اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراض و استعفاء وزیر خارجه آمریکا

سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا در اعتراض به عملیات طبس و عملکرد رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا داد . مقامات رسمی کاخ سفید با اعلام این خبر اضافه کردند که ونس قبلا قویا با این طرح مخالفت کرده بود .

اعتراض و استعفاء وزیر خارجه آمریکا

رخدادهای 8 اردیبهشت 1359

چکیده

  • آیت الله صادق خلخالی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی در مورد تحویل اجسادکماندوهای سوخته آمریکایی به این کشور اظهار داشت : ما این اجساد را به دولت آمریکا تحویل نمی دهیم و حاضریم در صورتی که از مقامات روحانی آمریکا فردی برای تحویل گرفتن اجساد مراجعه کند این اجساد را در اختیار آنها قرار دهیم .
  • با برخورد قاطع ارتش، حزب دمکرات کردستان که به شکست مطلق نزدیک می شود درخواست آتش بس کرد.
  • مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب کشور در گفت و گویی وضع شهر سنندج را آرام توصیف کرده و گفت : پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در فرودگاه ، استانداری ، باشگاه افسران ، ستاد جهاد سازندگی و رادیو و تلویزیون مستقرند .
  • سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا در اعتراض به عملیات طبس و عملکرد رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا داد .
  • به دنبال درخواست حسین مهدیان مدیر موسسه کیهان از محضر امام برای معرفی سرپرست به کیهان امام خمینی امروز طی فرمانی ابراهیم یزدی را به سرپرستی این موسسه منصوب کردند.
  • صبح و بعد از ظهر امروز 3 بمب با قدرت تحریبی زیاد در میدان امام خمینی ، سینما نادر وشمس العماره منفجر شدند که بر اثر این انفجارها 3 نفر به شهادت رسیده و 28 نفر دیگر نیز زخمی شدند .
  • میرسلیم معاون وزیر کشور اظهار داشت : به احتمال زیاد در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورا که قرار است نوزدهم ماه جاری انجام شود از کامپیوتر و کارت الکترال استفاده خواهد شد .
  • وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی به نمایش کماندوهای کشته شده آمریکایی در محل لانه جاسوسی اعتراض کرده و گفت این عمل یک اقدام زشت بوده و همیشه رسم بر این بود که اجساد کشته شدگان به کشورهای آنها تسلیم می شده است .
بمباران اقامتگاه امام هدف اصلی نیروهای آمریکایی

آیت الله صادق خلخالی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی که در محل لانه جاسوسی برگزار شد گفت : من به خانواده های آمریکائیانی که فرزندانشان را در جریان طرح احمقانه کارتر از دست داده اند تسلیت می گویم و به آنها هشدار می دهم که اگر تاکنون سندی دال بر جنایت کارتر و دولت آمریکا در دست نداشتند اجساد سوخته شده این جوانان سند زنده ای است مبنی بر جنایت کارتر و مزدورانش .

وی ادامه داد : بر اساس نقشه های به دست آمده آمریکا سعی داشت بخشی از تهران را بمباران کرده و در حقیقت جمهوری اسلامی را ساقط کند ، در نقشه های به دست آمده طرح انهدام فرودگاه مهرآباد ، انهدام اقامتگاه امام ، انهدام دانشگاه تهران و پلی تکنیک ، انهدام ورزشگاه نصیری و امجدیه ، تسخیر و تصرف لانه جاسوسی ، تسخیر و انهدام پادگان منظریه قم و شهر قم به دست آمده است .

آیت الله خلخالی: من به خانواده های آمریکائیانی که فرزندانشان را در جریان طرح احمقانه کارتر از دست داده اند تسلیت می گویم و به آنها هشدار می دهم که اگر تاکنون سندی دال بر جنایت کارتر و دولت آمریکا در دست نداشتند اجساد سوخته شده این جوانان سند زنده ای است مبنی بر جنایت کارتر و مزدورانش .

آیت الله خلخالی همچنین در مورد تحویل اجسادکماندوهای سوخته آمریکایی به این کشور نیز اظهار داشت : ما این اجساد را به دولت آمریکا تحویل نمی دهیم و حاضریم در صورتی که از مقامات روحانی آمریکا فردی برای تحویل گرفتن اجساد مراجعه کند این اجساد را در اختیار آنها قرار دهیم . (1)

درخواست حزب دمکرات برای آتش بس !

با برخورد قاطع ارتش،حزب دمکرات کردستان که به شکست مطلق نزدیک می شود درخواست آتش بس کرد. دکتر رحیم قاضی عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان در گفت و گویی اعلام داشت : ما از سخنان بنی صدر مبنی بر لزوم آتش بس استقبال و قدردانی می کنیم . وی ادامه داد : امیدواریم تمام مشکلات از طریق مذاکره حل شود و ما هم دوش به دوش تمام مردم ایران و ارتش جمهوری اسلامی بر علیه شیطان بزرگ آمریکا و بعثی های عراق مبارزه کنیم .

ارتش ضامن استقلال و تمامیت ارضی کشور است

لشکر 28 کردستان نیز با انتشار اطلاعیه ای با برشمردن جنایات گروه های مسلح تاکید کرده است : ارتش جمهوری اسلامی ایران ضامن استقلال و تمامیت ارضی ایران عزیز است و از سوی  ملت ایران ماموریت دارد که تا آخرین قطره خون خود از ایران عزیز و انقلاب مقدس اسلامی دفاع نماید .

پاسداران انقلاب در نقاط حساس سنندج مستقر شدند

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب کشور نیز در گفت و گویی وضع شهر سنندج را آرام توصیف کرده و گفت : پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در فرودگاه ، استانداری ، باشگاه افسران ، ستاد جهاد سازندگی و رادیو و تلویزیون مستقرند . وی اعلام کرد : در بانه همچنان درگیری ادامه دارد ولی به علت نبودن ارتباط هنوز روشن نشده است که وسعت این درگیری تا چه اندازه است . (2)

به دنبال درخواست حسین مهدیان مدیر موسسه کیهان از محضر امام برای معرفی سرپرست به کیهان امام خمینی امروز طی فرمانی ابراهیم یزدی را به سرپرستی این موسسه منصوب کردند.

خبر دیگر اینکه امروز در یک درگیری شدید که بین نیروهای مسلح و افراد ارتش در تپه ربط واقع در 20 کیلومتری سردشت به وقوع پیوست عده ای از طرفین کشته و زخمی شدند . بنا به گزارش های رسیده سردشت هم اکنون در کنترل نیروهای مسلح بوده و مدارس سردشت تعطیل است ، ارتباط تلفنی سردشت با سایر شهرستانها نیز قطع است . (3)

وزیر خارجه آمریکا در اعتراض به کارتر استعفا داد

سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا در اعتراض به عملیات طبس و عملکرد رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا داد . مقامات رسمی کاخ سفید با اعلام این خبر اضافه کردند که ونس قبلا قویا با این طرح مخالفت کرده بود . از سوی دیگر برژینسکی مشاور امنیتی کارتر اظهار داشت وی کاملا با اجرای طرح موافق بوده است و اکنون هم به هیچ وجه از شکست آن که منجر به قتل عده ای از نظامیان آمریکایی شده است تاسف نمی خورد . (4)

با فرمان امام خمینی ابراهیم یزدی سرپرست کیهان شد

به دنبال درخواست حسین مهدیان مدیر موسسه کیهان از محضر امام برای معرفی سرپرست به کیهان (5) امام خمینی امروز طی فرمانی ابراهیم یزدی را به سرپرستی این موسسه منصوب کردند. در بخشی از حکم امام خطاب به ابراهیم یزدی آمده است : با اهمیتی که مطبوعات و نقشی که در ساختن جامعه دارند، با گذشت بیش از یک سال از برقراری جمهوری اسلامی، باز دیده می‎شود که بسیاری از مطبوعات در خط انقلاب اسلامی نیستند؛ و اصلاحاتی بنیادی در آنها باید تحقق یابد که اشخاص منحرفی که موجب این امور انحرافی می‎شوند دستشان از این رسانه‎های گروهی کوتاه شود.  (6)

شهادت 4 نفر در انفجارچندین بمب در تهران

صبح و بعد از ظهر امروز 3 بمب با قدرت تحریبی زیاد در میدان امام خمینی ، سینما نادر وشمس العماره منفجر شدند که بر اثر این انفجارها 3 نفر به شهادت رسیده و 28 نفر دیگر نیز زخمی شدند . قدرت انفجاری بمب ها به حدی بود که به مغازه های اطراف محل انفجار خسارات زیادی وارد آمد . (7)

مهندس میرسلیم معاون وزارت کشور و سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای اعلام کرد گروهی به نام جبهه رهایی بخش فدرال ایران مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفته است . در این حال وی اظهار داشت : گروه فوق یک گروه بی شخصیت است و از لحاظ سیاسی دارای شخصیت نیست و به نظر می رسد که یا از گروه های چپ آمریکایی است و یا از گروه های وابسته به رژیم سابق . (8)

تفسیر اصول اسلام از سوی وزیر دفاع آمریکا که عمری را در قتل و کشتار گذرانده است عجیب است ولی عجیب تر از آن اینکه او انتظار دارد ایران انقلابی بی طرف بماند و نمی داند که بی طرفی با ذات انقلاب بیگانه است و اگر ملت ایران می خواست بی طرف بماند چرا انقلاب کرده است و صد البته اعلام موضع در رویدادهای بین المللی برای ایران در طول 34 سال گذشته اینگونه نبوده که یا طرف آمریکا را بگیرد و یا طرف دشمنان آمریکا را.

اعتراض وزیر دفاع آمریکا به نمایش اجساد کماندوهای کشته شده

وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی به نمایش کماندوهای کشته شده آمریکایی در محل لانه جاسوسی اعتراض کرده و گفت این عمل یک اقدام زشت بوده و همیشه رسم بر این بود که اجساد کشته شدگان به کشورهای آنها تسلیم می شده است . وی در مورد واکنش متحدان آمریکا گفت که همه جهانیان باید بدانند که آمریکا از اسارت دیپلمات هایش در تهران بسیار ناراحت و خشمگین بوده و به نجات آنها اهمیت زیادی می دهد و به هر اقدامی که لازم باشد دست می زند . وزیر دفاع آمریکا گفت : ما خواهان ایرانی یکپارچه با نظامی اسلامی هستیم و دوست داریم ایران بی طرف بماند ! اگر چنین شود ثبات منطقه حفظ خواهد شد و از توسعه طلبی شوروی جلوگیری می شود . (9)

پی نوشت :

1- کیهان ، 8 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

2- کیهان ، 8 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

3- بامداد ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

4- کیهان ، 8 فروردین 1359 ، صفحه 4

5- کیهان ، 8 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

6- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 260

7- بامداد ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

8- بامداد ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

9- کیهان ، 8 اردیبهشت 1359 ، صفحه 9 ، وزیر دفاع آمریکا می گوید ما خواهان ایرانی با یک نظام اسلامی هستیم و بلافاصله به تعریف اسلام می پردازد و می گوید ایران باید بی طرف بماند و در این صورت است که ما حامی ثبات و استقلال ایران خواهیم بود ! اینکه وزیر دفاع آمریکا که از اصول دین خود یعنی مسیحیت نیز آگاهی چندانی ندارد به تعریف اصول متعالی اسلام می پردازد و خواستار بی طرفی ایران در منازعات بین المللی می شود طنزی است که امام خمینی در یکی از بیانات خود به آن پاسخ شیوایی داده اند ، پس از  تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سخنانی مدعی شد که آنچه در ایران انجام می‌گیرد، دستورات اسلام نیست.به دنبال این اظهارات بود که امام خمینی با اشاره به ادعای کارتر فرمودند: «کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها می گویند که در اسلام نیست ...خوب صدام هم اسلام شناس شده است، آقای سادات هم جزء اسلام شناس هاست که تشخیص دهد که فلان امر موافق اسلام است، موافق اسلام نیست. اخیرا آقای کارتر هم جزء اسلام شناس هاست. در یک جلسه ای که مسافرت کرده است، گفته است این کارهائی که در ایران، فلان می کند موافق اسلام نیست!» و یا در جایی دیگر درباره اسلام شناسی کارتر می فرمایند «همه اسلام‌شناس شده‌اند، کا‌تر چنان دربارۀ مسائل اسلامی اظهار نظر می‌کنند که من می‌ترسم در آینده بر عروة‌الوثقی حاشیه بنویسند» کوتاه سخن اینکه تفسیر اصول اسلام از سوی وزیر دفاع آمریکا که عمری را در قتل و کشتار گذرانده است عجیب است ولی عجیب تر از آن اینکه او انتظار دارد ایران انقلابی بی طرف بماند و نمی داند که بی طرفی با ذات انقلاب بیگانه است و اگر ملت ایران می خواست بی طرف بماند چرا انقلاب کرده است و صد البته اعلام موضع در رویدادهای بین المللی برای ایران در طول 34 سال گذشته اینگونه نبوده که یا طرف آمریکا را بگیرد و یا طرف دشمنان آمریکا را ، ایران همواره سیاسیت مستقل خود را در دشمنی با همه مستکبرین عالم از شرق گرفته تا غرب پی گرفته است و این خود یکی از اصول بنیادین انقلاب است که « نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی »

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول