اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

محکومیت ترکیه توسط ارامنه ایران

به دنبال تحصن و اعتصاب غذای هر روزه گروهی از ارامنه تهران در مقابل سفارتخانه های کشورهای عضو ناتو در تهران پیش از ظهر امروز برای بزرگداشت شصت و پنجمین سالروز قتل عام ارامنه مراسم دعا و نیایش بر گزار شد .

محکومیت ترکیه توسط ارامنه ایران

رخدادهای 4 اردیبهشت 1359

چکیده

  • بعد از ظهر امروز در اثر تیراندازی که در سالن شهرداری اهواز رخ داد تعداد 20 نفر زخمی و 4 نفر دیگر نیز کشته شدند که بلافاصله توسط اورژانس زخمی ها و کشته ها به بیمارستان های رازی و فاطمی انتقال داده شدند .
  • مراسم تجلیل از یک و نیم میلیون کشته در قتل عام ارامنه به وسیله ترکیه عثمانی پیش از ظهر امروز در کلیسای سرکیس مقدس در تهران انجام شد .
  • آیت الله لاهوتی نماینده امام خمینی و امام جمعه رشت که از جانب رئیس جمهور مامور رسیدگی به حوادث اخیر رشت شده است طی سخنانی اظهار داشت : به هیچ وجه به هیچ گروه و دسته ای اجازه راهپیمایی و تظاهرات نخواهم داد .
  • عصر امروز حدود 50 نفر از نظامیان سقز در منطقه کردستان که به ارومیه آمده بودند هنگام بازگشت به محل ماموریت خود در بین راه از طرف گروهی مسلح مورد تهاجم قرار گرفتند که 15 نفر از آنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شدند و از بین زخمی ها دو نفر به شهادت رسیدند.
  • صدام رئیس جمهور عراق دستور داد اعضای سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین از این کشور اخراج و  دفتر این سازمان در بغداد بسته شود .
  • امروز رادیو مسکو طی تحلیلی از توافق میان ایران و شوروی خبر داد و تاکید کرد : اتحاد شوروی و ایران توافق کرده اند که جمهوری اسلامی ایران اجازه داشته باشد که در شرایط اضطراری از طریق اتحاد جماهیر شوروی کالا وارد ایران کند .
تلاش عاملان حوادث دانشگاه اهواز برای فرار 4 کشته بر جای گذاشت

دانشگاه ها و تخلیه دفاتر احزاب و گروه های سیاسی در این مراکز علمی همچنان مسئله روز است و در چند روز گذشته و با توجه به تعطیلی روز پنجشنبه بار دیگر وقایع و اتفاقاتی در چند دانشگاه روی داد .بعد از ظهر امروز در اثر تیراندازی که در سالن شهرداری اهواز رخ داد تعداد 20 نفر

منابع دیپلماتیک امروز در بیروت اعلام کردند که دولت عراق بنا به دستور صدام رئیس جمهور این کشور که فرمان اخراج اعضای سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین و بسته شدن دفتر این سازمان در بغداد را صادر کرده است به اعضا و هواداران این سازمان اخطار داد که در عرض 24 ساعت خاک عراق را تخلیه کنند.
زخمی و 4 نفر دیگر نیز کشته شدند که بلافاصله توسط اورژانس زخمی ها و کشته ها به بیمارستان های رازی و فاطمی انتقال داده شدند .

در مورد علت وقوع حادثه گفته شده که تعدادی از دستگیر شدگان حوادث روز سه شنبه دوم اردیبهشت دانشگاه اهواز که در تالار شهرداری اهواز قصد فرارو خلع سلاح یکی از پاسداران را داشتند که پاسداران با تیراندازی از فرار آنها جلوگیری می کنند . (1)

ارامنه کشور ترکیه را محکوم کردند

مراسم تجلیل از یک و نیم میلیون کشته در قتل عام ارامنه به وسیله ترکیه عثمانی پیش از ظهر امروز در کلیسای سرکیس مقدس در تهران انجام شد . به دنبال تحصن و اعتصاب غذای هر روزه گروهی از ارامنه تهران در مقابل سفارتخانه های کشورهای عضو ناتو در تهران پیش از ظهر امروز برای بزرگداشت شصت و پنجمین سالروز یک و نیم میلیون کشته در قتل عام ارامنه مراسم دعا و نیایش بر گزار شد . (2)

آیت الله لاهوتی : به هیچ گروهی اجازه راهپیمایی نخواهم داد

آیت الله لاهوتی نماینده امام خمینی و امام جمعه رشت که از جانب رئیس جمهور مامور رسیدگی به حوادث اخیر رشت شده است صبح امروز وارد این شهر شد و طی سخنانی ضمن حمایت از استاندار گیلان اظهار داشت : سعی کنید آرامش و امنیت را به منطقه بازگردانید و باید با ضد انقلاب با شدت هر چه تمامتر برخورد شود ، به هیچ وجه همانطور که استاندار گیلان نیز اعلام کرده است به هیچ گروه و دسته ای اجازه راهپیمایی و تظاهرات نخواهم داد . (3)

در درگیری های روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه سال 59 در رشت که به دنبال وقایع دانشگاه گیلان روی داد 7 نفر کشته و 80 نفر دیگر نیز مجروح شده بودند . منطقه اصلی درگیری خیابان تختی و اطراف ساختمان ستاد جهاد سازندگی و میدان شهرداری رشت بود که به تدریج به سایر خیابان ها نیز سرایت کرد .

آیت الله لاهوتی همچنین گفت : سید مهدی روحانی برادر آیت الله روحانی که فعلا در اروپا ساکن است با تماس های مکرر با بعضی از اشخاص ساواکی در تهران در درگیری های اخیر دخالت داشته است . سید مهدی روحانی نماینده شاه مخلوع در پاریس بوده است و اکنون نیز در اروپا با بختیار تماس های کاملا سری دارد . برادر دیگر او سید محمد روحانی که در زمان شاه سابق از سفارت ایران در بغداد پول می گرفت و سند آن نیز موجود است اکثر اوقات با مهدی روحانی تماس دارد . امیدواریم آیت الله صادق روحانی مواضع خود را در قبال این دو نفر مشخص کند . (4)

در حمله مهاجمین در ارومیه 2 نظامی شهید شدند

عصر امروز حدود 50 نفر از نظامیان سقز در منطقه کردستان که به ارومیه آمده بودند هنگام بازگشت به محل ماموریت خود در بین راه در حد فاصل روستای بندوارژان از طرف گروهی مسلح مورد تهاجم قرار گرفتند که 15 نفر از آنان بر اثر اصابت گلوله شهید و مجروح شدند. (5)

صدام دفتر جبهه خلق برای آزادی فلسطین در عراق را تعطیل کرد

منابع دیپلماتیک امروز در بیروت اعلام کردند که دولت عراق بنا به دستور صدام رئیس جمهور این کشور که فرمان اخراج اعضای سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین و بسته شدن دفتر این سازمان در بغداد را صادر کرده است به اعضا و هواداران این سازمان اخطار داد که در عرض 24 ساعت خاک عراق را تخلیه کنند.(6)

توافق اقتصادی ایران و شوروی برای شرایط اضطراری

امروز رادیو مسکو طی تحلیلی از توافق میان ایران و شوروی خبر داد و تاکید کرد : اتحاد شوروی و ایران توافق کرده اند که جمهوری اسلامی ایران اجازه داشته باشد که در شرایط اضطراری از طریق اتحاد جماهیر شوروی کالا وارد ایران کند . در این گزارش اعلام نشد آیا این توافق از سوی ایران اعلام می شود و یا به وسیله مسکو . (7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 6 اردیبهشت 1359، صفحه 13

2- بامداد ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه 5

3- بامداد ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه 5

4- کیهان ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه 13، در درگیری های روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه سال 59 در رشت که به دنبال وقایع دانشگاه گیلان روی داد 7 نفر کشته و 80 نفر دیگر نیز مجروح شده بودند . منطقه اصلی درگیری خیابان تختی و اطراف ساختمان ستاد جهاد سازندگی و میدان شهرداری رشت بود که به تدریج به سایر خیابان ها نیز سرایت کرد . در پی این وقایع فعالیت جهاد سازندگی متوقف و ستاد این جهاد موقتا تخلیه شد . (رک کیهان ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2)

5- بامداد ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه8

6- امداد ، 6اردیبهشت 1359، صفحه4

7- روزنامه انقلاب اسلامی ، 6 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول