اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پشت پرده حمله آمریکا به ایران

آیت الله بهشتی: آنچه مسلم است دولت آمریکا قصد حمله به مراکزی را داشته و قصد نجات گروگان ها مطرح نبود ، مدارک در دست جمع بندی است، گزارشاتی هم از داخل و خارج رسیده که من امیدوارم این جمع بندی به پایان برسد .

پشت پرده حمله آمریکا به ایران

رخدادهای 13 اردیبهشت 1359

چکیده

  • آیت الله بهشتی: ما با صراحت می گوئیم که در مسائل سیاسی ، عمل می کنیم نه عکس العمل ، ابتکار عمل در مسائل سیاسی باید در دست خود ملت ایران باشد .
  • ستاد بسیج ملی در اطلاعیه ای ضمن دعوت عموم ملت ایران به تشکیل گروه های مقاومت در سطح شهر و روستا ها اعلام کرد ارتش 20 میلیونی قادر است دشمن را با تمامی تجهیزاتی که دارد در پهنه ایران عزیز خرد و منهدم کند .
  • روابط عمومی ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای در مورد مقابله با حمله هوایی احتمالی دشمن تاکید کرد : مردم بلافاصله پس از شنیدن صدای هواپیماهای شکاری اقدام به خاموش کردن کلیه چراغ ها نموده و بلافاصله رادیو های خود را روشن و به پیام های مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران که از رادیو ایران پخش خواهد شد گوش فرا دهند.
  • جبهه ملی ایران در نامه ای به وزارت کشور خواستار دریافت اسناد ساواکی بودن ابوالفضل قاسمی نماینده درگز شد .
  • در جریان برگزاری میتینگ های سازمان چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق[منافقین] که به ترتیب در میدان آزادی و محل ترمینال خزانه فرح آباد به طور جداگانه برگزار شد درگیری های خشونت باری روی داد که بر اثر آن عده ای مجروح شدند .
  • سخنگوی سپاه پاسداران مرکز گفت : به گروه های مسلح در شهر سنندج خسارات فراوانی وارد شده و این شهر تحت کنترل ارتش و سپاه است .
  • برخی از گروه ها و جریان های سیاسی مهاباد طی تلگرامی به امام خمینی و رئیس جمهور تقاضا کردند که جنگ در کردستان خاتمه یابد .
آیت الله بهشتی تشریح کرد : نقش گروه های داخلی در توطئه ها

آیت الله بهشتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : از چند ماه پیش گزارشاتی دریافت می کردیم که گروه ها و چهره هایی در توطئه هایی شرکت دارند و این گروه ها و چهره ها همواره تحت تعقیب بوده و هستند و تا حدودی هم شناسایی به عمل آمده و تا تحقیقات کافی به عمل نیاید نمی توان مطلب مفصل تری در این باره اظهار کرد .

در جریان برگزاری میتینگ های سازمان چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق[منافقین] که به ترتیب در میدان آزادی و محل ترمینال خزانه فرح آباد به طور جداگانه برگزار شد درگیری های خشونت باری روی داد که بر اثر آن عده ای مجروح شدند .

دولت آمریکا قصد نجات گروگان ها را نداشت

رئیس دیوانعالی کشور همچنین اظهار داشت : آنچه مسلم است دولت آمریکا قصد حمله به مراکزی را داشته و قصد نجات گروگان ها مطرح نبود ، مدارک در دست جمع بندی است و چون به دست واحدهای مختلف مدارک مختلف رسیده است ، گزارشاتی هم از داخل و خارج رسیده که من امیدوارم این جمع بندی به پایان برسد . زیرا دوستان با کوشش و فداکاری مشغول کار هستند.

در مسائل سیاسی ، عمل می کنیم نه عکس العمل

وی در پاسخ به سوالی در زمینه رای نیاوردن کارتر در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور نیز اظهار داشت : ما با صراحت می گوئیم که در مسائل سیاسی ، عمل می کنیم نه عکس العمل ، ابتکار عمل در مسائل سیاسی باید در دست خود ملت ایران باشد . (1)

دستور العمل ستاد بسیج برای تشکیل گروه های رزمی

ستاد بسیج ملی در اطلاعیه ای ضمن دعوت عموم ملت ایران به تشکیل گروه های مقاومت در سطح شهر و روستا ها اعلام کرد ارتش 20 میلیونی قادر است دشمن را با تمامی تجهیزاتی که دارد در پهنه ایران عزیز خرد و منهدم کند . (2)

اطلاعیه ارتش در مورد مقابله با حمله هوایی احتمالی دشمن

روابط عمومی ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای در مورد مقابله با حمله هوایی احتمالی دشمن تاکید کرد : مردم بلافاصله پس از شنیدن صدای هواپیماهای شکاری اقدام به خاموش کردن کلیه چراغ ها نموده و بلافاصله رادیو های خود را روشن و به پیام های مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران که از رادیو ایران پخش خواهد شد گوش فرا دهند. (3)

آیت الله بهشتی در پاسخ به سوالی در زمینه رای نیاوردن کارتر در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور نیز اظهار داشت : ما با صراحت می گوئیم که در مسائل سیاسی ، عمل می کنیم نه عکس العمل ، ابتکار عمل در مسائل سیاسی باید در دست خود ملت ایران باشد .

دیدار سفیر ایران در شوروی با امام

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی با حضور در اقامتگاه امام خمینی با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار مکری گزارشی از مذاکرات خود با مقامات شوروی در مورد عدم صادرات جنگنده های پیشرفته به عراق از سوی این کشور به امام ارائه کرد .(4)

جبهه ملی : اسناد ساواکی بودن ابوالفضل قاسمی را منتشر کنید

جبهه ملی ایران در نامه ای به وزارت کشور خواستار دریافت اسناد ساواکی بودن ابوالفضل قاسمی نماینده درگز شد . در قسمتی از نامه جبهه ملی به وزارت کشور آمده است : صرف نظر از موضوع صلاحیت قانونی وزارت کشور برای ابطال اعتبار نامه کاندیداها که در این مقام مورد نظر نیست جبهه ملی ایران برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سوابق یکی از اعضای خود ناچار به رسیدگی دقیق به اتهام وارده به ابوالفضل قاسمی است . (5)

ابوالفضل قاسمی دبیرکل حزب ملت ایران نیز در نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور اتهامات وزارت کشور مبنی بر ساواکی بودن خود را تکذیب و از مقامات قضایی درخواست رسیدگی به این اتهامات را کرد . (6)

درگیری های خشونت بار در دو گردهمایی تهران

در جریان برگزاری میتینگ های سازمان چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق[منافقین] که به ترتیب در میدان آزادی و محل ترمینال خزانه فرح آباد به طور جداگانه برگزار شد درگیری های خشونت باری روی داد که بر اثر آن عده ای مجروح شدند .  وسعت درگیری هایی که در میتینگ چریک های فدایی خلق ایجاد شد به حدی بود که به بیابان های اطراف میدان آزادی و خرابه ها کشانده شد و تا آغاز شب در مسیر خیابان آزادی تا میدان انقلاب ادامه داشت که در جریان آن عده ای مجروح شدند . (7)

روابط عمومی ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای در مورد مقابله با حمله هوایی احتمالی دشمن تاکید کرد : مردم بلافاصله پس از شنیدن صدای هواپیماهای شکاری اقدام به خاموش کردن کلیه چراغ ها نموده و بلافاصله رادیو های خود را روشن و به پیام های مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران که از رادیو ایران پخش خواهد شد گوش فرا دهند.

آتش بس از طرف گروه های مسلح نقض شد

گزارش های رسیده از غرب کشور حاکی است که دیروز شهرستان سقز شانزدهمین روز درگیری های خونین و جنگ همه جانبه را پشت سر گذاشته و وارد هفدهمین روز این درگیری ها شد . درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد و بنا به گزارش های رسیده سقز خالی از سکنه شده است . سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه نیز اعلام کرد مهاجمین با سلاح های سنگین و سبک ، آرپی جی 7 و خمپاره مقر سپاه پاسداران شاهین دژ را مورد حمله قرار دادند .

در جریان پیشروی پاسداران انقلاب در سنندج که تا میدان اقبال این شهر ادامه داشت 12 نفر از پاسداران به شهادت رسیده و هفت نفر دیگر نیز مجروح شدند . سخنگوی سپاه پاسداران مرکز نیز در این زمینه گفت : به گروه های مسلح در شهر سنندج خسارات فراوانی وارد شده و این شهر تحت کنترل ارتش و سپاه است . لشکر 28 کردستان نیز با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد کنترل جاده های اصلی و فرعی سنندج در دست نیروهای ارتش و پاسداران است . (8)

پیشنهاد 4 ماده ای گروهی از مردم مهاباد به امام و بنی صدر

برخی از گروه ها و جریان های سیاسی مهاباد طی تلگرامی به امام خمینی و رئیس جمهور تقاضا کردند که جنگ در کردستان خاتمه یابد . آتش بس در کردستان ، اجرای مفاد طرح شش ماده ای حزب دمکرات کردستان مبنی بر خود مختاری کردستان ، تشکیل هیئت ذیصلاح از سوی دولت برای اجرای طرح شش ماده ای و دلجویی از مردم کردستان [گروه های سیاسی از جمله کومله و حزب دمکرات !] و رفع محاصره اقتصادی برخی از شهرهای کردستان از جمله مهاباد چهار پیشنهادی است که در این تلگرام به آنها اشاره شده است . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

2- کیهان ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

6- بامداد ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 9 ، تیرماه سال 1360 دادگاه انقلاب ارتش پس از 4 جلسه محاکمه و شور و بررسی به علت کهولت سن ابوالفضل قاسمی و عدم اثبات شرکت وی در کودتای نافرجام او را با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم کرد . اتهامات ابوالفضل قاسمی عبارت بود از :همکاری با ساواک ، همکاری با بختیار ، کوشش در مشوه نمودن چهره انقلاب اسلامی،  شرکت در کودتای نافرجام نوژه .در رابطه با اتهام وی مبنی بر همکاری با ساواک با توجه به مدارک موجود در مرکز اسناد که بالغ بر 300 برگ است و در داگاه ارائه شد اتهامات منتسب به وی در این زمینه احراز شد .

در زمینه همکاری وی با بختیار نیز ابوالقاسم خادم از رهبران کودتای نوژه در دادگاه اعتراف کرده بود که مبلغی از مخارج تبلیغاتی قاسمی به وسیله بختیار پرداخت شده است . (رک کیهان ، 23 آبان 1360 ، صفحه 15)

7- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 13 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول