اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مدیریت بحران راه و شهرسازی گلستان:

طرح جامعی برای مقابله با زلزله وجود ندارد

رئیس مدیریت بحران راه و شهرسازی استان گلستان گفت: با وجود آنکه دائم در معرض تهدید زلزله هستیم، برنامه یا طرح جامعی برای مقابله با این بلای طبیعی در استان وجود ندارد.

طرح جامعی برای مقابله با زلزله وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین محبوبی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: با تهیه این طرح جامع در کارگروه تخصصی زلزله در سال‌جاری، می‎توان نقاط بحرانی استان را مورد شناسایی قرار داد و برای کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه‎ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح همچنین می‎توان راهکارهای مناسب برای مواجهه با حادثه ‎زمین‌لرزه در ابعاد بزرگ را مورد تحلیل قرار داده و نسبت به تامین امکانات برای رو به رو شدن با این حوادث برنامه‎ریزی‎ کرد.

تمرکز بر سیل به عنوان بلای طبیعی در چند سال اخیر

دبیر کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی استان گلستان ادامه داد: باید پذیرفت در چند سال اخیر وقوع سیل‌های متعدد بیشتر سیاست‎گذاری‌ها را به سمت این بلای طبیعی سوق داده و ناخواسته موضوع زلزله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

محبوبی تصریح کرد: گلستان از جمله استان‌هایی است که در مسیر نوار زلزله قرار دارد و هر لحظه در تهدید وقوع این حادثه طبیعی است که این موضوع توجه به این مقوله را دو چندان می‌سازد.

تاکید بر بررسی طرح جامع حمل و نقل و شریان‌های حیاتی در کارگروه تخصصی آن

وی با اشاره به مدیریت کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان توسط راه و شهرسازی استان گلستان گفت: در زمینه حمل و نقل و شریان‌های حیاتی دستورالعمل و طرح جامعی در اوقات بحرانی طراحی نشده است که این موضوع باید در کارگروه تخصصی مرتبط مورد بررسی قرار گیرد.

محبوبی اضافه کرد: این دو کارگروه مکمل یکدیگر هستند و باید در تهیه طرح‎های جامع، نیازهای شریان‌های حیاتی را نیز مورد توجه قرار داد.

کارگروه‎های تخصصی مکمل زنجیره مدیریت بحران

وی کارگروه‎های تخصصی را مهم‌ترین زنجیره تکمیل‌کننده چهار چرخه مدیریت بحران اعم از پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برشمرد و افزود: برای هویت‌بخشی به این کارگروه‎ها باید آنان را در تصمیم‎گیری‎های مهم در این مراحل دخالت داد و وظایف قانونی را با توجه به اختیاراتی که قانون داده برای دیگر اعضا تبیین کرد.

رئیس مدیریت بحران راه و شهرسازی استان گلستان خاطرنشان کرد: بی‎شک برآیند تقویت کارگروه‎ها و تاثیرگذاری آنها، تصمیمات کارشناسی و تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خواهد بود.

36 مصوبه حاصل کارگروه حمل و نقل و 33 مصوبه حاصل کارگروه زلزله و لغزش لایه‎های زمین گلستان

محبوبی با اشاره به مصوبات کارگروه‎های تخصصی تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان تصریح کرد: در سال گذشته کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان سه جلسه و کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی استان چهار جلسه برگزار کرده است.

وی ادامه داد: در کارگروه حمل و نقل 36 مصوبه و در کارگروه زلزله نیز 33 مصوبه مورد توافق اعضا قرار گرفته است.

محبوبی با اشاره به مصوبات کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان‌های حیاتی متذکر شد: در این کارگروه می‌توان به مصوباتی از جمله اطلاع‎‌رسانی شرایط جوی به اعضای کارگروه از طریق اداره کل هواشناسی استان از طریق پیامک، یا ایمیل، بازدید مشترک به اتفاق پلیس راه و اداره کل راه‌آهن شمال از مقاطع و نقاط خطرزا در زمان سیلاب اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در کارگروه زلزله نیز توجه به مطالعات ساخت‎گاهی در تهیه طرح‎های جامع، مصوبه تهیه شتاب‎نگار برای استان و پیگیری ضابطه‎مند شدن ساخت و سازها در محور زیارت را می‎توان از جمله مهمترین مصوبه‌های این کارگروه عنوان کرد.

دبیر کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‎های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی افزود: در جلسات این کارگروه به مصوباتی همچون پیگیری تهیه طرح جامع زلزله‎خیزی شهر گرگان، پیگیری تامین اعتبار مقابله با پدیده زمین لغزش در روستای «برنجوین» و «کشکک» و پیگیری تهیه بانک اطلاعاتی از نشست‎های ساختمانی در شهرها می‎توان اشاره کرد.

محبوبی ابراز امیدواری کرد با توجه به برنامه‎ریزی‌های به عمل آمده، مصوبات کارگروه‎های یاد شده بتواند نقش تاثیرگذاری بر ایمن‎سازی استان در مقابل بلایای طبیعی داشته باشد.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/83002/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول