اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

پذیرش جهانی برای معارف شیعی وجود دارد

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه سراسر گفت: پذیرش مراکز دانشگاهی، پژوهشی و دینی بین‌المللی هم برای حوزه‌های علمیه و معارف شیعی زیاد است.

پذیرش جهانی برای معارف شیعی وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن زمانی پیش از ظهر امروز در پنجمین جشنواره علامه حلی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: دین اسلام برای همه جهانیان است و امروز حوزه‌های علمیه قم متولی گسترش مکتب ناب اهل بیت(ع) هستند.

وی افزود: بشریت تشنه حقیقت است؛ از سوی دیگر پذیرش مراکز دانشگاهی، پژوهشی و دینی بین‌المللی هم برای حوزه‌های علمیه شیعی مناسب بوده و باید برای ورود به این عرصه‌ها برنامه‌ریزی شود.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بایسته‌های بین‌المللی پژوهشی حوزه‌های علمیه باید در دستور کار قرار گیرند خاطرنشان کرد: استخراج نظام‌های معرفتی از میان آیات قرآن و احادیث و روایات در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: می‌توان نیازهای بشر امروز را در قالبی جذاب و از میان روایات شیعی استخراج و به جهانیان عرضه کرد هر چند هنوز تلاش زیادی در این زمینه نشده است.

زمانی، نظام اقتصادی مطلوب شیعی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید ابتدا اقتصاد کشور خود را با استفاده از آموزه‌های اهل بیت(ع) سامان بخشیم و سپس راه حل معضلات اقتصادی جهان را ارائه کنیم.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه نظام‌های تربیتی، خانوادگی، بهداشتی و معنوی را از دیگر عرصه‌های ارائه آموزه‌های شیعی دانست و عنوان داشت: در مرحله بعد می‌توان بررسی تطبیقی معارف اهل بیت(ع) با معارف هم سنخ سایر مذاهب اسلامی و نیز سایر ادیان را انجام داد.

وی با بیان اینکه نیازسنجی‌های فکری و فرهنگی ملت‌ها مورد توجه قرار داد و افزود: چنانچه نیازهای اساسی فرهنگی مردم در اقصی نقاط جهان شناسایی نشده باشند مطالبی هم که برایشان تولید می‌شود کارساز نخواهند بود.

زمانی با تاکید بر نقد مکاتب فکری و پاسخگویی به شبهات موجود پیش از رسیدن به ایران گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند که نباید منتظر باشیم شبهات ابتدا گروهی از نسل جوان را درگیر کند و سپس به فکر چاره باشیم.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه بیان داشت: بسیاری از مراکز پژوهشی بین‌المللی این آمادگی را دارند که نظرات کارشناسان شیعی را بشنوند و آن را در نشریات خود منعکس کنند.

وی با اشاره به ضرورت حضور ایران در عرصه تولید علوم مختلف در سطح بین‌المللی گفت: معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه سراسر کشور این آمادگی را دارد که مقالات مناسب پژوهشگران حوزوی را به مجلات و مراکز علمی سایر کشورها ارسال کند.

زمانی حضور در همایش‌های بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: صدها نفر از اندیشمندان اسلامی در این همایش‌ها شرکت کرده و سخنان خود را بیان می‌کنند اما کمترین حضور متوجه ایرانیان بوده و این در حالی است که سخن حق از آن شیعه است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه از رصد همایش‌های اسلامی و انسانی در سراسر جهان توسط این معاونت خبر داد و افزود: چنانچه کارشناسان حوزوی آمادگی حضور در این همایش‌ها را داشته باشند با هزینه معاونت بین‌الملل به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

وی بیان داشت: زبان‌آموزی به ویژه تسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی از جمله ضروری‌ترین نیازهای حوزویان محسوب می‌شود و در نظر داریم کلاس‌های آموزشی به همین منظور برگزار کنیم.

انتهای پیام/78004/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول