اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان مدیریت بحران کشور:

نمی‌توان بحران را جزیره‌ای مدیریت کرد /سازمان مدیریت بحران باید به وزارتخانه ارتقا یابد

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر در مدیریت بحران همچون سالیان گذشته جزیره‌ای عمل شود نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

نمی‌توان بحران را جزیره‌ای مدیریت کرد /سازمان مدیریت بحران باید به وزارتخانه ارتقا یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مرتضی اکبرپور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: با وجود تاکید قانون و آیین‌نامه اجرایی مبنی بر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در عرصه مدیریت بحران و به کارگیری مدیریت یکپارچه، عملاً این اتفاق نیفتاده و هر دستگاه به تنهایی کار خودش را در این حوزه انجام می‌دهد.

سازمان مدیریت بحران باید به وزارتخانه ارتقا یابد

وی با اشاره به پایان دوره آموزشی پنج ساله کاری مدیریت بحران در کشور تصریح کرد: با اتخاذ وحدت‌رویه مناسب می‌توان ضمن بازبینی شرح وظایف کارگروه‌های تخصصی و ارائه پیشنهادات کاربردی زمینه ارتقای سازمانی مدیریت بحران را در کشور فراهم ساخت.

اکبرپور خاطرنشان کرد: تجربه این چند ساله و وقوع حوادث چند ساله در کشور نشان داد که سازمان مدیریت بحران نیازمند ارتقای سازمانی و مبدل شدن به یک وزارتخانه تخصصی است. 

 

حضور یک وزیر از مدیریت بحران در هیئت دولت ضروری است

وی ادامه داد: با توجه به حوادث متعدد در کشور و لزوم مدیریت یکپارچه در بلایای طبیعی، حضور یک وزیر از این مجموعه در هیئت دولت الزامی است و باید به عنوان یک درخواست مهم توسط مدیران کشوری از نمایندگان مجلس درخواست شود.

این مقام کشوری با تاکید بر تفکیک حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از لحاظ قانونی گفت:‌ این دو بخش کارکردی متفاوت دارند و کسانی که این دو موضوع را در کنار یکدیگر مطرح می‌کنند به این دو حوزه  ظلم می‌کنند.

پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در ماهیت با هم متفاوت هستند

اکبرپور یادآور شد: ادغام پدافند و مدیریت بحران نه تنها مشکلی از این دو بخش حل نمی‌کند بلکه مشکلات آنان را دوچندان می‌سازد.

وی متذکر شد: حوزه کاری پدافند غیرعامل، امنیتی و دفاعی است در حالی که موضوعات طبیعی و قهری اجزای  مدیریت بحران را تشکیل می‌دهند.

ابلاغ تفاهمنامه سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به استان‌ها

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اذعان داشت:‌ این تفاهمنامه حاصل زحمات کمیته‌های کارشناسی و کارگروه اطفای حریق کشور است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

اکبرپور مفاد این تفاهمنامه را در موضوعات مرتبط با پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله با حریق در منابع طبیعی و جنگلهای سطح کشور قلمداد کرد.

نداشتن بودجه مستقل مهمترین مشکل مدیریت بحران

وی با اشاره به نبود بودجه مستقل به عنوان مهمترین مشکل سازمان مدیریت بحران در کشور افزود: در این چند ساله سازمان را بدون پول اداره کرده‌ایم، اما حوادث اخیر نقطه عطفی در نمایندگان ایجاد کرد و آنان متوجه شدند که ابزار کار در دست مدیریت بحران وجود ندارد.

اکبرپور ادامه داد: با نگاه مثبتی که در نمایندگان ایجاد شده، امیدواریم در برنامه و بودجه سازمان یک تجدید نظر اتفاق بیفتد و سازمان خودش بتواند منابع را به طور مستقل مدیریت کند.

وی اضافه کرد: چنانچه این اتفاق بیافتد تکمیل پروژه‌های اضطراری و ناتمام مدیریت بحران در سطح کشور شتاب مناسبی خواهند گرفت.

آموزش همگانی رویکرد امسال مدیریت بحران در کشور

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر توجه به موضوع آموزش همگانی به ویژه امداد و نجات در سال‌جاری خاطرنشان کرد: متاسفانه فقدان آشنایی مردم با اصول اولیه امداد و نجات در حادثه زلزله اخیر بوشهر موجب شد تا تعدادی از هموطنان از جمله هشت نفر دچار ضایعه قطع نخاع شوند.

اکبرپور تاکید کرد: مردم نخستین امدادرسانان ما در حوادث هستند و با توجه به این موضوع، آموزش آنان می‌تواند مانع از تلفات انسانی و حوادث ناگوار ناشی از امدادرسانی نادرست شود.

انتهای پیام/83002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول