اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

درگیری خونین در دانشگاه جندی شاپور

دانشگاه جندی شاپور اهواز صحنه زد و خورد خونینی بود، درگیری شدید مقارن ظهر در محل شهر دانشگاهی اهواز رخ داد که در جریان آن عده‌ای کشته و مجروح شدند .

درگیری خونین در دانشگاه جندی شاپور

رخدادهای 3 اردیبهشت 1359

چکیده

  • دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از یک وقفه یک هفته ای در امور آموزشی کار خود را از امروز آغاز کردند .
  • علی تهرانی و محمد تقی شریعتی در نامه مشترکی به بنی صدر رئیس جمهور خواستار اعزام بازرس ویژه رئیس جمهوری برای رسیدگی به وقایع اخیر مشهد شدند .
  • رضا سلیمی وزیر امور اقتصاد و دارایی از اعلام آمادگی دهها کشور برای مبادلات تجاری با ایران خبر داد .
  • صادق قطب زاده وزیر خارجه و عضو شورای انقلاب در نامه ای سرگشاده به شیخ حسین انصاریان تاکید کرد : معتقدم که دانستن احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و حتی دانستن تمام احکام اسلامی دلیل بر تصمیم گیری و اجرای تصمیمات در خارج از چارچوب قانون نباید باشد .
  • درگیری های شدید و خونین سنندج که از چند روز پیش آغاز شده بود روز گذشته به اوج خود رسید و شهر حالت جنگ زده پیدا کرد ، این حالت تا ساعت 4 بامداد امروز ادامه داشت و اکنون صدای تیراندازی در شهر شنیده می شود .
  • ارتش در بیانیه ای آتش بس گروه های مسلح سنندج را نپذیرفت و تاکید کرد : این بار ملت و به تبعیت از خواست او واحدهای ارتش و سپاهیان پاسدار فریب نخواهند خورد و هنگامی آتش بس اعلام خواهد شد که کلیه افراد مسلح از شهر خارج شوند و هرگز با اسلحه در شهر رفت و آمد نکنند .
  • فرمانداران اهواز ، آبادان ، خرمشهر ، دزفول و معاون امورسیاسی – اجتماعی استانداری خوزستان و شهردار اهواز با صدور اطلاعیه ای به طور دسته جمعی استعفا کردند .
  • دانشگاه جندی شاپور اهواز صحنه زد و خورد خونینی بود ، درگیری شدید مقارن ظهر در محل شهر دانشگاهی اهواز رخ داد که در جریان آن عده ای کشته و مجروح شدند .

کار دانشگاه ها آغاز شد

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از یک وقفه یک هفته ای در امور آموزشی کار خود را از امروز آغاز کردند ، آغاز مجدد فعالیت های آموزشی دانشگاهی در حالی صورت می گیرد که برخی از موسسات آموزش عالی برای بازسازی خرابی های اخیر ناگزیر از تعطیلی امروز نیز هستند و برخی از گروه های دانشجویی نیز دفاتر خود را در بعضی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هنوز تخلیه نکرده اند . (1)

تلگرام شیخ علی تهرانی و استاد شریعتی به رئیس جمهور

علی تهرانی و محمد تقی شریعتی در نامه مشترکی به بنی صدر رئیس جمهور خواستار اعزام بازرس ویژه رئیس جمهوری برای رسیدگی به وقایع اخیر مشهد شدند . (2)

اعلام آمادگی دهها کشور برای تامین کالاهای مورد نیاز ایران

رضا سلیمی وزیر امور اقتصاد و دارایی طی مصاحبه ای جزئیات مذاکرات اخیر ایران با شوروی را اعلام کرد و به کشورهای اروپای غربی و ژاپن هشدار داد چنانچه این کشور ها به تبعیت از آمریکا علیه ایران در تحریم اقتصادی شرکت کنند ایران احتیاجات خود را از دیگر کشورها تامین می سازد و پس از پایان تحریم دیگر ایران با این کشورها مبادلات بازرگانی مهم و یا پروژه های مشترک نخواهد داشت .

وزیر دارایی در مورد مذاکرات اخیر هیئت اقتصادی شوروی با مقامات ایرانی اظهار داشت در این مذاکرات توافق گردید تمام طرح های مشترک ادامه یابد و مقدمات تشکیل نهمین اجلاس وزیران اقتصاد دو کشور که در مشکو تشکیل می شود فراهم گردید .

فرمانداران اهواز ، آبادان ، خرمشهر ، دزفول و معاون امورسیاسی – اجتماعی استانداری خوزستان و شهردار اهواز با صدور اطلاعیه ای به طور دسته جمعی استعفا کردند . این افراد به علت آنچه عدم تطابق روش های گوناگون اداره امور استان خواندند از پست های خود کناره گیری کرده اند .

وزیر دارایی همچنین از اعلام آمادگی دهها کشور برای مبادلات تجاری با ایران خبر داد و یادآور شد : البته با اینکه تامین کالا و مایحتاج ایران از خارج امکان پذیر است معهذا دولت در صنعت نفت مبادرت به بررسی امکان و تولید لوازم یدکی پالایشگاهها از طریق کارخانجات ماشین سازی تبریز و صنایع نظامی کرد و تربیت و آموزش تکنسین کارشناس و طراح صنعتی در آلمان شرقی را مورد توجه قرار داده است . (3)

قطب زاده : دانستن احکام اسلام دلیلی بر اجرای آن خارج از چارچوب قانون نیست

صادق قطب زاده وزیر خارجه و عضو شورای انقلاب در نامه ای سرگشاده به شیخ حسین انصاریان تاکید کرد : اقدامات دایره مبارزه با منکرات در مورد مراکز فحشایی که به نام قلعه زاهدی معروف بود به نظر اینجانب یکی از انقلابی ترین و موثرترین اقداماتی است که پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته است ولی انتقاد من آن است که اگر دادستانی انقلاب خود قانون وضع کند و خود قضاوت کند و خود نیز مجری قوانین باشد دیگر نیازی به سایر ارگان های کشور نیست .

وی در مورد امر به معروف و نهی از منکر در این نامه نوشت : معتقدم که دانستن احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و حتی دانستن تمام احکام اسلامی دلیل بر تصمیم گیری و اجرای تصمیمات در خارج از چارچوب قانون نباید باشد . (4)

درگیری ها در سنندج اوج گرفت

درگیری های شدید و خونین سنندج که از چند روز پیش آغاز شده بود روز گذشته به اوج خود رسید و شهر حالت جنگ زده پیدا کرد ، این حالت تا ساعت 4 بامداد امروز ادامه داشت و اکنون صدای تیراندازی در شهر شنیده می شود .

ارتش آتش بس گروه های مسلح را نپذیرفت

ارتش نیز در بیانیه ای آتش بس گروه های مسلح سنندج را نپذیرفت و تاکید کرد : چندی قبل همین مزدوران خارجی تقاضا کردند که سپاه انقلاب از سنندج خارج شوند و این درخواست پذیرفته شد مشروط بر اینکه هیچ فرد مسلحی در شهر رفت و آمد نکند ، آنها تقبل کردند که مسلحانه در شهر رفت و آمد نکنند و سپاهیان پاسدار سنندج را ترک گویند حال باید دید که چرا و با دستور کدام ارباب بیگانه پس از خروج سپاهیان پاسدار این مزدوران قول و تعهد خود را زیر پا گذاشته و به فاصله چند روز با اسلحه به شهر ریخته و به اصطلاح خود دادگاه خلقی تشکیل داده اند .

در این اطلاعیه تاکید شده است : این بار ملت و به تبعیت از خواست او واحدهای ارتش و سپاهیان پاسدار فریب نخواهند خورد و هنگامی آتش بس اعلام خواهد شد که کلیه افراد مسلح از شهر خارج شوند و هرگز با اسلحه در شهر رفت و آمد نکنند . (5)

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از یک وقفه یک هفته ای در امور آموزشی کار خود را از امروز آغاز کردند ، آغاز مجدد فعالیت های آموزشی دانشگاهی در حالی صورت می گیرد که برخی از موسسات آموزش عالی برای بازسازی خرابی های اخیر ناگزیر از تعطیلی امروز نیز هستند و برخی از گروه های دانشجویی نیز دفاتر خود را در بعضی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هنوز تخلیه نکرده اند .

15 تن در درگیری های سنندج کشته شدند

خبر دیگر اینکه در درگیری بین مهاجمین و سپاه پاسداران در منطقه گنجی و سنندج 15 تن از طرفین کشته و مجروح شدند . (6) در درگیری مهاجمین مسلح با پاسداران در بخش شاهیندژ نیز 5 مهاجم کشته و یک دستگاه بی سیم ارتشی که در اختیار مهاجمان بود به دست پاسداران افتاد . استاندارآذربایجان غربی در این زمینه گفت : مهاجمان تعدادی از مسافران جاده تکاب – شاهیندژ را به گروگان گرفته اند که در میان گروگان ها چند زن وجود دارند و تاکنون تنها یک نفر آزاد شده است . (7)

استعفای 4 فرماندار و معاون سیاسی استانداری خوزستان

فرمانداران اهواز ، آبادان ، خرمشهر ، دزفول و معاون امورسیاسی – اجتماعی استانداری خوزستان و شهردار اهواز با صدور اطلاعیه ای به طور دسته جمعی استعفا کردند . این افراد به علت آنچه عدم تطابق روش های گوناگون اداره امور استان خواندند از پست های خود کناره گیری کرده اند . (8)

درگیری خونین در دانشگاه جندی شاپور

دانشگاه جندی شاپور اهواز صحنه زد و خورد خونینی بود ، درگیری شدید مقارن ظهر در محل شهر دانشگاهی اهواز رخ داد که در جریان آن عده ای کشته و مجروح شدند . به دنبال روانه شدن مردم به سوی دانشکده ها برخی از گروه های سیاسی که ستادهای خود را تخلیه نکرده اند مقابل دانشکده علوم اجتماعی تجمع کردند و درگیری با چوب و سنگ شروع شد ، در این هنگام صدای تیراندازی از پشت دانشکده علوم به گوش رسید و به دنبال آن تیراندازی ها وسعت یافت و لحظاتی بعد تعدادی از تجمع کنندگان کشته و مجروح شدند . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1 و 11

4- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 8

5- کیهان ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

9- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

10- اطلاعات ، 3 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آیادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول