اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

قرآن محور تکامل هنر در تاریخ است/ هنر قرآنی باید در همه عرصه‌های حیات تجلی یابد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: قرآن محور تکامل هنر در تاریخ است و نمی‌شود با آن برخورد کرد.

قرآن محور تکامل هنر در تاریخ است/ هنر قرآنی باید در همه عرصه‌های حیات تجلی یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری پیش از ظهر امروز در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به قابل طرح بودن نسبت بین قرآن و هنر از جنبه‌های مختلف اظهار داشت: رسالت حوزه‌ها این است که اگر قرار است بین دین و هنر ارتباط برقرار شود، آن را محقق کنند.

وی با بیان اینکه هنرمند انسانی است که احساسی از غیر این عالم در او تحقق پیدا کرده است، ادامه داد: هنرمند پیشرو چنان کسی است که از جهان آینده متولد شده و آینده را احساس کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در دوران تجدد و تحولات اجتماعی، هنر بوده است و برخی مدعی هستند که آغاز رنسانس از تحول در هنر بوده است.

وی با اشاره به مأموریت سینمای سلطه در ایجاد احساس جنگ چهارم در مخاطبان خود افزود: هرچه هنر در دوره‌های جدید پیشرفت کرده، برای خود مأموریت‌های بزرگتری را درنظر گرفته و هنر در مواجهه و برخوردهای تمدنی، ظهور پیدا کرده است.

میرباقری تأکید کرد: هنر اگر ناظر به یک غیبی است که از کل هستی شروع می‌شود، باید معطوف به همه عرصه‌های وجودی انسان و مقیاس جامعه باشد.

وی ادامه داد: هنر بستری برای تحولات تاریخی و اجتماعی و ناشی از نوعی تعلق خاطر انسان و گرایش در درون انسان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در پذیرش توحید آزاد از تکوین است، اذعان داشت: جوشش هنر در انسان امری جبری نیست و این اختیار در بیرون از بسترهای تاریخی به بلوغ نمی‌رسد.

وی، هنر را دارای دو صبغه دینی و غیردینی دانست و عنوان کرد: اگر هنر در بستر تعاملات هنرمند و جامعه مرتبط با دستگاه حق برقرار شده باشد، حاصلش رسیدن به هنری متناسب با اوست و بالعکس.

میرباقری ادامه داد: قرآن جوشش هدایت الهی در تاریخ اجماعی بشر است و زبان قرآن، زبان راهبری تاریخی بشر است که با همه ساحت‌های وجودی انسان حرف می‌زند.

وی بیان داشت: قرآن محور تکامل تاریخ و زبان آن هم زبان خاص خود است؛ به گونه‌ای که در سوره توحید همه وجود انسان را به بازی می‌گیرد و زبان فلسفی خشک نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به رابطه قرآن با علم اشاره کرد و گفت: قرآن باید زبان محوری گفت‌وگوی بشر شود؛ نه اینکه برای یکدیگر آیه قرائت کنند، بلکه با زبان قرآن با یکدیگر صحبت کنند.

وی تأکید کرد: قرآن محور تکامل تاریخی هنر است و تمسک به قرآن باید محور تعقل و تجربه قرار گیرد و الزاماً هنر هم باید مستند به قرآن شده و از دامن قرآن بجوشد.

میرباقری در پایان اذعان داشت: حوزویان باید به زوایای هنر مدرن و سنتی مسلط شده و الزامات عبور از هنر مدرن را استنباط کنند به گونه‌ای که هنر قرآنی در همه عرصه‌های حیات تجلی یابد.

انتهای پیام/78001/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول