اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه کشور:

سیل و زلزله بحران‌هایی که گرگان را تهدید می‌کنند

رئیس پژوهشکده مهندسی بحران‌های طبیعی و پدافند غیرعامل شاخص‌پروه کشور گفت: مطالعه بافت شهری گرگان نشان می‌دهد که این شهر قابلیت ابتلا به بحران‌هایی بزرگ و پرتلفات را داراست.

سیل و زلزله بحران‌هایی که گرگان را تهدید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر محمودزاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: بی‌توجهی به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در تاسیس ساختمان‌های مرتفع و فقدان پیش‌بینی طرح تخلیه اضطراری، آسیب‌پذیری این شهر را دو چندان ساخته است.

عدم پیش‌بینی موضوع تخلیه اضطراری در طرح مسکن مهر

وی تصریح کرد: دست‌اندازی در طبیعت به ویژه در روستای زیارت و محور ناهارخوران این شهر بزرگ را در معرض خطر جدی مواجه شدن با سیل قرار داده است.

وی با اشاره به مسکن مهر به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های دولت نهم و دهم افزود: با وجود زحمت‌های انجام گرفته، بحث مدیریت بحران، پدافند غیرعامل  و تخلیه اضطراری در این طرح مغفول مانده است.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران نجف‌آباد اصفهان خاطرنشان کرد: تمرکز تعداد افراد بسیار در یک محدوده کم در زمان حادثه موجب می‌شود تا دامنه بحران در این نقطه افزایش یابد.

مدیریت بحران در کشور باید به سمت پیش‌بینی و پیشگیری حرکت کند

محمودزاده یادآور شد: چنانچه زلزله‌هایی که اخیراً در کشور اتفاق افتاده بود در گرگان اتفاق می‌افتاد تلفات ناشی از آن سرسام‌آور بود.

به گفته وی، بهترین راه برای مقابله و جلوگیری از چنین سونامی دردناکی، رصد آینده و تهیه طرح مدیریت محله‌ای است.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه کشور با انتقاد از تمرکز ادارات گلستان در یک نقطه خاص اذعان داشت: این کار که متاسفانه در برخی استان‌های دیگر نیز اتفاق افتاده برخلاف همه ضوابط مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است.

محمودزاده ادامه داد: مدیریت بحران در کشور ما چیزی جز مقابله نیست که با تغییر این رویکرد باید به سمت پیش‌بینی و سپس پیشگیری حرکت کرد.

مدیری که در بحران دچار بحران می‌شود آینده‌پژوهی بلد نیست

وی با تاکید بر توجه به علم آینده‌‌پژوهی خاطرنشان کرد: در این علم باید به دنبال روند رویدادها، رصد سیاست‌های اجرایی و بررسی پیامدهای ناشی از این سیاست‌ها بود.

محمودزاده متذکر شد: آینده‌پژوهی با رصد علم و فن‌آوری انجام‌پذیر است و مدیری که خودش در بحران دچار بحران می‌شود آدمی است که آینده‌پژوهی بلد نیست.

وی کلیدواژه رصد را دیده‌بانی قلمداد کرد و گفت: در فرآیند رصد، نخبگانی می‌خواهیم که همانند دیده‌بانان محیط را رصد کرده و سپس گزارش خود را به گروه تحلیلگر دهند تا مدیریت، راهبرد و استراتژی را تعیین ‌کند.

این صاحبنظر در عرصه مدیریت بحران با اشاره به اهمیت شناسایی نخبگان در توسعه هر کشور اظهار داشت: شناسایی نخبگان و بهره‌گیری از اندیشه آنان در پیشبرد برنامه‌های مدیریت بحران یک ضرورت عقلانی است.

محمودزاده متذکر شد: راه‌اندازی آموزش‌های مجازی، مردم‌محور کردن برنامه‌های مدیریت بحران و برگزاری مانورهای آموزشی از موثرترین برنامه‌های پیشگیری در مدیریت بحران است.

تغییر نگاه دنیا به موضوع مدیریت بحران

وی با تاکید بر بهره‌گیری مدیریت بحران از علوم و فن‌آوری‌های جدید دنیای امروز تصریح کرد: تجهیز مدیریت بحران به دانش‌های روز دنیا یک نیاز جدی و حیاتی است که باید به آن توجه داشت.

محمودزاده با اشاره به نگاه جدید دنیا به موضوع بحران افزود: در دنیا موضوع بحران تغییر پیدا کرده و به «مدیریت توانمند‌سازی شده در حالت عادی» تغییر ماهیت داده است.

وی یادآور شد: در چین نیز، مدیریت بحران را فرصتی خطرناک می‌دانند که باید از آن به موقع سود برد.

انتهای پیام/83002/و40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول