اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

معیشت مردم سیاست‌بردار نیست/تکیه به مردم تنها راه رونق اقتصادی

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: نباید موضوعات اقتصادی، فدای حاشیه‌سازی‌های سیاسی شوند چرا که معیشت مردم سیاست‌بردار نیست.

معیشت مردم سیاست‌بردار نیست/تکیه به مردم تنها راه رونق اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی در جمع تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان با بیان این که حضور قشر کارگر، در هر سطح و اندازه‌ای که اثری از تولید و محصول باشد، مشهود است، خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه کارگر در فرهنگ اسلامی و ایرانی، در سطح بالایی توصیف شده است، به طوری که پیامبر اعظم(ص) بر دستان کارگر بوسه می‌زنند و امام راحل (ره) نیز می‌فرمایند عالم محصول کار کارگر است.

استقلال سیاسی، جز با تحقق استقلال اقتصادی، حاصل نمی‌شود

وی با تاکید بر این که استقلال سیاسی، جز با تحقق استقلال اقتصادی، حاصل نمی‌شود، یادآور شد: امروز، کشور ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است؛ ولی با توجه به ظرفیت انقلاب اسلامی در تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌ها، حرکت کشور رو به پیشرفت بوده و روند این پیشرفت علی‌رغم تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر، همچنان استمرار دارد.

علیرضابیگی با اشاره به دستاوردهای علمی کشور در سال‌های اخیر از جمله ارسال موجود زنده به فضا و پرتاب موشک، اظهار داشت: در هشت سال اخیر، امواج تحریم‌های اقتصادی غرب شدت یافته و در عین حال بسیاری از پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور نیز در همین دوره روی داده است.

دشمن رو به عقب‌نشینی است

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که دشمن، همواره رو به عقب‌نشینی است، گفت: قدرت و توانایی ما و شرایطی که در منطقه پیش آمده، حکایت از این امر دارد که ایران اسلامی به پیشرفت‌های بزرگ دست یافته و دشمن نیز پایگاه‌های خود را در سطح منطقه از دست داده است.

علیرضابیگی با بیان این که موضوع اقتصاد، اولویت مهم کشور بوده و تحقق آن، علاوه بر اراده و انگیزه، نیازمند تنظیم ساز و کار مناسب است، یادآور شد: غیرواقعی بودن قیمت ارز در سال‌های پیش، باصرفه بودن واردات و مصرف کالاهای خارجی را در پی داشت؛ اما امروز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان این که تبدیل تهدید به فرصت، در دستاوردهای ناشی از تحریم‌های غرب علیه کشورمان کاملاً بارز است، تاکید کرد: افزایش قیمت دلار، این فرصت مهم اقتصادی را برای کشورمان فراهم کرده تا بتوانیم کالاهای خود را با چندین برابر قیمت به فروش برسانیم و به این ترتیب، ارزش صادراتی اقتصادمان را رونق ببخشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه نفت در جهت‌دهی اقتصادی کشور، گفت: از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نفت به عنوان عامل اصلی تنظیم ساز و کار اقتصادی کشور مطرح بوده و از رهگذر ثروت نفت، امتیازهایی به برخی افراد داده شده که به ایجاد برخی واحدهای صنعتی در کشور بپردازند تا اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصادی در کشور افزایش یابد؛ با این حال، نتیجه این امتیازها، کاهش کیفیت خدمات تولیدی و فخرفروشی این بخش‌ها به مردم بوده است.

وی تصریح کرد: در این ساز و کار، کارگر تبدیل به گروگان واحدهای صنعتی و کارخانجات شده و هر لحظه، این امکان وجود دارد که با قطع تخصیص درآمد نفت به این واحدها، کارگر از کار خود بیکار شود.

علیرضابیگی از میان رفتن اختلاف قیمت داخل و خارج از کشور را لازمه ایجاد شرایط واقعی اقتصاد دانست و افزود: غیرواقعی بودن قیمت کالا در کشور، علاوه بر آسیب زدن به بخش تولید، فرصت ایجاد شبکه‌های پیچیده قاچاق را در پی داشته است.

وی با تاکید بر اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: نباید موضوعات اقتصادی، فدای حاشیه سازی‌های سیاسی شوند چرا که معیشت مردم سیاست‌بردار نیست.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: یا باید رکود اقتصادی را تحمل کنیم و به بهانه ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها در داخل، مانع از رونق بخشی به صادرات شویم؛ یا این که قبول کنیم با افزایش ارزش صادرات، افزایش قیمت‌های داخلی را مدیریت کنیم.

تکیه و اعتماد به مردم را تنها راه رونق اقتصادی است

علیرضابیگی تکیه و اعتماد به مردم را تنها راه رونق اقتصادی خواند و اظهار داشت: تجربه نشان داده است که بی‌بهره بودن دولت از تکیه بر مدیریت مردم در موضوعات مختلف و به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، نتیجه‌ای جز ظهور رانت و ثروت‌اندوزی عده‌ای محدود نداشته است.

وی، بهبود شرایط کار، ارتقای دانش فنی و قدردانی از نیروی انسانی را لازمه توازن توسعه و عدالت دانست و افزود: متاسفانه فرهنگ کار در کشورمان به گونه‌ای است که بسیاری از جوانان عادت به سختی‌های کار ندارند و این امر، در تقاضای اشتغال در دیدارهای مردمی کاملاً بارز است؛ در حالی که در برخی کشورهای خارجی، با وجود رفتار ظالمانه کارفرما با کارگر و درآمد بسیار اندک کارگران، سطح دقت و کیفیت کار بسیار بالاست.

علیرضابیگی با اشاره به جایگاه کارگران استان در دستاوردهای ملی، گفت: افزایش سهم صادرات استان در سطح ملی به بیش از دو میلیارد دلار، به واسطه تلاش بی‌‌وقفه کارگران صورت گرفته و این رقم با توجه به حضور افتخارآمیز مهندسان و نیروی کار آذربایجان شرقی در خارج از مرزهای کشور، در صورت لحاظ کردن سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، بسیار بیش از این رقم خواهد بود.

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی، یونس فاتح، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گزارشی از آخرین اقدامات و عملکرد این اداره کل در یک سال اخیر و همچنین برنامه‌های آتی ارائه داد. 

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول