به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری پیش از ظهر امروز در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به قابل طرح بودن نسبت بین قرآن و هنر از جنبههای مختلف اظهار داشت: رسالت حوزهها این است که اگر قرار است بین دین و هنر ارتباط برقرار شود، آن را محقق کنند.
وی با بیان اینکه هنرمند انسانی است که احساسی از غیر این عالم در او تحقق پیدا کرده است، ادامه داد: هنرمند پیشرو چنان کسی است که از جهان آینده متولد شده و آینده را احساس کرده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در دوران تجدد و تحولات اجتماعی، هنر بوده است و برخی مدعی هستند که آغاز رنسانس از تحول در هنر بوده است.
وی با اشاره به مأموریت سینمای سلطه در ایجاد احساس جنگ چهارم در مخاطبان خود افزود: هرچه هنر در دورههای جدید پیشرفت کرده، برای خود مأموریتهای بزرگتری را درنظر گرفته و هنر در مواجهه و برخوردهای تمدنی، ظهور پیدا کرده است.
میرباقری تأکید کرد: هنر اگر ناظر به یک غیبی است که از کل هستی شروع میشود، باید معطوف به همه عرصههای وجودی انسان و مقیاس جامعه باشد.
وی ادامه داد: هنر بستری برای تحولات تاریخی و اجتماعی و ناشی از نوعی تعلق خاطر انسان و گرایش در درون انسان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در پذیرش توحید آزاد از تکوین است، اذعان داشت: جوشش هنر در انسان امری جبری نیست و این اختیار در بیرون از بسترهای تاریخی به بلوغ نمیرسد.
وی، هنر را دارای دو صبغه دینی و غیردینی دانست و عنوان کرد: اگر هنر در بستر تعاملات هنرمند و جامعه مرتبط با دستگاه حق برقرار شده باشد، حاصلش رسیدن به هنری متناسب با اوست و بالعکس.
میرباقری ادامه داد: قرآن جوشش هدایت الهی در تاریخ اجماعی بشر است و زبان قرآن، زبان راهبری تاریخی بشر است که با همه ساحتهای وجودی انسان حرف میزند.
وی بیان داشت: قرآن محور تکامل تاریخ و زبان آن هم زبان خاص خود است؛ به گونهای که در سوره توحید همه وجود انسان را به بازی میگیرد و زبان فلسفی خشک نیست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به رابطه قرآن با علم اشاره کرد و گفت: قرآن باید زبان محوری گفتوگوی بشر شود؛ نه اینکه برای یکدیگر آیه قرائت کنند، بلکه با زبان قرآن با یکدیگر صحبت کنند.
وی تأکید کرد: قرآن محور تکامل تاریخی هنر است و تمسک به قرآن باید محور تعقل و تجربه قرار گیرد و الزاماً هنر هم باید مستند به قرآن شده و از دامن قرآن بجوشد.
میرباقری در پایان اذعان داشت: حوزویان باید به زوایای هنر مدرن و سنتی مسلط شده و الزامات عبور از هنر مدرن را استنباط کنند به گونهای که هنر قرآنی در همه عرصههای حیات تجلی یابد.
انتهای پیام/78001/ذ30/چ3000