اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم:

رعایت حریم خصوصی جوهره اصلی الگوی معماری ایرانی اسلامی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: رعایت حریم خصوصی خانواده‌ها و فراهم آوردن آرامش و آسایش بیشتر، جوهره اصلی الگوی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است.

رعایت حریم خصوصی جوهره اصلی الگوی معماری ایرانی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری همایش معماری اسلامی ایرانی، امین مقومی با اشاره به اهمیت معماری اسلامی و ایرانی اظهار داشت: در پی تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به معماری اسلامی ایرانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کمیته‌ای با عنوان کمیته معماری اسلامی تشکیل داد که در این کمیته معماران و شهرسازان با تجربه استان قم حضور دارند.

وی عنوان کرد: این کمیته با تشکیل جلسات متعدد کارشناسی توانست کلیات ضوابط معماری اسلامی را تهیه و برای بهره‌برداری به وزارت راه و شهرسازی ارائه کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها مسئولیت تهیه نقشه‌های ساختمانی را بر عهده دارد و در واقع این سازمان خدمات فنی و مهندسی را در بخش‌های طراحی و نظارت به مالکان ارائه می‌کند افزود: طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها به سلیقه کارفرما وابسته است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد طراحی نماهای ساختمان‌ نیز کنترل شود شهرداری باید به عنوان عامل اجرایی، کارفرما را از اجرای نمادهای غربی باز دارد.

مقومی گفت: در برخی از ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها سبک‌های نوین معماری که غالبا برگرفته از دیدگاه‌ها و نظریه‌های فلاسفه غربی است و با طرح‌های اسلامی سنخیتی ندارد دیده می‌شود.

وی ادامه داد: نباید معماری اسلامی را تنها به برخی از المان‌های اسلامی همانند قوس‌ها، گنبد و گلدسته مساجد محدود کرد، بلکه باید هویت و اصول معماری اسلامی را در بناها مورد توجه قرار داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: وظیفه‌ای که قانونگذار بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار داده رعایت مقررات ملی ساختمان است.

وی اضافه کرد: در خصوص رعایت معماری اسلامی ایرانی به ویژه در زمینه نما و منظر شهری، تاکنون قانون و ضابطه خاصی از سوی هیچ یک از دستگاه‌های مرتبط در امر ساخت و ساز تهیه و تدوین نشده است و برخی از کارفرمایان نیز توجه چندانی به این مسئله ندارند.

مقومی با بیان اینکه رعایت الگوی ایرانی اسلامی یک ضرورت است افزود: رعایت حریم خصوصی خانواده‌ها و فراهم آوردن آرامش و آسایش بیشتر جوهره اصلی الگوی معماری ایرانی اسلامی است.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول