اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

کتاب «ادبیات وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر» منتشر شد

رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ کتاب «ادبیات وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر بر اساس موقوفات اصفهان» خبر داد.

کتاب «ادبیات وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر» منتشر شد

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب ادبیات وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر بر اساس موقوفات اصفهان اظهار کرد: این کتاب توسط سعید حسینی کوپائی رئیس اسبق اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه اصفهان تألیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ادبیات، نحوه خطبه‌ها، ناظر و متولی وقف‌نامه در کتاب وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر ذکر شده و در این کتاب سیر نزولی ادبیات وقف‌نامه‌ها از عهد صفوی تا دوره معاصر قابل مشاهده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: عبارت‌پردازی‌ها در عهد صفوی بسیار زیبا و مفصل بوده و هر اندازه به دوره معاصر نزدیک می‌شویم این ویژگی کاهش پیدا کرده و در دوره معاصر به فرم‌های محضری تبدیل شده است.

وی یادآور شد: رونوشت‌ها، حق‌التولیت و مصارف موقوفات و سیره وقف در این کتاب ذکر شده است.

اشکوری تصریح کرد: کتاب ادبیات وقف‌نامه‌های شیعی از عهد تیموری تا دوره معاصر بر اساس موقوفات اصفهان در 400 صفحه همراه با نمونه‌هایی از اسناد موقوفات اصفهان از دوره تیموری تا دوره معاصر به چاپ رسیده است.

موقوفه به مال و زمین وقف شده گفته می‌شود. وقف از جمله عقود معینی است که در فقه امامیه از اعتبار خاصی برخوردار است.

پس از انعقاد وقف، واقف نمی‌تواند از آن بازگردد و اختیار هر گونه تصرفی در عین موقوفه را از دست می‌دهد.

بر اساس ماده 61 قانون مدنی «وقف پس از وقوع آن به نحو صحت و حصول قبض لازم است و واقف نمی‌تواند از آن رجوع کند یا در آن تغییری بدهد یا از موقوف علیهم کسی را خارج کند یا کسی را داخل در موقوف علیهم کند یا با آنها شریک کند یا اگر در ضمن عقد متولی معین نکرده بعد از آن متولی قرار دهد یا خود به عنوان تولیت دخالت کند».

انتهای پیام/78003/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول