اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور:

سند انسجام مدیریت اجتماعی کشور تدوین می‌شود

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور از تدوین سند انسجام مدیریت اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: در این سند سیاست‌ها و وظایف نهادهای مرتبط با بحث آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است.

سند انسجام مدیریت اجتماعی کشور تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرهاد رستگارنسب در نخستین کارگروه اجتماعی سال‌جاری استان کردستان در سنندج اظهار کرد: طرح تحول اجتماعی در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس است که با تصویب آن تجمیع بین دستگاه‌های متولی امور فرهنگی محقق می‌شود.

رستگارنسب با یادآوری اینکه طرح تحول اجتماعی از سال 87 با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی تدوین و تنظیم شده و مقدمات آن با همه دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: تلاش در راستای تجمیع و هم‌کاسه شدن برنامه‌های مختلف در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

به گفته وی، علی‌رغم هزینه‌های بسیار از سوی ادارات و نهادهای مرتبط با بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، روند برخی از آسیب‌ها روبه رشد بوده و این مهم نیاز به اجرای طرح تحول اجتماعی را می‌افزاید.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب سه دوره مختلف شامل زمان جنگ، دوران سازندگی و توسعه عدالت اجتماعی را در کشور داشته‌ایم گفت: برای هر یک از این دوران نیز سیاست‌های مختلفی لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: سیاست تحت تأثیر جنگ، سیاست نوسازی و در وضعیت کنونی سیاست مشارکت مردم از سوی مسئولان به ویژه در دولت نهم و دهم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته رستگارنسب، در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی‌ها باید در دو بخش جامعه سالم و آسیب‌دیده مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور انسجام در مدیریت اجتماعی را مهم‌ترین اصل در کنترل سیر صعودی برخی از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: اگر در مدیریت اجتماعی انسجام نداشته باشیم کارهای انجام شده از سوی دستگاه‌های مرتبط نوعی موازی‌کاری با هم‌دیگر خواهد شد و نمی‌توان نتیجه و خروجی مثبتی داشته باشد.

رستگارنسب گفت: در زمینه انسجام مدیریت اجتماعی سندی در حال تدوین است که در این سند سیاست‌ها و وظایف نهادهای مرتبط با بحث آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ به منظور تحقق اهداف در طرح انسجام مدیریت اجتماعی سامانه‌‌ای را تعریف کرده‌ایم که در آن وضعیت کنونی آسیب‌های اجتماعی در استان‌های مختلف کشور  مشخص شده است.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این سامانه مشخص کردن وضعیت کنونی هر منطقه و استان برای برنامه‌ریزی دقیق با توجه به آسیب‌های موجود در آنها است.

به گفته رستگارنسب، سامانه در حال حاضر ایجاد و با وجود عدم همکاری برخی از ادارات در بحث ثبت آمار آسیب‌ها تمام استان‌ها لینک هستند.

وی بیان کرد: پایش منظم آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها و مناطق مختلف از دیگر اهداف ایجاد این سامانه است.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: تولید سیاست‌های قابل‌اجرا از پژوهش‌های بنیادی با توجه به آسیب‌های اجتماعی در هر استانی با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه انجام می‌شود.

رستگارنسب با بیان اینکه ارزیابی عملکرد از دیگر بخش‌های تعریف شده در این سامانه است، گفت:‌ در بحث آسیب‌های اجتماعی عملکرد استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از طریق این سامانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تلاش در زمینه تقویت روحیه شادی و نشاط در جامعه را از راه‌های مهم و تاثیرگذار در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: باید ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای ایجاد روحیه شادی و نشاط در بین اقشار مختلف جامعه فراهم شود.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف به بهترین شکل مانع قدرتمندی در مقابل آسیب‌های اجتماعی باشیم.

رستگارنسب اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در هر استانی را نیز ضروری دانست و گفت: اولویت آسیب‌های اجتماعی در هر استانی با توجه به موقعیت، فرهنگ، قومیت و غیره متفاوت بوده و نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های مناسب برای مقابله با آسیب‌ها خواهد داشت.

به گفته وی، شناسایی و اولویت‌بندی آسیب‌ها، تقویت سرمایه‌های اجتماعی در برخی از بخش‌های در حال فرسایش و تقویت فضاها و حوزه‌های عمومی از مهم‌ترین اصول مقابله با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

رئیس اداره نشاط و سلامت اجتماعی وزارت کشور با اشاره به تدوین منشور  نشاط اجتماعی کشور گفت: تدوین این منشور برای ارزیابی جایگاه هر استانی در بحث نشاط اجتماعی ضروری است.

رستگارنسب در پایان با بیان این که نشاط اجتماعی مفهومی بسیار گسترده است، افزود: مهم‌ترین شاخصه‌های آن افزایش روحیه شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، روحیه دینی، نشاط فردی و جسمانی در فرد است که در صورت وجود و افزایش این شاخص‌ها در جامعه، پیامدهای بسیار مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام/79002/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول