اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ظالمی که خود را صبور می‌دانست

کارتر : آیت الله خمینی قصد ندارد گروگان ها را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری 1980 آمریکا آزاد کند . ما به ایران کلیه امکانات را دادیم که این مسئله را بدون حمام خون و اقدام نظامی به پایان برساند ، ما به طرزی استثنایی صبور بودیم .

ظالمی که خود را صبور می‌دانست

رخدادهای 31 فروردین 1359

چکیده

  • در پایان جلسه فوق العاده شورای انقلاب دکتر حسن حبیبی سخنگوی این شورا متن بیانیه ای را در ارتباط با حوادث دانشگاه ها در چند روز اخیر قرائت کرد .
  • به رغم آرام بودن فضای عمومی دانشگاه ها در سراسر کشور درگیری های گروهی از مخالفین در مقابل دفتر مجاهدین خلق [منافقین] در مشهد حدود 400 نفر مجروح و یک نفر نیز کشته شدند .
  • وزارت دفاع آمریکا پنتاگون تهدید کرد که برای محاصره بنادر ایران و جلوگیری از هرگونه صادرات نفت دست به مین گذاری در منطقه خواهد زد .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن آشوب در مدارس و شهرستانها اعلام کرد دشمن که نمی تواند جامعه اسلامی ما را تحت رهبری امام خمینی از هم بپاشد سعی دارد محیط دانشگاهها را به میل خویش به لبنانی جدید مبدل سازد .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران گفت : ایران جریان نفت خام خود را به پرتقال از سه ماه قبل قطع کرده است .
شورای انقلاب دستور تخلیه دانشگاه ها را صادر کرد

در پایان جلسه فوق العاده شورای انقلاب دکتر حسن حبیبی سخنگوی این شورا متن بیانیه ای را در ارتباط با حوادث دانشگاه ها در چند روز اخیر قرائت کرد . در بخشی از این بیانیه آمده است : امروز در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سرعت مورد نظر در اجرای تصمیمات اعلامیه مورخ 29 فروردین وجود نداشته است .

وجود دفاتر سیاسی گروه ها و احزاب در دانشگاه ها بی سابقه است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن آشوب در مدارس و شهرستانها اعلام کرد  : طبق اطلاعات رسیده دشمنان انقلاب سعی دارند محیط آشوب دانشگاهها را به مدارس و دبیرستانها بکشانند، بنابر این تمام خواهران و برادران مسلمان ما در دانشگاه ها و دبیرستانها موظفند با هوشیاری و دقت هرچه بیشتر امکان هر گونه توطئه و دسیسه را در دژهای استوار انقلاب اسلامی از بین ببرند .
.

شورای انقلاب در ادامه با اشاره به این که تصمیم گرفته شده به معنی عدم رعایت جو آزاد و سازنده فکری در چارچوب قانون اساسی نیست تاکید کرده است : وجود اینگونه دفتر ها که در هیچ جا و در هیچ انقلابی به این کیفیت سابقه ندارد عملا موجب درگیری و نابسامانی و آسیب دیدن جو آزاد و سازنده برخورد آرا و افکار گردیده است و در نظر مردم نیز استقرار این مراکز که در جاهای دیگر بی سابقه است و اصرار  بر حفظ آنها قابل توجیه نیست مردم وجود چنین مراکزی را در محیط دانشگاه به عنوان مراکز فشار و توطئه تلقی می کنند .

دانشجویان از این ساعت دانشگاه ها را تخلیه کنند

حبیبی با خواندن ادامه بیانیه مهم شورای انقلاب تاکید کرد : برچیدن این مراکز در دو روز آینده با حضور دانشجویان در دانشکده ها منافات دارد بنابراین دانشجویان با شورای انقلاب همکاری خواهند نمود و از این ساعت دانشگاه ها را تخلیه می کنند تا کار برچیدن مراکز به آسانی صورت گیرد . (1)

درگیری های دانشگاه مشهد 400 کشته و زخمی در برداشت

در پی تشنج و درگیری های وسیع در سطح بیشتر دانشگاه ها مدارس عالی و سایر مراکز آموزشی در روزهای جمعه و امروز این مراکز نسبتا آرام گزارش شدند ولی در برخی دانشگاه ها درگیری هایی روی داد . از جمله در درگیری های گروهی از مخالفین در مقابل دفتر مجاهدین خلق [منافقین] در مشهد حدود 400 نفر مجروح و یک نفر نیز کشته شدند . (2)

قصد آمریکا برای مین گذاری سواحل جنوبی ایران

کارتر در مصاحبه ای با تعدادی از خبرنگاران در کاخ سفید گفت : اخیرا گزارش های زیادی را در مورد موضع رهبران مذهبی ایران مطالعه کرده ام . وی همچنین اذعان کرد : آیت الله خمینی قصد ندارد گروگان ها را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری 1980 آمریکا آزاد کند .

وی ادامه داد : ما به ایران کلیه امکانات را دادیم که این مسئله را بدون حمام خون و اقدام نظامی به پایان برساند ، ما به طرزی استثنایی صبور بودیم . کارتر در این مصاحبه گفت : آمریکا هرگز از ایران عذر خواهی نخواهد کرد .وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز تهدید کرد که برای محاصره بنادر ایران و جلوگیری از هرگونه صادرات نفت دست به مین گذاری در منطقه خواهد زد .(3)

 

علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران گفت :  دولت پرتقال از همان اوائل روش خصمانه ای نسبت به ایران داشت و اعلام کرده بود حاضر است با آمریکا در حمله به ایران همکاری کند . وزیر نفت سپس گفت : ما از ابتدای سال 1980 حاضر نشدیم قرارداد فروش نفت را با چنین دولتی که نسبت به ایران روش دشمنی اتخاذ کرده و با آمریکا همدست شده است منعقد کنیم .
هشدار سپاه به کشاندن درگیری ها به مدارس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن آشوب در مدارس و شهرستانها اعلام کرد دشمن که نمی تواند جامعه اسلامی ما را تحت رهبری امام خمینی از هم بپاشد سعی دارد محیط دانشگاهها را به میل خویش به لبنانی جدید مبدل سازد .

در ادامه اطلاعیه سپاه آمده است : طبق اطلاعات رسیده دشمنان انقلاب سعی دارند محیط آشوب دانشگاهها را به مدارس و دبیرستانها بکشانند، بنابر این تمام خواهران و برادران مسلمان ما در دانشگاه ها و دبیرستانها موظفند با هوشیاری و دقت هرچه بیشتر امکان هر گونه توطئه و دسیسه را در دژهای استوار انقلاب اسلامی از بین ببرند . (4)

معین فر : از اول سال 1980  انتقال نفت به پرتقال قطع شده است

علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران گفت : ایران جریان نفت خام خود را به پرتقال از سه ماه قبل قطع کرده است . معین فر افزود : دولت پرتقال از همان اوائل روش خصمانه ای نسبت به ایران داشت و اعلام کرده بود حاضر است با آمریکا در حمله به ایران همکاری کند . وزیر نفت سپس گفت : ما از ابتدای سال 1980 حاضر نشدیم قرارداد فروش نفت را با چنین دولتی که نسبت به ایران روش دشمنی اتخاذ کرده و با آمریکا همدست شده است منعقد کنیم . (5)

پی نوشت :

1- بامداد ، 31 فروردین 1359 ، صفحه 3

2- کیهان ، 1 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

3- بامداد ، 31 فروردین 1359 ، صفحه 2 ، در طول سالیان متمادی به ویژه ازکودتای ننگین 28 مرداد 1332 تا روز پیروزی انقلاب آمریکا از هیچ گونه جنایت و کمک به خیانتی در ایران دریغ نکرد ، پیروزی انقلاب شکست سهمگینی برای کارتر و سیاست های او در خاورمیانه محسوب می شد . تسخیر سفارت آمریکا در آبان ماه سال 1358 شکست دیگری را در پرونده کارتر ثبت کرد ، از این رو رئیس جمهور وقت آمریکا تلاش فراوانی را ترتیب داد تا بتواند با آزادی گروگان ها این شکست را جبران کند ولی امام خمینی هر گز این اجازه را به دولتمردان وقت آمریکا نداد که بتوانند با استفاده از موقعیت پیش آمده کلید ورود دوباره به کاخ سفید را برای چهار سال دیگر در دستان خود داشته باشند . کارتر حتی برای نرم کردن موضع نظام اسلامی نامه عذرخواهی رسمی به ایران تسلیم کرد و این نامه از طریق سفارت سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا تسلیم امام خمینی و بنی صدر رئیس جمهور شد ولی با انتشار محتوای آن از سوی امام رسوایی دیگری برای دولتمردان آمریکا به بار آمد و برای جبران این شکست سهمگین بود که 19 فروردین کارتر به صورت یکجانبه دستور قطع روابط آمریکا با ایران را صادر کرد . اینکه کارتر می گوید آمریکا هرگز از ایران عذرخواهی نخواهد کرد شاید پاسخ به شکست اخیر وی باشد که نامه عذرخواهی او طوفانی را در افکار عمومی به وجود آورده بود طوفانی که کارتر را از کاخ سفید کند و او به فرموده امام به دنبال شغل دیگری برای خود افتاد !

4- بامداد ، 31 فروردین 1359 ، صفحه 3

5- بامداد ، 31فروردین 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول