اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی:

معماری اسلامی ایرانی نباید ترجمه‌ای از معماری غرب باشد

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی گفت: معماری اسلامی ایرانی نباید ترجمه‌ای از معماری غرب باشد از این رو نیازمند یک انقلاب و تحول بنیادین در معماری هستیم.

معماری اسلامی ایرانی نباید ترجمه‌ای از معماری غرب باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری همایش ملی الگوی معماری اسلامی ایرانی، عبدالحمید نقره کار اظهار داشت: تبیین چنین فرهنگی به برنامه‌های راهبردی و اساسی نیازمند است و باید در سبک معماری، انقلاب و تحولی بنیادین ایجاد کرد.

وی پیرامون اهمیت این نوع معماری در زندگی گفت: معماری به معنای ایجاد فضای مطلوب و تأمین‌کننده نیازهای مادی و روحی انسان‌ها است و فرایند علوم تجربی در راستای تحقق چنین هدفی می‌تواند تأمین‌کننده نیازها باشد.

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی با بیان اینکه اسلام پیشرفته‌ترین تمدن‌ها را در معماری دارد افزود: فرهنگ غنی ملی ما نیز در راستای معماری دارای پیشرفته‌ترین مبانی علوم تجربی است از این رو باید بتوانیم مطابق با نیازهای امروز جوامع معماری اسلامی - ایرانی را پیاده کنیم.

وی با تاکید بر به روز رسانی اطلاعات و علوم در دانشگاه‌ها در خصوص معماری اسلامی ـ ایرانی گفت: اساتید دانشگاه‌ها باید آخرین علوم تجربی را در حوزه تخصصی خود بشناسند زیرا بسیاری از سرفصل‌های دروس و یا حتی اطلاعات اساتید در این حوزه به روز نیست.

نقره‌کار تصریح کرد: همه متولیان باید تلاش کنند صدها سال عقب‌ماندگی در زمان حکومت غاصب و راحت‌طلب گذشته جبران شود بر این اساس باید با نگاه علمی و تخصصی به معماری اسلامی - ایرانی همه استانداردهای مورد نیاز در شهرسازی را رعایت کنیم.

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی در ادامه معماری را وسیله تکامل معنوی دانست و گفت: بسترهای معماری باید به گونه‌ای فراهم شود که دین، اخلاق، فرهنگ و هنر در آن نهادینه شده و به مقوله عبادت به عنوان یکی از نیازهای مهم بشری در معماری توجه شود.

نقره‌کار تصریح کرد: در معماری اسلامی – ایرانی باید مؤلفه‌های حرمت خانواده، روابط همسایگی، میهمان پذیری، استقلال و آزادی ساکنین تبیین شود، همچنین در این معماری ارزشمند، فضایی همچون مسجد برای عبادت در محله‌ها در نظر گرفت تا معنویت و ایمان نیز در جامعه جایگاه والای خود را حفظ کند.

وی اذعان کرد: در فرهنگ اسلامی توجه خاصی به روابط انسان‌ها با یکدیگر شده که در معماری اسلامی - ایرانی این امر دارای اهمیت است از این رو باید با درک فرهنگ اسلامی همه نیاز‌ها را مورد توجه قرار داد.

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از نیازهای مهم انسان ارتباط با طبیعت است باید در معماری اسلامی - ایرانی برای ایجاد فضای سبز و ارتباط انسان با طبیعت نیز طرح‌های جامعی در نظر گرفته شود تا انسان آرامش روحی را در کنار رفاه و آسایش خود به دست آورد.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول