان شد.

گرگان میزبان کنکور قرآنی/ ردیف‎های فرهنگی برای اوقاف درنظر گرفته شود

در عصری که نظام سلطه با بکارگیری تمام قوا و امکاناتش به مبارزه علیه ارزش‎های معنوی و اشاعه فساد و بی‎بندوباری به ویژه در نسل جوان پرداخته است، انس با کلام وحی و برگزاری مسابقات قرآنی راهی برای بیمه شدن و مصون ماندن از زشتی‎ها و پلیدی‎ها است.

با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم هر کدام از ارگان‎ها، نهادها و سازمان‎های مختلف فرهنگی تلاش می‎کنند تا به ندای مقام معظم رهبری لبیک بگویند و امروز اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان میزبان این طرح قرآنی در مرکز گلستان بود که در این راستا خبرنگار فارس در حاشیه برگزاری آزمون کتبی قرآن کریم به گفت‎وگوی تفضیلی با حجت‎الاسلام روح‎الله سلیمانی‎فرد رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان پرداخته است که ماحصل آن در ذیل از نظرتان می‎گذرد.

فارس: چه تعداد در شهرستان گرگان در آزمون کتبی طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم شرکت کردند؟

سلیمانی‎فرد: حدود 385 نفر در این آزمون در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) شهرستان گرگان در حال رقابت هستند و در مقاطع سنی «هفت تا 12 سال حفظ جزء 30 قرآن»، « 13 تا 18 سال جزء 30 و یک» و « 18 سال به بالا در مقطع بزرگسالان جزء یک، دو و 30 » به صورت متمرکز با یکدیگر به رقابت پرداختند.

فارس: چه کسانی شرایط حضور در این مرحله را داشتند؟ آیا مشکلی در برگزاری مسابقات قرآنی داشتید؟

سلیمانی‎فرد: در اسفند سال 1391 آزمون شفاهی برگزار شد و سال اول طرح با همه نقاط قوت و ضعف آن به پایان رسید به طوری که در شهرستان گرگان و کردکوی تعداد 2 هزار و 500 نفر ثبت‎نام کردند.

به دلیل اینکه فاقد موقوفات قرآنی هستیم مهمترین مشکلات ما در برگزاری مسابقات بحث مالی بوده است، بر اساس راستی‌آزمایی که انجام گرفت از تعداد 2 هزار و 500 نفری که ثبت‎نام کردند حدود 60 الی 70 درصد در کلاس‎ها شرکت داشتند البته در فصول مختلف به دلیل امتحانات با ریزش و رویش‎هایی مواجه بودیم.

فارس: اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی را در چه می‎دانید؟

سلیمانی‎فرد: به فرموده مقام معظم رهبری که باید 10 تا 15 میلیون قاری و حافظ در جامعه اسلامی داشته باشیم اوقاف و امور خیریه به ندای معظم‎له لبیک گفته و در همین راستا با تدبیر نماینده ولی‎فقیه و رئیس اوقاف و امور خیریه کشور حجت‎الاسلام محمدی باید در یک بازه زمانی چهار ساله ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور متکفل برگزاری دوره‎های ویژه حافظان و قاریان قرآن کریم شوند.

فارس: روند برگزاری این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی می‎کنید؟

سلیمانی‎فرد: این طرح بسیار خوب بود و مربیان در این راستا همکاری لازم را داشتند و خودشان حداقل حافظ سه جزء قرآن و بالاتر بودند که ما مربیان را به دوره‎های قم اعزام کردیم که زیر نظر اساتید بین‎المللی همچون استاد پرهیزکار تحت آموزش‎های تکمیلی قرار بگیرند و گواهینامه نیز برای آنها صادر شد که برای دوره‎های بعدی نیز از وجود این مربیان استفاده خواهیم کرد و این باب همچنان مفتوح است.

الحمدالله این طرح به شایستگی برگزار شد اما هنوز راضی نیستیم چون فرمایشی که حضرت آقا در ابتدای سال جدید به عنوان حماسه یاد کردند باید در این راستا تلاش کنیم تا در عرصه حماسه‎سازی پیشگام باشیم.

البته باید از هیئت امنا، مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه قدردانی کنم، برگزاری این طرح راضی‎کننده بود هر چند نقاط ضعف مالی نیز در اجرا داشتیم و شاید خیلی از هماهنگی‎ها باید صورت می‎گرفت که انجام نشد اما باید از صبوری مربیان، هیئت امنا و کسانی که با گمنامی همکاری خوبی داشتند، تشکر کنم.

فارس: چه تعداد مربی برای تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم در نظر گرفتید؟

سلیمانی‎فرد: در گستره وسیع اجرای این طرح بیش از 50 مربی در طول یکسال زحمت کشیدند و در روستاهای دوردست و نقاط محروم حضور یافتند که باید به همه آنها دست مریزاد و خداقوت گفت.

فارس: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در اجرای مسابقات قرآنی به آن اشاره کردید چه انتظاری از مسئولان استان دارید؟

سلیمانی‎فرد: از استانداری گلستان تقاضا داریم تا ردیف‎های فرهنگی برای اوقاف و امور خیریه در نظر بگیرند، چراکه تاکنون از اعتبارات فرهنگی استانداری برخلاف ارگان‎های فرهنگی دیگر بودجه‎ای دریافت نکردیم.

برگزاری مرحله نخست طرح تربیت حافظان قرآن از طریق منابع داخلی اوقاف و همکاری مردمی برگزار شد انصافاً حیف است این شور و نشاط قرآنی تحت‎الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد و فروکش کند.

فارس: ثمرات و فواید برگزاری مسابقات قرآنی در بین نسل جوان را چقدر تاثیرگذار می‎دانید؟

سلیمانی‎فرد: قطعاً بسیار مفید خواهد بود بسیاری از خانواده‎ها از روستاهای دور گرگان به جوار امامزادگان آمدند و از این طرح استقبال کردند این طرح سبب می‎شود که خانه‎ها به نور قرآن منور شوند چراکه معتقد هستیم قرآن سراسر نور و رحمت است، تمرین و ممارست جوانان و نوجوانان برای فراگیری قرآن قابل تحسین است.

فارس: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی چیست؟

سلیمانی‎فرد: هدف‎مان لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری بوده و تلاش کردیم فرهنگ قرآن را در جامعه بسط و گسترش دهیم که امیدواریم برآیند همه اینها سبب ترویج فرهنگ قرآنی و معارف اهل‎بیت (ع) در عمل و رفتار جامعه شود.

از حمایت مدیرکل اوقاف وامور خیریه گلستان که با دید باز فرهنگی از این طرح حمایت خوبی کردند تشکر می‎کنم با وجود همه کاستی‎ها و کمبودهایی که استان داشت امیدواریم در سال 1392 طبق تدبیری که صورت گرفته علاقمندان بیشتری در سال دوم طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم شرکت کنند.

فارس: مرحله دوم طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

سلیمانی‎فرد: از اول خرداد ثبت‌نام شروع می‎شود و از تابستان نیز مرحله دوم این طرح چهار ساله استارت می‎خورد که از همه دعوت می کنیم بر سر سفره قرآن مهمان شوند.

فارس: صحبت پایانی؟

سلیمانی‎فرد: از خبرگزاری فارس به دلیل پشتکار در عرصه ترویج فرهنگ وقف، قرآن و معارف ناب دینی تشکر می‎کنم و در نهایت امیدوارم برآیند تمام ضعف‎ها و مشکلات را در سال 1392 تبدیل به نقاط قوت کنیم که طرحی بهتر و جامع‎تر از گذشته اجرا شود.

انتهای پیام/83001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول