اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/کواکبیان در جمع خبرنگاران قم:

رابطه با آمریکا تمام مشکلات را حل نمی‌کند/ اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: رابطه با آمریکا موجب حل همه مشکلات نمی‌شود اما حداقل فایده آن جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید و رفع تحریم‌های گذشته است.

رابطه با آمریکا تمام مشکلات را حل نمی‌کند/ اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مصطفی کواکبیان ظهر امروز در نشست خبری «تا انتخابات» در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قم اظهار کرد: در نظر داریم دولتی اخلاقی را پایه‌ریزی کنیم زیرا ذات انقلاب ما اخلاق است و تحقق معنویت و رشد فضای فرهنگی جزو اولویت‌های آن به شمار می‌روند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان نماد تمدن اسلامی باید علاوه بر اقتصاد به اخلاق و فرهنگ هم توجه ویژه‌ای داشته باشد وگرنه توجه صرف به مادیات در نهایت به کشورهای اروپایی و غربی می‌انجامد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه رئیس دولت باید نماد اخلاق اسلامی باشد گفت: برخی بداخلاقی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، مناظرات سال 88، یکشنبه سیاه مجلس و روابط میان قوا ما را بر آن داشت که توجه به اخلاق را جزو اولویت‌های دولت خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: آزادی بیان و توجه به رسانه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دولت به آن خواهیم پرداخت؛ لازم است همه گفتارها در جامعه وجود داشته باشد تا بتوان از میان آن‌ها بهترین را برگزید و این موضوع مورد تاکید قرآن هم قرار دارد هرچند عقیده داریم نباید هر صدایی که شنیده می‌شود را پذیرفت.

کواکبیان با اشاره به تفاوت‌های میان استماع و سمع سخنان گوناگون بیان داشت: استماع به معنای طلب صداهای مختلف موجود در جامعه است؛ کسانی که به دنبال همه صداها بوده و بهترینشان را برمی‌گزینند جزو بندگان خاص خداوند و اهل بهشت هستند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر وجود آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون گفت: آزادی بیان یکی از برنامه‌های 10 گانه من در دولت یازدهم خواهد بود ضمن اینکه 12 برنامه اقتصادی، هشت برنامه فرهنگی، پنج برنامه امور کلان و زیربنایی و بین‌المللی و در مجموع 50 برنامه در دستور کار قرار دارند.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

کواکبیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که برای برون رفت از وضعیت فعلی و عدم وقوع تجربه سال 84 باید به کاندیدای واحد در میان اصلاح‌طلبان برسیم.

وی ادامه داد: نظرسنجی، حکمیت و نشست 35 حزب اصلاح‌طلب سه راهکار اساسی اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع است؛ در خصوص شایعه انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان در صورت عدم حضور خاتمی هم تاکنون چنین چیزی مطرح نبوده است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس جمهور بحث رجعت را مطرح کرد طی یک سخنرانی اعلام کردم که رجعت برای افرادی مطرح می‌شود که زنده باشند و پس از مدتی باز خواهند گشت و در خصوص چاوز که فوت کرده، رجعت امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه اراده الهی بر زنده کردن مردگان قرار گیرد و این امر بر چاوز صدق نمی‌کند.

کواکبیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از میان خود کاندیدای ریاست جمهوری را انتخاب می‌کنند گفت: نمی‌توان در صحنه سیاسی حضور داشت اما کاندیدایی از میان خود نداشت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست خارجی او در صورت پیروزی در انتخابات عنوان داشت: به نظر من می‌توان طی شش ماه با آمریکا رابطه برقرار کرد؛ در این میان دو نظریه وجود دارد نخست اینکه با غرب نمی‌توان رابطه داشت و دیگر اینکه با وجود همه موارد می‌توان در راستای تأمین منافع ملی رابطه برقرار کرد؛ در این بین باید توجه داشت این امر موجب حل همه مشکلات نمی‌شود اما حداقل فایده آن جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید و رفع تحریم‌های گذشته است.

وی گفت: نظر ما اوج رابطه با آمریکا نیست؛ می‌توان در چارچوب منافع ملی، اقتدار اسلامی و ایرانی و در نظر گرفتن همه جوانب این ارتباط را برقرار کرد و بهترین امتیازات را برای ملت به ارمغان آورد و در این میان خطوط قرمز رهبری باید رعایت شوند.

کواکبیان با اشاره به ضرورت تنش‌زدایی در عین پایبندی به روحیه انقلابی و استکبارستیزی گفت: زمانی در اوایل دولت نهم هزینه‌های زیادی صورت گرفت تا علیه هولوکاست تبلیغات صورت گیرد اما اکنون این امر ظاهراً فراموش شده است.

سوال بعدی از کواکبیان در خصوص تعطیلی زودتر از هنگام دانشگاه‌ها در سال‌جاری بود که کواکبیان در جواب گفت: همواره شاهد بوده‌ایم که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر حضور دانشگاهیان در سیاست تاکید فرموده‌اند؛ دانشگاه‌ها باید در بحث انتخابات فعال باشند و نگرانی و دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد هرچند شنیده‌ام دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که برنامه‌های امتحانات پایان ترم را تنظیم کنند اما اینکه همه دانشگاه‌ها تا پیش از روز رای‌گیری تعطیل شوند نوعی کج سلیقگی است و برای خلق حماسه سیاسی باید همه ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تمام مشکلات کنونی در گذشته از سوی نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود زیرا عقیده داشتیم اگر دولت در هر کاری مختار باشد به نتیجه نمی‌رسیم؛ قرار بود یارانه به عنوان یک زائده اقتصادی از سیستم کشور حذف شود به این ترتیب که قیمت‌ها به نرخ واقعی برسند و سپس بر اساس سیستم تقاضا و عرضه تعیین شوند، هرچند در فاز نخست فشارهایی به مردم وارد می‌شود و طی این مدت باید یارانه‌ای پرداخت شود اما دولت بر خلاف مصوبه مجلس که هدفمندی را طی پنج سال پیش‌بینی کرده بود این طرح را در دو سال اجرایی کرد.

کواکبیان ادامه داد: برای سال 93 نظر ما این است که در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌هایی شود؛ به نظر من درآمدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها تعیین کننده میزان یارانه‌ها خواهد بود؛ عقیده دارم یارانه به صورت نقدی به مصلحت نیست زیرا هر چه نقدینگی در جامعه بیشتر شود تورم هم افزایش خواهد یافت بنابراین می‌توان در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت یارانه را انجام داد.

انتهای پیام/78004/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول