اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در همدان:

انتخابات شوراها فراگیرترین انتخابات است

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فراگیرترین و گسترده‌ترین انتخابات در کشور است.

انتخابات شوراها فراگیرترین انتخابات است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مهدی سنایی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان همدان با بیان اینکه امر شورا و شوراها در کشور یکی از امور اساسی است اظهار داشت: طبق اصل 7 و 100 قانون اساسی انتخابات شوراها و انواع آن یک موضوع تعارفی و سطحی نیست.

وی ادامه داد: در ساختار سیاسی کشور شوراها جایگاه ویژه‌ای دارند و روند امور سیاسی کشور جایگاه قابل توجهی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظر گرفته است.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان افزود: طبق اصل هفتم قانون اساسی که برگرفته از نص صریح دستور قرآن است شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند یعنی شوراها بخشی از ساختار سیاسی کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به اصل 100 قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: طبق این اصل از قانون اساسی پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور از طریق همکاری و با توجه به مقتضیات محلی و با نظارت شورایی به نام شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت می‌پذیرد که اعضای آن را همان مردم محل انتخاب می‌کنند و سپردن امور به مردم یک اصل پذیرفته شده در جمهوری اسلامی ایران است.

سنایی در ادامه با بیان اینکه شوراها در ادوار گذشته نقایصی داشتند تصریح کرد: در برخی مواقع شاهد بودیم که اعضای شوراها در کارها خللی ایجاد می‌کردند.

* واگذاری امور برای پیشبرد برنامه‌ها امری ضروری است

وی ادامه داد: انتخابات یکی از مؤلفه‌های اصلی مردمسالاری و توسعه کشور است که در جوامع پیشرفته دنیا امور را به مردم واگذار می‌کنند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی اذعان داشت: خاطره‌ای که از برخی از شوراها و تغییرات پی در پی شهرداران داریم نباید موجب کم شدن ارزش شوراها شود.

وی ابراز داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته چند نوع انتخابات دارند حتی انتخاب رئیس فرودگاه، استاندار و شهردار هم از طریق انتخاب مردم است و این موضوع امکان مشارکت و انتخاب مردم را افزایش می‌دهد.

سنایی اضافه کرد: انتخابات در سال جاری یکی از مزیت‌های مردمسالاری دینی است و در طول 34 سال گذشته به طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده و ما به واقع مردمسالاری را تجربه می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما تلاش می‌کنیم نقش مردم را در سرنوشت خود افزایش دهیم بیان داشت: کشور با مشکلات اقتصادی و چالش‌های آن مواجه است که خروج از این وضعیت ضروری است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری انتخابات با شکوه با حضور گسترده و مشارکت بالای مردم می‌تواند به نمایش انسجام و وحدت ملی، دفع توطئه دشمنان و تحقق بیشتر آرمان‌های امام راحل و نظام اسلامی کمک کند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت گسترده و حضور همه سلایق در انتخابات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی روز اول فروردین و روز گذشته چراغ راه سیاسی را روشن کردند و به حماسه سیاسی تأکید داشتند که ما در کنار حماسه اقتصادی به شکل‌گیری حماسه سیاسی نیاز داریم.

*حضور تمام سلایق، انتخاباتی باشکوه را رقم می‌زند

سنایی افزود: با حضور همه سلایق و گرایش‌های سیاسی باید روند انتخابات کشور جریان یابد و همه گروه‌ها تلاش کنند که انتخاباتی باشکوه داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها حائز اهمیت است ابراز داشت: اگر عمودی به انتخابات نگاه کنیم انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین انتخابات در کشور است و اگر در عرض و سطح به انتخابات نگریسته شود انتخابات شوراها فراگیرترین و گسترده‌ترین انتخابات کشور است و این انتخابات در کمال آرامش و با حضور همه سلایق برگزار شود.

سنایی با اشاره به اینکه طبق مواد 73 و 74 قانون انتخابات شوراها نظارت بر این انتخابات بر عهده مجلس شورای اسلامی است گفت: مجلس یک هیئت مرکزی با حضور سه نماینده از کمیسیون شوراها و دو نماینده از کمیسیون اصل 90 را به عنوان هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات کشور تشکیل داده است.

وی افزود: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان همدان با حضور نماینده اسدآباد، رزن و نهاوند تشکیل شده که نماینده رزن دبیر هیئت نظارت بوده و بنده ریاست این هیئت در استان را عهده‌دار هستم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس ادامه داد: هیئت‌های نظارت در 9 شهرستان، 25 مرکز بخش که در شهرستان‌ها پنج نفره و در بخش‌ها سه نفره تشکیل شده است.

*1600 ناظر در محل‌های اخذ رأی حضور دارند

وی ادامه داد: در کل استان تعداد 120 نفر اعضای اصلی هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی هستند که تشکیل شده و نزدیک به یک هزار و 600 نفر ناظر در محل‌های اخذ رأی در صندوق‌ها معین شده‌اند.

سنایی اضافه کرد: هیئت بازرسی 30 نفره استان هم به سربازرسی علیرضا رنجبرضرابی که سابقه و تجربه برگزاری انتخابات را دارد تشکیل شده و در یک فضای تفاهم و تعامل همه بخش‌های انتخابات شوراها شکل گرفته و حتماً از افرادی دعوت و استفاده شده که مجرب هستند.

وی در پایان گفت: برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی هیئت اجرایی مستقلی با همکاری فرمانداری‌ها تشکیل شده که با همکاری هیئت‌های نظارت کار انتخابات را انجام می‌دهند.

*قانون ملاک تأیید صلاحیت کاندیداها است

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان با بیان اینکه اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت‌ شده تا پایان اردیبهشت اعلام می‌شود، گفت: ملاک تأیید صلاحیت کاندیداها قانون است.

سنایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کاندیداها چگونه و با چه روندی تأیید می‌شوند، اظهار داشت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در کشور و استان‌ها مثل همه انتخابات دیگر یک ساختار سلسله‌مراتبی دارد.

وی ادامه داد: کاندیداهایی که از اواخر فروردین نام‌نویسی کردند تا پایان اردیبهشت روند بررسی مدارک آنها، استعلام از مراجع چهارگانه اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال و طرح در هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در همدان افزود: از تاریخ 28 اردیبهشت اعتراضات به تصمیمات هیئت نظارت شهرستان بررسی می‌شود و در صورت عدم تأیید نظر به هیئت نظارت استان واصل خواهد شد.

* مبنای قانونی تصمیم‌گیری صلاحیت کاندیداها استعلام از مراجع چهارگانه است

وی اضافه کرد: مبنای قانونی و اصلی تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت کاندیداها، استعلام و مدارک ارسالی از سوی مراجع چهارگانه است.

سنایی ادامه داد: دو نکته حائز اهمیت است؛ یکی اینکه بنای مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر انتخابات شوراها بر این اساس است که حضور حداکثری داوطلبان در انتخابات و مشارکت قوی آنها در عرصه انتخابات است و دوم اینکه تصمیمی برای رد صلاحیت‌های گسترده و بیجا نداریم و ملاک تأیید صلاحیت کاندیداها، قانون است.

وی ابراز داشت: اسامی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا به تدریج و با تأیید صلاحیت‌ها تا پایان اردیبهشت اعلام خواهد شد. 

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در حوزه انتخابیه تویسرکان به دلیل تخلفات انتخاباتی و تأیید این تخلفات، انتخابات مجلس در آن حوزه ابطال شده بود، برای جلوگیری از تخلفات چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: در انتخابات یک وظیفه‌ای به عهده مردم، داوطلبان و هیئت‌های نظارتی در قانون گذاشته شده که باید این وظایف را انجام داد.

وی عنوان کرد: برگزاری انتخاباتی که در آن خدشه و ابهاماتی به آن وارد شود که زدوده نشود، می‌تواند در روند انتخابات، مردمسالاری دینی و شکل‌گیری افکار عمومی نسبت به انتخابات تأ‌ثیرگذار باشد و به نظر من کاندیداها در عرصه انتخابات علاوه بر وظیفه شرعی یک مسئولیت تاریخی دارند.

سنایی بیان داشت: اگر انتخابات مختلف در کشور بدنام و خدشه‌دار شود، هم به منافع ملی و هم تاریخ کشور خیانت کردیم و باید تلاش کنیم که همه ما با حضور در انتخابات هم زمینه رقابت ایجاد شود و هم فرهنگ سیاسی را در جامعه ارتقا دهیم.

وی در ادامه به وظیفه هیئت نظارت در انتخابات اشاره کرد و ابراز داشت: هیئت نظارت وظیفه دارد که تمام امور را با دقت رصد کند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: کنترل حوزه‌های انتخابیه و جلوگیری از جابجایی افراد برای رأی دادن در حوزه‌های دیگر کار سختی است و بیش از ناظران امانتداری خود مردم در انتخابات مهم است.

وی در ادامه به پاسخ سئوالی مبنی بر اینکه دولتمردان و وابستگان آنها در انتخابات بیشترین رأی را می‌آورند که در جابجایی رأی دخیل هستند و هیئت نظارت برای جلوگیری از این موضوع چه راهکاری اندیشیده است؟ اذعان داشت: همه دولت‌های وقت تلاش می‌کنند که کاندیداهای موردنظر آنها در انتخابات پیروز شوند.   

سنایی ادامه داد: من با این نظر که همیشه نمایندگان دولت در انتخابات پیروز شدند، موافق نیستم، چراکه مجلس هفتم در دوران اصلاحات شکل گرفت که اکثریت مجلس از حامیان دولت وقت نبودند و در مورد شوراها هم همین طور است.

وی اضافه کرد: در انتخابات پیش‌رو هیئت اجرایی مستقلی برای شوراها شکل گرفته که در کنار هیئت نظارت باهم کار انتخابات را جلو می‌برند و همه مردم باید به وظیفه تاریخی و دینی خود با مشارکت گسترده عمل کنند که شائبه جابجایی آراء ایجاد نشود.

* 1600 ناظر سر صندوق‌های رأی هستند

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان ابراز داشت: هیئت نظارت با به‌کارگیری بیش از یک هزار و 600 ناظر بر صندوق‌ها، تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخاباتی پرشور بدون اینکه خدشه‌ای به آن وارد شود را اندیشیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه برخی از شهرداران و کارمندان دولت در انتخابات شوراها نام‌نویسی کردند و با استفاده از امکانات دولتی در برخی رسانه‌ها اقدام به تبلیغات زودهنگام کرده، چه تدبیری اندیشیده شده؟ گفت: در عرصه انتخابات شاهدیم که متأسفانه از امکانات دولتی به شکل آشکاری در تبلیغات استفاده می‌شود که این بسیار زننده است و  باید جلوی استفاده از امکانات دولتی که غیر قانونی و غیرمشروع است، گرفته شود.

سنایی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه باید نسبت به استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات حساسیت داشته باشند.

وی گفت: قوه قضائیه در مقطع انتخابات شعبات رسیدگی به این تخلفات را ایجاد می‌کند و جامعه نیز نسبت به عدم استفاده کاندیداها از امکانات دولتی حساس است. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در همدان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چه افرادی باید در انتخابات شوراها استعفا دهند؟ ابراز داشت: در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مثل نمایندگی مجلس نیازی به استعفا از پست و مقامی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شهرداران و کارمندان شهرداری قانون انتخابات شوراها محدودیتی را در نظر گرفته که باید در تبلیغات آن موارد را رعایت کنند و استفاده از امکانات دولتی و عمومی در قانون منع شده است.

سنایی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص تجمیع انتخابات و تأثیر حوادث سال 88 بر این تصمیم مجلس بیان داشت: می‌توان گفت بحث تجمیع انتخابات تحت تأثیر فضای روانی انتخابات سال 88 شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه ضرورتی ندارد که هر سال در کشور انتخابات برگزار شود، ادامه داد: برگزاری انتخابات هزینه زیادی را با به‌کارگیری ساختار کل کشور به نظام تحمیل می‌کند و به نظر می‌رسد تجمیع انتخابات کار خوبی باشد و انتخابات خبرگان با مجلس و ریاست جمهوری با شوراها برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در همدان ادامه داد: کاندیداها در هرکدام از انتخابات باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کنند و لازم است ارتقای کیفیت و فرهنگ انتخابات در دستورکار قرار گیرد.

*صرف مدرک تحصیلی ملاک نیست/تجربه مهم‌تر است

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در تأیید صلاحیت‌ها از تحقیقات محلی هم استفاده می‌شود یا خیر؟ اذعان داشت: ملاک تصمیم‌گیری در تأیید صلاحیت کاندیدها استعلام از مراجع چهارگانه است، اما در صورتی که هیئت‌های نظارت به تصمیم قطعی نرسند از تحقیقات محلی به عنوان ابزار پنجم استفاده می‌شود.

سنایی در ادامه به مدرک تحصیلی کاندیداها اشاره کرد و یادآور شد: یک دوره عضویت در شورا به عنوان مدرک تحصیلی محسوب می‌شود، چون فرد موردنظر دارای تجربه کاری است.

وی با بیان اینکه معتقدم شرط مدرک تحصیلی درست نیست، در تشریح این مطلب ابراز داشت: در دنیا هم مدرک تحصیلی ملاک نیست و صرف داشتن آن مشکلات حل نمی‌شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: باید دید مجلس نهم که با شرط مدرک تحصیلی فوق لیسانس تشکیل شد از مجالس چهارم و پنجم کارآمدتر است؟ به نظر من تجربه خود یک سرمایه مهم به شمار می‌رود.

*مصمم به برگزاری انتخابات هستیم/کاهش بودجه اثری ندارد

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بودجه انتخابات 70 درصد کاهش یافته است؟ گفت: در کل کشور با کاهش بودجه مواجه هستیم که همه جامعه آن را در نحوه انجام پروژه‌های عمرانی و امور اجرایی کشور حس می‌کنند.

سنایی تصریح کرد: باید با همین بودجه محدود توسعه و پیشرفت کشور تداوم داشته باشد و لازم است از اقتصادی نفتی به سمت اقتصاد غیرنفتی برویم.

وی که معتقد بود، کاهش بودجه انتخابات افزایش اراده مجموعه را ارتقا داده، تأکید کرد: ما مصمم به برگزاری انتخابات هستیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه هنوز بودجه انتخابات به صورت کامل شکل نگرفته، اطمینان داریم اعتبارات انتخابات به صورت حداقلی تأمین می‌شود.

وی در ادامه در خصوص تبلیغات زودهنگام نیز افزود: چون در کشور سازوکار حزبی نداریم، کاندیداها به شکل غیررسمی فعالیت می‌کنند و ما نیز چندان قادر به برخورد با آنها نیستیم، اما در خصوص فعالیت‌های رسمی کاندیداها استفاده از منابع عمومی در خارج از موعد تعیین شده توسط آنها، تذکر و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سنایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: ما گرایش‌های سیاسی را تجزیه و تحلیل نمی‌کنیم و سیاست‌های کلی کشور تشویق حضور همه گرایش‌ها و سلایق در انتخابات است.

وی ابراز داشت: امیدواریم که تعداد قابل توجهی از گرایش‌های سیاسی مختلف در انتخابات شرکت کنند، اما هنوز تنور انتخابات داغ نشده است.

*آمریکایی‌ها در اعمال سیاست‌های خود در مورد ایران گیج هستند

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در همدان در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا همه رؤسای جمهور در ایران بعد از اتمام کار خود بد می‌شوند؟ اذعان داشت: بررسی وضعیت رؤسای جمهور نیاز به تبارشناسی دارد و در یک نشست خبری قابل بررسی نیست و خود یک کلاس درس است.

وی در خصوص اینکه مذاکرات با 1+5 به کجا می‌انجامد؟ گفت: در مباحث مذاکرات هسته‌ای مسئله کارآمدی یا ناکارآمدی دولت مطرح نیست؛ بلکه در گروه 1+5 آمریکا برای چهار کشور تعیین‌ تکلیف می‌کند.

سنایی ادامه داد: با توجه به اینکه در آمریکا دولت تغییر کرده و هنوز در خصوص خاورمیانه و ایران برنامه شفافی ندارند و در مورد ایران نیز تحریم‌ها خواسته آنها را تأمین نکرده گیج هستند.

وی ادامه داد: مسئله سوریه و بیداری اسلامی در مذاکرات تأثیر دارد و از طرفی دیگر دولت ایران نیز در حال تغییر است و یکی دیگر از علل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اعمال سیاست‌های متفاوت سه دولت ایران در این خصوص است که غرب فعلاً تحمل می‌کند که دولت جدید انتخاب شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی دانست و بیان داشت: رسانه‌ها جایگاه خاصی در شکل‌گیری افکار عمومی دارند و بازوی اصلی ما در برگزاری انتخابات با تنویر افکار عمومی و آگاهسازی جامعه هستند.

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول